Hälsa, tänkvärt, tjejer

Tänkvärt: var snäll mot dig själv vid viktreducering

Jag har tänkt att jag måste lyfta följande i ett inlägg: "viktnedgång" eftersom jag börjar få allt mer mail om det från tjejer.

Jag är väl medveten om att sommaren börjar närma sig och att man kanske vill reducera lite vikt inför "beach 2016" som det så fint kallas. Men när tjejer frågar om snabba knep, bantningsdieter, kurer, pulver och trix måste jag bara trycka på STOPP och backa tillbaka bandet lite.

Jag själv reducerar min vikt ibland offentligt här på bloggen och känner därför ett visst ansvar för dem som ber mig om hjälp. I nuläget tar jag mig inte an personer för kostscheman osv för har verkligen inte tid över till mer jobb, men det hindrar mig inte från att ge råd till mina läsare.

​PS. Mer kläder från samma märke hittar ni HÄR

Till att börja med tycker jag att man skall vara lite försiktig när man minskar i vikt. Det är både påfrestande och stressande för kroppen. Flertalet komplexa system kopplas på när kroppen märker att den inte får i sig tillräckligt och därför är nästan det sämsta att "stressa sig i form". Har man önskningar om att reducera vikt är det bättre att börja i tid och väldigt successivt minska på kaloriintaget.

Jag skulle aldrig säga att "en viss diet" eller "pulver" är svaret på frågan utan det handlar kort och gott om intag och utgifter. Får du i dig mindre energi än du gör av med går du ner i vikt - och även det omvända: får du i dig mer energi än vad du gör av med går du upp i vikt. Oavsett diet :) fungerar 5:2-dieten, 16-8-metoden, Atkins, LCHF osv så får du antagligen i dig mindre än din energiförbrukning varav du reducerar vikt.

Personligen förespråkar jag att du äter av alla makronutrienter
(kolhydrater, fett och protein). Det är viktigt att få i sig alla vitaminer och mineraler plus essentiella fettsyror och aminosyror som kroppen själv inte har möjlighet att producera. Genom att äta av allt - och alltså INTE utesluta någon komponent så ökar chanserna för att du naturligt också får i dig det du behöver för att må bra och fungera.

Att minska i vikt innebär inte automatisk att vissa livsmedelsgrupper är "sämre" än något annat. Det handlar om portionsstorlekar, energitäthet och kvalité. Väljer man att äta mindre behöver man dock vara noga med att det man äter är näringsrikt för att täcka sitt dagsbehov, därav vikten av kvalité.

Återigen, du kan äta av allt men i lagom mängder. Får du i dig mindre energi än vad du gör av med kan du successivt minska i vikt utan att få brist på näringsämnen.

Man bör också minska lite i taget. Att drastiskt lägga sig på ett svältintag kommer inte direkt leda till magiska resultat, risk för det omvända. För att bibehålla så mycket muskler, styrka och välmående i vardagen som möjligt kan ett minus på 500 kcal vara rimligt att börja skära ner. Jobba med din kropp - inte mot din kropp. Jag själv lever helt efter denna principen och kan reducera vikt och fortsätta orka på gymmet. Det fungerar verkligen :)

Hur mycket man behöver äta är väldigt individuellt och beror på hur stor man är, hur mycket muskler man har och andra individuella faktorer. Svårast att balansera behov och intag är när personen i fråga inte är överviktig/ fet utan normalviktig och ändå vill tappa i vikt. Det är svårare att hålla det på en balans som inte ska påfresta kroppen allt för mycket. (- ofta är det även dessa tjejer som skriver till mig, normalviktiga som bara vill "slimma till" lite extra)

Tipset är att man tar hjälp av en seriös och kunnig person som faktiskt bryr sig om den enskilda individen. Men se upp! Allt för många tar sig an mängder av klienter utan att varken förstå hur kroppen påverkas av en viktreducering eller inser sin egna begränsning. Hade jag tagit mig an personer skulle jag inte ha hur många som helst, det hade tagit en väldans tid att individanpassa. Faktumet är ändå att man har en annan persons hälsa och välmående i sina händer. Tro mig när jag säger att det är komplext. Se till att den som "ska hjälpa" verkligen har kunskap, tid och goda intentioner.

Jag går aldrig på en speciell "diet" utan fortsätter att äta av allt men tänker på mängderna. Det är ett mer skonsamt sätt där man ökar chanserna att få i sig det man behöver och fortsätter må bra i sin vardag. (Hållbarhet!!)

-vill man skaffa sig mer information om hur mycket energi vissa livsmedel innehåller kan man använda sig av olika appar i mobilen. Lifesum är en ganska bra app som jag använde mig av innan jag fick tillgång till de dietistredskap jag använder mig av idag.

Så budskapet idag:
Var SNÄLL mot dig själv och din kropp. Ta hand om den och ge den vad den behöver. Håll inte på med massa trix och knep utan försök att hålla en aktiv livsstil och fortsätta äta nyttig mat istället för konstiga bantningskurer. Som sagt, det handlar om energibalansen: får du i dig mindre energi tappar du i vikt oavsett "diet".

Och låt det ta tid.

Du är det viktigaste du har :)

Gillar

Kommentarer

emmih
emmih,
Superbra inlägg! Själv är jag just nu på diet. Per dag äter jag ungefär 150g protein, 37g fett och 116g kolhydrater, funderar på att minska kolhydraterna lite och öka fettet men är inte riktigt säker!😊nouw.com/emmih
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
tack 😊 Se även över totala energiintaget så att du inte ligger för lågt 😊 ska man dieta under en längre tid är det svårt att täcka dagsbehovet under 1500 kcal. nouw.com/fitnessjulia
emmih
emmih,
Jaa det ligger runt 1400 nu, lite över det! Så det är ju rätt lågt. Men kan man höja intaget med 100-200 kalorier efter någon vecka eller lönar det sig att göra det redan nu?:)nouw.com/emmih
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
yes jag vet, räknade ut det 😉 4 kcal/ g protein 4/kcal per g KH och 9 kcal/ g fett. Alltså det beror helt på hur mycket du behöver och hur aktiv du är men jag tycker det är ganska lågt 😊 höj dig från och med i morgon men fortsätt träna som du gör, det kommer inte förändra någonting. Kanske mår du ännu bättre och orkar träna ännu hårdare 😃
nouw.com/fitnessjulia
emmih
emmih,
Jaa hehe. Tränar i snitt 5gånger i veckan, 2 benpass, 1 axel & triceps pass, 1 biceps & rygg pass (varannan vecka 2 gånger biceps/rygg och varannan 2 gånger axlar triceps) + kondition. Jaa tusen tack för råden och infon! 😃nouw.com/emmih
emmih
emmih,
Ja föresten enligt kalkylatorer som man hittar på nätet så behöver jag runt 2500 om dagen, så då har jag väl allt för stort underskott?nouw.com/emmih
Amelie
Amelie,
Väldigt sunt och vettigt tänk! Det är verkligen bra att du stannar upp och informerar dina läsare om detta, för det är alltför många som inte tänker långsiktigt. Sommarkroppen känns ju ofta mer aktuell än en kropp som håller länge, så det är väldigt bra att du uppmärksammar detta. You go!www.adrawing.blogg.se
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
tack 😊 ja, jag kände precis samma! kramnouw.com/fitnessjulia
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229