tjejer, Träning, Hälsa

Tänkvärt: du behöver bara börja!

Såhär i varma tider är det lätt hänt att man prioriterar bort träningen. Kanske är man lite väl varm.. eller så lockar sol och bad mer. Givetvis är det HELT okej att vila från gymmet några dagar eller göra annat. Jag har själv haft flera dagars uppehåll nu det senaste då jag känt ett behov av återhämtning. MEN något som är väldigt sant är att det också är ganska enkelt att få genomfört ett träningspass och därefter njuta av alla positiva effekter det ger. När jag själv väger för och nackdelar, ansträng kontra belöning, vinner alltid träningen. Jag blir väldigt glad, välmående och mer peppad på livet när jag fått röra på mig lite och investerat i min hälsa. Något av det värsta jag vet däremot är känslan att missunna mig själv, att inte ta hand om mig.

Tro mig när jag säger att jag dock ofta brottas lite med ”ska jag- eller inte-tankar” när det kommer till gymmet. Speciellt såhär i soliga tider. Ena sidan av mig fullkomligt älskar träning, som vet vid det här laget, men jag har samtidigt den andra sidan som älskar solbad.. vad göra?

Jo det fina är att det går att kombinera dem båda ;)

För att göra träningen hållbar för mig krävs ett visst kompromissande nu på sommaren. Jag vill banne mig njuta av sol och bad som alla andra (speciellt på mina lediga dagar) men jag vill också träna. Därför satsar jag mina kort på mer intensiva träningspass med kortare vila mellan seten, gärna Superset eller triset (2 till 3 övningar direkt efter varandra utan egentligt uppehåll). För effektivitet kör jag dropset med olika vikter för att på kortare tid trötta ut muskeln men samtidigt bibehålla bra fokus och isolerande kontakt.

Det spelar ingen roll om det är benpass, axlar eller annan muskelgrupp jag kör, effektivitet är det som gäller just nu där duration har mindre betydelse. Allt är bättre än inget och jag behöver då inte 1,5-2 timmars gymträning för att få mina saker gjorda ;)

Exakt samma tänk har jag då och då med löpningen; vill jag springa på kortare tid är det högre tempo jag satsar på. Mer utmanande under kortare varaktighet - eller mer uthållighet på längre sträckor.

Och bästa tipset: Ta er bara utanför dörren / eller till gymmet så kommer det bli oerhört mycket lättare. Det svåraste är innan man sätter igång men efteråt är det verkligen värt det. Även ett kortare träningspass kan ge så mycket om man vill det. Bara sätt fart så kommer motivationen blomma upp. Som uttrycket jag använder som mantra till mig själv: ”du behöver bara börja!”

Gillar

Kommentarer

Anniehjalmarsson
Anniehjalmarsson,
Tack så mycket för svaret, verkar verkligen intressant detdär! <33nouw.com/anniehjalmarsson
Lantislygdman
Lantislygdman,
Håller med dig angående träningen på sommaren, det är lite svårare att få till. Man får ha ett annat upplägg helt enkelt. För att träna ger så mycket positiv energi så det är helt klart värt de! Man mår så himla bra om man fixar träningspasset än om det kändes motigt och stressigt innan. Jag brukar köra kortare pass och lägger om träningen lite, och det fungerar. Man får ha lite lägre krav helt enkelt, men ändå hålla i träningen. Känslan efter ett träningspass är så härlig så det vill man inte vara utan 😊 / Mvh nouw.com/lantislygdman
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
Man mår så himla bra om man får gjort träningen 😃 nouw.com/fitnessjulia
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229