tjejer, tänkvärt

Tänkvärt: Det ska inte bara handla om utseende

Sommaren börjar närma sig nu och fler och fler mailar mig angående tips och råd för att tappa i vikt. Relativt många har egna förslag på åtgärder som de presenterar och det är just det jag tänker lyfta idag...

Många är rädda för kolhydrater. "Det är kolhydrater som är boven".

Vill ni veta en sak? Jag tänkte precis likadant förr. När jag var 16-17 år och började med min blogg var jag också rädd för kolhydrater. Istället åt jag bara grönsaker och protein i princip, förutom lite gröt till frukost. Detta höll på ganska länge faktiskt samtidigt som jag tränade på ganska hårt. Jag älskade ju min styrketräning och krigade flera dagar i veckan.

Det som var lite tråkigt under denna period var att jag egentligen hade all potential att utvecklas - men utan att göra det! Jag fick till och med hjälp med tekniker av kunniga personer på gymmet men nästan ingenting hände. Trots alla timmar på gymmet kom jag inte framåt i varken styrka eller muskelutveckling.

Personligen hade jag svårt att förstå varför: jag hade seriöst inte en enda tanke på att det kan handla om maten! Enligt mig åt jag ju protein "det borde ju räcka?"

Som 16-17-åring var jag så noga med att inte lägga på mig vikt att allt det andra hamnade i skymundan. Jag förstod inte kopplingen mellan att mer muskler leder till en högre förbränning vilket också innebär att man kan äta ännu mer och hålla formen om det nu är målet.

Det finns liksom 1000 andra områden som OCKSÅ är viktiga, men det är lätt att stirra sig blind på endast en aspekt. Man blir lätt hemmablind. Jag var smal - men samtidigt otroligt trött, grinig och irriterad på att känna mig misslyckad på gymmet eftersom jag inte orkade någonting. Jag är ändå en tjej som vill vara duktig, gärna sticka ut från den stora massan och inte vara som "alla andra" (gärna starkare haha)

Så jag var alltså sjukt noga med min vikt samtidigt som jag var missnöjd med att jag inte presterade bättre... STACKARS min kropp alltså!? Vilka enorma krav utan att jag ens samarbetade med mig själv.
-hur tänkte jag att prestationen skulle bli bättre om jag inte gav min kropp det den behövde?

Svaret är att jag inte tänkte. Jag visste helt enkelt inte bättre. Det är ändå mycket begärt av en tjej i 9:e klass. Media målar ju upp en bild av att kolhydrater är det farligaste som finns. "Man blir tjock av ris och potatis".

Jag känner idag hur mycket jag hade behövt få höra från någon hur det egentligen ligger till. Alla de timmarna jag spenderade på att forma min kropp till något mer än "bara smal" - det hade gått framåt mycket snabbare om jag visste hur man skulle äta :)
(Det var faktiskt efter att jag började äta mer som mina framsteg fullkomligt exploderade på gymmet... Som att de legat och puttrat inombords och bara väntat på att få den sista ingrediensen som behövdes!)

Idag äter jag av alla delar: kolhydrater - fett - protein - alla vitaminer och mineraler är på plats - och jag mår HUR BRA SOM HELST. Formen är bra samtidigt som jag är stark, muskulös och glad hemma och på gymmet.

Prestationen och formen är bra - och hälsan också! Samtidigt. Man ska inte behöva skilja på dessa
.

-och det här om att man blir tjock av ris och potatis... Atleter inom fitnessbranchen äter det på vägen mot scen och lyckas ta oss i en extrem form - det borde egentligen vara ett tydligt bevis nog att man kan äta det Haha. Men sedan kan det vara värt att tänka på faktumet att BÅDE kolhydrater och protein innehåller ca 4 kcal / gram... Det är ingen skillnad I kalorier, bsra funktion;) många tänker nog på livsmedel som är rika på en typ av kolhydrater, socker, och ja, dessa är det lätt att man får i sig för mycket energi av och eventuellt ökar i vikt. Men stärkelserika livsmedel utan socker är viktiga källor för att orka, viktiga för tarmfunktionen och rika på vitaminer och mineraler.

Som jag sagt förut och kommer fortsätta säga för att färre skall hamna i samma cirkel som jag själv var i förr:

Våga äta - maten är ingen fiende utan det bästa verktyget du har för att förändra, skulptera och forma din kropp samtidigt som du mår bra. Det är inte riktigt sunt att ta sig i form till vilket pris som helst. Här på min blogg ligger fokus på styrka, välmående och utveckling - att formen dessutom blir bättre genom bra mat och träning är bara en bonus med livsstilen :)

Ta hand om er och gör inte samma misstag som jag gjorde. Utvecklingen kommer när ni ger er kropp det den behöver.

Minns så tydligt denna dagen... 30 juli 2012 tillsammans med min dåvarande pojkvän Anton. Vi hade precis ätit sushi tillsammans och det var de första kolhydraterna för mig på riktigt länge. (Det står till och med på Facebook... Alltså ärligt.) Jag var otroligt glad efter och var pigg och glad för första gången på riktigt länge. Så ska det inte behöva vara för att hålla sig smal.

Lyckas jag få EN person att ändra sina vanor och våga äta och träna så är jag nöjd :) målet är ju att vi ska må bra!

Hoppas detta inlägg var inspirerande i rätt riktning. Kram

Gillar

Kommentarer

ELsa
ELsa,
Hur mycket konditionsträning borde man köra varje dag?
Jag går en timmes promenad varje morgon, kör crosstrainer 20 minuter innan styrketräning och 30 minuter efter. Detta för att kunna tappa lite fett och få den form jag vill ha men än så länge ser jag inte några resultat. Nu är det inte mycket information men är det något i detta du ser är fel eller ska jag bara fortsätta på samma sätt och ha tålamod?
Tack för en fantastisk blogg och ja, du har verkligen gjort att jag vågar äta mer och bättre mat! Kram
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
det går inte att säga vad man borde, men en halvtimme är nog nyttigt i alla fall 😊 Jag tycker du verkar köra rätt mycket cardio men trivs du med det är det nog inget fel i det. Däremot kanske du vill se över kosten eftersom den kan ha större påverkan på viktminskningen än träningen 😊 nouw.com/fitnessjulia
Ewa
Ewa,
Hej! Brukar inte kommentera, men tänkte att det skulle vara kul för dig att veta att du har lyckats! 😊 Tack vare dig vågar Jag äta mycket mer kolhydrater än innan (utan att gå upp massor i vikt som jag trodde haha), och känslan på gymmet har aldrig varit bättre! Tack!! =)
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
Men å tack snälla du för att du delar med dig, uppskattar det verkligen <3nouw.com/fitnessjulia
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229