Dietist, Graviditet

Sushi och mamma-mys, mina omega-3 källor

Det är mysigt för oss mammor att hänga ihop och ta lärdom av varandra. Något som är säkert är att jag definitivt ska försöka gå med i / skaffa mig en mammagrupp. Om någon har bra tips eller info om detta vänligen skriv till mig och dela med er.

I söndags passade jag på att träffa vår gemensamma vän Amanda som blivit mamma till lille Alexander för ca 5 månader sedan. Jag köpte med mig sushi till oss och så myste vi tillsammans hemma hos dem. Det blev mycket snack om allt som hör graviditet, bebis, mammaroll, känslor och lärdomar vilket jag bara tycker är härligt. Mycket hellre att vi kvinnor är ärliga och har högt till tak än att vi håller på och spelar något prestigespel och ger sken om att allt är lätt och toppen hela tiden - håller ni inte med? Systerskap hörrni <3

Förövrigt är jag så förälskad i sushi (ska faktiskt äta det i kväll igen med mina kollegor). Tacksam över att man äntligen tagit död på myten att gravida inte kan äta sushi (obs undvik tonfisken) Är det ett bra sushi-ställe med stor omsättning av bitar (att de inte blir liggande framme en hel dag) så är det i princip safe. Ni kan läsa mer om detta på livsmedelsverket.

______________

För mig är sushin en viktig del till mitt omega-3 intag då jag av någon konstigt anledning verkligen haft svårt att få i mig fisk under graviditeten. Tidigare har jag ätit mycket fisk - ofta och varierat helt i enlighet med rekommendationerna, men efter några veckor som gravid fick jag fruktansvärd avsmak mot allt som heter fisk och det vände sig i magen av bara tanken. Det är inte lika jobbigt för mig nu, kan äta en laxfilé om det bjuds men har ingen som helst smak för att göra det själv hemma vilket är synd. Jag är mycket medveten om rekommendationerna kring fettsyrorna DHA och EPA för barnets utveckling av hjärnan och det kognitiva så kämpar på, samt tar extra omega-3 tillskott.

Det är svårare än man tror att vara gravid ibland haha! Tur jag har kunskap kring ämnet  ;)

Gillar

Kommentarer

l
l,
Äter aldrig lax längre pga allg skit den innhehåller oc alla reportage kring hur de odlas, vill inte stoppa så mycket gift i kroppen... hur tänker du ? <3
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
Fisk är nyttigt – rik på vitaminer, mineraler och bra fetter som vi behöver. Därför äter jag fisk gärna 2-3 gånger/vecka. Det du kan göra är att variera sorterna och välj både feta och magra fiskar avseende vissa gifter som kan förekomma i vissa sorter. Hälsofördelarna överväger fortfarande enligt undersökningarna. Beräkningar från livsmedelsverket visar att barn och vuxna kan äta odlad lax varje vecka. Men eftersom olika fiskarter som sagt innehåller lite olika nivåer av både hälsosamma näringsämnen OCH miljögifter är det som sagt bra att variera sig. För miljön är det bra att välja fisk som kommer från stabila bestånd och som fiskats eller odlats på ett hållbart sätt 😊 så tänker jagnouw.com/fitnessjulia
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229