Fitness i samarbete med Gymgrossisten

Sommarkänslor från Kungsbacka!

Soliga hälsningar till er alla från mig!

Jag sitter just nu, i skrivande stund, på en filt i Kungsbacka. Vi är på besök hemma hos Jonas föräldrar och jag har placerat mig på deras stora uteplats och lapar sol för fullt. När vi insåg hur bra vädret skulle bli i helgen var det upp och iväg som gällde. Ingen tid att förlora här inte! Att ta bilen från Göteborg ut mot hav och lugn är helt fantastiskt och direkt kommer sommarkänslorna tillbaka. Deras fina hus ligger ju precis vid havet och vi har spenderat många dagar här ute i somras. För oss känns det som ett andra "sommarhus" ;)

-lyxigt att få komma hit och mysa med Jonas föräldrar! Det blir många värdefulla samtal och timmar tillsammans med min andra familj. Ni känner ju mig, jag är en sucker för just familj och traditioner hihi.

Jag har dock garderat mig för en heldag från hemmet. All mat och fika går inte direkt att äta för mig just nu en vecka innan tävling så jag dricker min saft-smakande EAA istället ;) Jag klagar dock inte, jag är snarare otroligt motiverad och taggad inför nästa lördag! Hela Jonas familj har lovat att komma och kolla :D

För att bibehålla muskelmassa på energiunderskott krävs ett högre intag av protein än vanligt. Kroppen prioriterar alltid en energibalans före nysyntes av vävnader varav protein - även kroppseget protein som nuvarande muskelmassa - används för att bilda glukos till blodet. (Detta sker via levern och heter glukoneogenes för er som är intresserade) Att regelbundet pika sin proteinsyntes genom ett intag av aminosyror (antingen via mat eller tillskott) tycks därför vara gynnsamt för bevarandet av den egna muskelmassan. För att uppnå full syntes krävs alla aminosyror men i olika mängd. Vissa av aminosyrorna kan vi producera själva medan andra måste tillföras utifrån via kosten. Dessa kallas för de Essentiella aminosyrorna,

För att pika min syntes regelbundet under dagen - men utan att kalorierna drar iväg allt för mycket mellan mina "riktiga måltider" dricker jag alltså EAA (essentiella aminosyror) istället för protein. Egentligen är protein mer komplett eftersom det är animaliskt och är fullvärdigt protein med hel aminosyraprofil. Tyvärr blir det över 100 kcal per servering vilket inte passar så bra på dieten. EAA är näst bästa valet ;) Sedan toppar jag min EAA-drick med lite extra Leucin och glutamin för att boosta proteinsyntesen extra samt mata mitt immunsystem. Glutamin tenderas att användas i ganska stor utsträckning i levern till annat vid energiunderskott nämligen.

Denn EAA;n jag använder just nu smakar hallon och den hittar ni HÄR

Leucine-pulvret jag använder hittar ni HÄR och glutamin-pulvret hittar ni HÄR

​Så med stor gardering ligger jag här i solen och myser, dricker min muskeldrink och umgås med nära och kära. Det är en välbehövlig paus från skolan och jobb... bara njuta av ledighet och sommarkänslor i världsklass! 

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229