Ryggen börjar tighta till sig -4 veckor ut


Alla som någon gång vill - eller har - tävlat i en fitnessgren vet att en grundsten för att visa sin fysik är att skala av lite fett .."lite".. Tanken är att man skall ha en så pass låg fettprocent på kroppen att musklerna tydligt syns igenom, Det är musklerna man jobbat och byggt upp under lång tid och vill visa. Olika grenar inom sporten kräver dock olika låg fettprocent. I den grenen jag ska ställa upp i; Bikini Fitness, kommer vi undan lite mildare än i resterande grenar. Eftersom det är både en kroppsbyggarsport men samtidigt lite av en skönhetstävling betyder det inte att tjejen som är hårdast på scen vinner, ibland till och med tvärt om.

Det är viktigt att hitta ett stadie som passar sin egen fysik bäst. En blandning mellan muskler, lägre fettprocent och definitioner i lagom mängd. Även för mycket muskelmassa kan dömas ner eftersom man då kanske befinner sig i fel gren. Det kan anses som vaga instruktioner och jag håller helt med. Det är också därför jag håller fast vid mitt eget approach: Jag kör mitt race. Jag satsar på en fysik som jag är stolt över, tycker är balanserad och kvinnlig trots något lägre fettprocent. Så länge jag är nöjd så är jag ju nöjd, eller hur? ;) Självklart hoppas jag att domarna gillar det också men det vet man aldrig..

Jag satsar på en "overall appearance" där helheten skall spraka och glittra på scen med lagom definerade muskler, ett piggt och glatt ansiktsutryck och stort blont hår. Eftersom jag faktiskt äter efter behag, INTE sliter sönder mig med långa pass cardio och faktiskt tränar det jag tycker är roligt hoppas jag att jag lyckas med detta :) Idag är det 4 veckor kvar och jag känner mig i fas.

Jag tror att många som tävlar - eller som vill tävla - känner igen sig i att vissa kroppsdelar släpper fett före andra. Nu denna gång har jag visserligen legat kvar i nästan samma form sen i våras och väldigt långsamt tappat i vikt men ändå kan jag se vissa trender. Tillexempel hårdnar alltid mina utsida lår först (?) Det är ganska ovanligt för tjejer att tappa fett på benen, men just på utsidan vid delningen mellan framsida och baksida lår kommer konturerna snabbt. Efter benen börjar underarmar och magen komma. När det når "mag-stadiet" innebär det först att oblikerna kikar fram och absolut sist de raka magmusklerna. Just detta stadie pågår under lååång tid. Jag tror att mitt "mag-stadie" precis är färdigt faktiskt haha.

Slutligen börjar ryggen att hårda - först nedre delen och sedan den övre delen med lats, axlar, biceps och tricpes. Där är jag inte riktigt ännu som ni kanske ser på bilderna nedan. Ryggen börjar absolut att släppa nu varav nedre delen är så gott som klar (skymtar till och med en julgran vid ländryggen nu) medan övre delen har kvar att tappa. Precis som tidigare nämt känner jag mig dock inte stressad och jag känner mig kropp. Det är övre latsfästen, axlar och armar kvar :)

I går kväll efter fredagsjobbet i butiken så körde jag faktiskt både rygg och mage. Egentligen har jag inte mage på schemat längre men jag tycker att det fungerar för motivationen. När jag börjar känna mig trött eller otaggad på gymmet (eller innan jag drar dit) så motiverar jag mig med mina favoritövningar. De tar upp kanske 15-20 minuter av min gymvistelse men ger mig mycket psykiskt. Oavsett vad ni själva har för GO-TO övningar så är det verkligen ett tips från mig: Släng in era bästa övningar då och då för att få en mer rolig träning.

​Läderremmar för bättre grepp och ökad uthållighet i händer och underarmar är nog ett utav mina absolut bästa investeringar. Dessa hjälper mig sjukt mycket i många olika övningar under min träning. Tillexempel vid chins, latsdrag, marklyft eller som nu när jag bara skall orka hänga kvar längre och köra mage - 129 kr LÄNK

En glad tjej presterar bättre på gymmet! Träningen skall vara rolig ju ;D

För er som är intresserade körde jag ett volympass för ryggen och valde att sänka vissa vikter för att kunna pumpa ut dem mer. Det skiljer sig ganska grovt från mina vanliga pass som är mer åt styrkelyfthållet men ibland slänger även jag in lite klassisk bodybuilding-träning för pumpets skull ;) De övningar jag körde för ryggen är följande:


* 6 set latsdrag med brett grepp - något lägre vikt för att öka volymen och minimera vilan mellan seten. (10-15 reps)
* 3 set latsdrag med smalt grepp (mer som en rodd uppifrån) också 10 reps
* Sittande enarms-rodd i maskin, 8 reps per sida x 3 set -kort vila!
* 5 set latsdrag i cablecrossen med rep, också högt repsintervall
* 3 avslutande set för baksida axel i maskin innan jag lekte av
mig med mina magövningar

Precis som jag skrev snabbt i min lilla hälsning från gymmet i går kväll är jag ytterst noga nu med näringen under slutskedet på tävlingssatsningen. (egentligen är jag väl alltid noggrann i och för sig men nu spelar nog timingen ännu mer roll gissar jag) Efter träningen har jag dock valt att plocka bort proteinpulvret nu eftersom jag hellre sparar kalorierna till MER MAT = mer näring. Men självklart måste jag ändå förse min kropp med snabba byggstenar efter passet och avbryta den nedbrytande processen. Istället dricker jag melonsmakande EAA från Chained Nutrition (länk) där jag addera extra leucin för att starta proteinsyntesen och lite extra glutamine för återhämtningen. Eftersom jag får i mig de essentiella aminosyrorna liknar det ett proteinpulver mer till innehållet och har en mer kompletterande aminosyraprofil än enbart de 3 grenade aminosyrorna (BCAA) - men är betydligt mindre kalorier :) perf. Rekommenderas verkligen för dem som är sugna på ett nytt kosttillskott efter träningen.



Gillar

Kommentarer

mariececilia
mariececilia,
Så kul att följa din fitness satsning! Du är som klipp och skuren för bikini fitness, grym utstrålning och fin fysik. Debuterade själv i bikini fitness 2014 men var för "hård", och strålade inte så som de andra tjejerna, så kommer gå vidare med satsning på annan gren i framtiden.

Stort lycka till nu! Viktigast av allt: ha kul på scen! 😃
nouw.com/mariececilia
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
kul att du tycker det! Blir galet taggad av dina ord 😊 Kanske är det bodyfitness för dig som gäller? 😉 kram nouw.com/fitnessjulia
mariececilia
mariececilia,
Ja, jag hoppas på det iallafall 😃 nouw.com/mariececilia
Lisa
Lisa,
Bäst!!
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229