Hälsa, Träning, Graviditet

Räknar allt mina steg

Nu under graviditeten har jag stått fast vid att försöka träna så pass mycket som kroppen ändå orkar och klarar av. Det är ett faktum att vi dels är gjorda för att röra på oss, mår bra av det och behöver det för att förebygga en rad komplikationer och besvär. De positiva effekterna gäller både gravida och icke-gravida givetvis.

Som gravid är det bla. fördelaktigt att röra på sig för att förbättra blodcirkulationen och förebygga blodproppar i tex underben och vader. Det är även bra för att normalisera blodtryck och stressnivåer som inte ska ligga för högt för lilla bebis i magen. Även muskler och leder behöver stärkas och köras igenom för att hålla hela vägen fram, vara rörliga och välfungerande. Skulle säga att det finns rätt mycket som talar för en hälsosam och aktiv livsstil :)

Dock är det ju lite speciellt att vara gravid också. Hormonet relaxin gör att leder och ligament mjuknar och slappnar av vilket kan skapa smärtor i både rygg, svank, ljumskar, rumpa, lår, fötter mm. Det behöver inte vara supersmärtsamt för alla, ibland bara smått irriterande tro mig, eller så gör det fruktansvärt ont. Foglossning innebär inte att fogar lossnar utan mer att nerver och muskler hamnar i nya lägen vilket skapar smärta. Detta är inte farligt för varken mamma eller barn egentligen men man ska inte behöva ha ont heller.

>>>För mig har det smått börjat kännas att jag är gravid och i går när jag sprang till vagnen gjorde det ont i båda ljumskarna vilket var nytt, men jag upplever att vissa ömmande smärtor går i perioder. Även insidan fötterna kan hugga till REJÄLT. Att promenera går dock alltid bra! <<<

Jag promenerar varje dag numera. Vissa dagar blir det ingen styrketräning men cardio blir det alltid. Jag promenerar gärna på morgonen eller på eftermiddag/ kväll och håller i ärlighetens namn lite koll på mina steg ;)

Försöker hamna på minst 10 000 steg per dag och har väl lyckats hyfsat, någonstans 10-13 000 steg brukar det bli. Vissa dagar bättre men absolut inte som förr haha! Tar jag tex en halvtimmes promenad nu som gravid kommer jag inte lika långt på den tiden som förut då jag tenderar gå långsammare ;) Behöver alltså mer tid för samma sträckor hehe men jag kämpar på!

Gillar

Kommentarer

tildablanksvard
tildablanksvard,
Superbra att du rör på dig och de är ju mysigt att ta promenader!nouw.com/tildablanksvard
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
VISST! det är så viktigt 😃nouw.com/fitnessjulia
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229