Night routine - health and wellbeing

Innehåller ADLINKS i samarbete med Gymgrossisten

Vi har verkligen haft en spännande heldag på Södra Älvsborgs Sjukhus idag. Utvecklingsdag som dels bjöd på två föreläsare samt gav oss utrymme för reflektion och diskussion, sådant gillar jag. Som praktiskt taget född och uppvuxen i Montessoriskolans läror trivs jag och frodas i sammanhang där jag får tänka och även delge mina tankar. Där jag får chansen att ta del av andras och tillsammans bolla vidare mot resultat och lösningar. Tummen upp verkligen.

Men en sådan dag gör en också ganska trött mentalt. Alla hjärnceller tycks gå på högvarv och inte finns det luft där inne heller haha. Totalt mumsade jag 3 äpplen, 1 proteinpudding från barebells , 1 nocco (+ kaffe) och sallad. Allt för att mata hjärnan som drar mycket energi när jag funderar haha, eller vill tro det i alla fall... ca 30% av vår energi har jag hört ;)

Det man kan tro i detta läget är att vila är lösningen. Vila är bäst.. men är det egentligen så? Vår hjärna tenderar nog lätt att tro det, att vara lite lat och helst energisparande. Det är enkelt att falla i gamla mönster och bli slav för instinkter och starka, plötsliga känslor. Men återigen vill jag påminna om känslan efteråt. Egentligen direkt man kommer utanför dörren, sliter sig från soffan, fått på löparskorna och träningstightsen -Redan då känner jag att det vänder ;)

Det är okej att vila från träningen om man behöver.. men man kanske inte behöver vila alla dagar? Oftast släpper tröttheten / segheten om man bara kommer iväg! Det är goda rutiner för både hälsa och välmående.

Så efter att ha suttit på ändan hela dagen, stilla sittande dag utan dess like faktiskt, beslutade jag mig att träna den istället. Rumpan växer tyvärr inte av att vi använder den som sittdyna, även om man kanske kan önska det ibland ;)

Med andra ord var det benpass på agendan för mig denna kväll och det kändes riktigt bra i hela kroppen! Mina muskler svarade bra och jag fick både fin kontakt och höll bra teknik. Då mitt huvud som sagt var ganska trött och segt valde jag att köra något mer maskinbaserat. Det kändes mer tilltalande och därför var jag flexibel i träningen.

Jag körde följande övningar:
* 12 reps x 6 set per ben liggande kickbacks i maskin för att isolera rumpan. Intensivt upp och håller emot på vägen tillbaka ner. Ger en grymt bra kontakt och jag kör varannat ben utan vila mellan.
* 6-8 reps x 5 set sittande leg extensions för framsida lår i maskin. I och med det lägre repsintervallet satsade jag på högre vikter och tyngre fokus. Loving it.
* Därefter gick jag över till baksida lår. Jag körde stela marklyft med stång, 12 reps x 5 set med 15 kg per sida.
* Jag fortsatte i samma tema och genomförde sittande leg-curls för hamstrings i maskin. 12 reps x 4 set.
* Avslutningsvis körde jag även liggande lårcurl, 8-10 reps x 3 set för att krama ur det sista. Även här explosivt upp och sakta, kontrollerat tillbaka för maximal kontakt och ut-tröttning. Ett ordentligt "bodybuilder-pass" med många reps och sets ;)

Efter mitt benpass var jag visserligen ganska slut men oj så fylld av endorfiner jag var. Känner mig verkligen glad i hela mig, i kropp och själ.

På denna vågen av glädjerus red jag hela vägen in på Willys och passade på att handla lite nödvändigheter, faktiskt inför morgondagens matlådor. Då jag egentligen hade förberett alla matlådor (men var väldigt hungrig och åt två av dem redan i tisdags på kvällen) behövs två till. Lite komplettering till jobbet helt enkelt. Då det även är säsong för goda grödor och rotsaker nu blir det nog detta till lunch i morgon. Perfekt fredags-lunch!

Visar er i morgon ;)

Mina grymma lyftarskor som jag typ inte överlever utan hittar ni via länken HÄR . Storlek 37 har jag både i vanliga skor och i detta.

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229