Hälsa, Dietist, Recept

Min mat senaste dagarna

Dagarna i mer eller mindre självvald karantän fortgår. Ingen av oss har symptom, men vill ju inte ha det heller, så att i nuläget vara föräldralediga tillsammans och hyfsat isolerade passar oss ändå. Även om jag nu saknar familjen så att det gör ont. Ännu har vi inte bestämt oss för hur vi ska göra i påsk... kanske träffa mamma hemma hos henne i alla fall. Jag älskar verkligen påsken som högtid och hade verkligen sett fram emot att som vanligt träffa släkten, fira på stort hos farmor som är tradition och nu visa upp William för alla. Blir inget sådant nu :(

MEN i och med att vi har mer tid hemma och till varandra försöker vi också vara kreativa i köket. Vi ser till att laga mat varje dag och inte falla in i dåliga rutiner med småätande eller onyttigheter till vardags. Även om det för oss är ”helg varje dag” fungerar det inte i längden att äta godis/chips/läsk varje dag. Vi vill ha hållbara och goda vanor i dessa tider eftersom det minst sagt är viktigt för välmåendet, inifrån och ut :) Jag tror nästan det är extra viktigt att i tider som dessa INTE tappa alla rutiner, blir nog bara värre mentalt. Till lördag/söndag däremot köper vi hämtmat från våra lokala favoriter och gärna lite lösgodis hihi.

__________________

Jag vet att det är flera som uppskattar lite inspiration i matväg, så jag tänkte visa er de senaste dagarnas måltider! :) Nu under amningen är jag extra noggrann med att få i mig följande näringsämnen: D-vitamin, Järn, Omega-3, Folsyra och Jod. Blir därför en hel del fisk och gröna bladgrönsaker som ni ser ;)

Först två lax-tallrikar; En med ris, sötsur sås, spenat, körsbärstomater, sojabönor, avokado och mango. MUMS! / Den andra var lax hårt stekt på ena i sidan i rapsolja, serverad med kokt potatis, bladspenat, ruccola, körsbärstomater, ärtor och skagenröra (äter detta ganska ofta nu förtiden, en riktig favorit!)

Pasta med sojafärssås gjord med krossade tomater, tomatpuré, pressade vitlöksklyftor, fräst gul- och rödlök, en touch av sojasås, majs och chiliflakes. / Favoriten alla dagar i veckan (!) Tacosallad med kycklingfärs och diverse tillbehör. Mycket grönsaker gillar jag att ha, ett smidigt och gott sätt att få i sig mycket grönt.

Slutligen; Stekt torskfilé i rapsolja + vegetabiliskt smör, serverad med kokt potatis, stekta wokgrönsaker och kräftröra med vitlökssås. / Ugnsbakad laxsida med kokt potatis, färska räkor, romsås, och salladstillbehör. DRÖMMEN!

Det blir mycket fisk för oss just nu och jag älskar att jag återfått aptiten för detta nu efter graviditeten ;)

Gillar

Kommentarer

Jsamuel90
Jsamuel90,
Bra med inspiration! Allt ser supergott ut 😍
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
Kul att du tycker det 😃 kram
nouw.com/fitnessjulia
artist
artist,
Vad gott det ser ut!
nouw.com/artist
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229