Hälsa, Dietist, Recept

Jag får ofta frågan om vad som kan vara ett bra mellanmål / eller kvällsmål och jag måste bara tipsa er om detta: (jag tror att jag kan ha nämnt kombinationen någon gång tidigare? borde gjort för är dögott, men tipset tåls att upprepas)

Min storfavorit att ta till just nu är avokado-mackan! Väldigt lätt och gott att fixa i ordning, och så nyttigt sedan också. Jag upplever även att avokado som pålägg mättar på ett betydligt bättre sätt än andra mindre matiga pålägg så en-två mackor räcker för mig (istället för 3-4 st)

Avokadon har, förutom den goda smaken, dessutom en hel nyttigheter i sig som vi givetvis vill få mer av. Den är fiberrik, fylld med näringsämnen som E-vitamin, flera B-vitaminer, kalium och folat och nyttiga fler- och enkelomättade fetter som gör gott för vår hjärt-kärlhälsa. Så en win-win.

Här har jag valt att toppa just ett knäckebröd med avokadon som då gör mellanmålet ännu bättre ur hälsosynpunkt. Brödet är nyckelhålsmärkt, rikt på fibrer, 100% fullkorn och därmed också fyllt med näring som järn, magnesium, Zink, folat, fosfor och B6. Lösliga fibrer är även de bra för hjärt-kärlhälsan så mellanmålet/kvällsmålet är ur hälsosynpunkt ett superbra val :)

PS: Det som ligger lite lätt strösslat på avokadoskivorna är faktiskt citronpeppar! Om ni inte provat detta innan - gör det NU. Kombinationen är helt sjukt god, förvånansvärt god verkligen... jag minns att jag blev chockad över smaklyftet första gången jag testade det.

Gillar

Kommentarer

IP: 82.99.3.229