tjejer, tänkvärt, Träning, Graviditet

Målen med min styrketräning under graviditet

Jag vill vara smal som gravid, med nätt liten mage så att det knappt syns att jag är gravid bakifrån.

Jag vill vara en stark gravid kvinna med kraft och kapacitet att styrketräna, bibehålla mina muskler, jobba och må bra!

Givetvis har jag många gånger funderat på hur jag skulle se ut som gravid, stoppat upp kuddar under tröjan miljontals gånger som barn och testat mig fram på lek. Med åren har jag dessutom blivit varse att det är mer trendigt att vara en smal gravid kvinna, ooh that's a chocker, med liten nätt mage. Fingers crossed att magen inte blir stor "för tidigt" osv.

- Ärligt GUD så trött jag är på allt sånt här nu känner jag... alla jämförelser man gör utan att ens veta om det. Betvivlar att jag en ensam om det. Tänkte faktiskt på sånt här redan innan jag visste att jag ens kunde bli gravid.. hur sjuk är man inte ;) Jag följer givetvis många gravida kvinnor på instagram och ingen ser ut som den andra. Vi alla är olika och det är ju precis så det ska vara.

Jag minns att jag var nojjig i början av graviditeten; att jag skulle bli "för stor", gå upp mycket i vikt och inte kunna kontrollera min aptit - Jag har skrivit ett inlägg om detta, att det är svårare än man kanske tror när kroppen inte längre är bara sin egen. Däremot kan vi alla försöka välja hälsosamma livsmedel och fortsätta leva ett aktivt liv som gravida.

Vecka 24 - kanske större än andra i samma vecka, kanske mindre än vissa, vem bryr sig egentligen? Bebis och jag mår bra (och Jonas) och det är det viktigaste.

Jag är som ni vet noggrann med att äta bra (9 av 10 dagar) och få in både konditionsträning och styrketräning flera gånger i veckan. All hälso-investering är bara för välmåendes skull.

Jag har inte (längre) ambitioner att vara en liten smalis, det har jag verkligen släppt fokus på för det finns ingen som helst vinning i det alls. Mitt fokus är en välmående, stark och vital kropp som klarar av att vara gravid med all belastning och påfrestning som det innebär för kvinnokroppen, och samtidigt om det går, lyckas bevara så mycket av den muskulatur som jag kämpat med att bygga upp under de senaste 7 åren på gymmet. Detta är mitt mål!

Jag vill vara en stark mamma, en inspiration för andra mammor, min partner, mitt framtida barn och mig själv. Jag vill mycket hellre fokusera på en stark och hälsosam kropp än att omedvetet klanka ner på hur min kropp inte ser ut / ser ut. Vi är bättre än så <3

Söndagens träningspass såg ut som följande:

25 minuter löpband i lutning 6 och hastighet 5 km/h
6 set latsdrag i maskin (överkropp kör jag på samma vikter som tidigare)
4 set pulldown i cablecrossen (för nedre ryggmuskulatur)
3 set rygglyft (för ländrygg) enbart kroppsvikt här
3 set + 2 dropset triceps pulldown med rep
och avslutningsvis 3 set utfallssteg med högreps i smithen (5 kg på varje sida)
följt av 5 set högreps knäböj i smithen (17.5 kg på varje sida idag)

- försöker få in ben och rumpa ganska ofta då det känns svårare att belasta dem tungt nu. Därför ökar jag frekvensen veckovis för att försöka bibehålla ben och rumpa trots mindre vikter. Vi är starka kvinnor!


Gillar

Kommentarer

tildablanksvard
tildablanksvard,
Gud vilket inspirerande inlägg!!nouw.com/tildablanksvard
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
Kul att du tycker det 😍 tack! nouw.com/fitnessjulia
idaolsson
idaolsson,
Wow du är så inspirerande! Lika kul att följa dig nu som innan du var gravid 😍fortsätt såhär 🙌nouw.com/idaolsson
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
Tack snälla du! uppskattar din feedback 😍🙌🏻nouw.com/fitnessjulia
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229