Hälsa, tjejer, Träning

Löpning för huvudet

Jag minns för några år sedan när vi satt ett gäng inne på gymmet och pratade om träning, småsnack sådär, medan vi mumsade medhavda matlådor. När vi kom in på olika typer av träning - och cardio (konditionsträning) - minns jag hur vi alla skrockade gött ihop, skakade på våra huvuden och var ense om att nej; DET sysslar vi inte med. Lite promenad på löpbandet till sin höjd. På den tiden var jag ganska aktuell inom bikinifitness-tävlandet och vi pratade ofta om att man inte kunde "flexa cardio", alltså att det inte går att visa upp konditionsträningen på scenen när det är en byggd fysik som skall bedömas. Fine, köper argumentet, men numera när det inte spelar lika stor roll vad domarna anser om min fysik springer jag mer än gärna.

Löpningen är något jag hittat på senare tid och som verkligen hjälp mig öppna ögonen för mycket runt omkring mig. Under träningspassen känns det nästan som att jag får ökad tillgång till min hjärna, hjärnkapacitet och tankeverksamhet. Att mina vyer vidgas och kreativiteten växer. Kort och gott kan man säga att jag springer för huvudet och själen snarare än för fysiken. Älskar träningsformen!

Helt magiskt på många plan att komma ut och ta en skön runda! Jag vill inte ha press eller krav utan kör den distansen och hastigheten som jag känner för. Press finns på många andra områden i livet.

Är det något jag känner så är det stolthet över min löpträning. Tacksamhet också. Trots att jag endast sprungit under detta år, aldrig gillat det innan, har träningsformen hittat en sann plats i mitt hjärta. Jag tror att anledningen till att jag faktiskt tycker så mycket om löpningen hör samman med att jag enbart gör det för min skull. Vill jag springa långt gör jag det, snabbt ja då gör jag det. Jag springer när jag känner att jag vill och det blir ett sätt att kanalisera känslor och tankar som uppstår under jobbdagen tillexempel. Att det dessutom ger mig otaliga positiva hälsoeffekter är bara plus i kanten.

Som nu precis; Jag är nyss hemkommen från en otroligt skön runda i det vackra vädret. Hela 9 km lyckades jag med utan att det var målet och jag blev positivt överraskad efteråt. Tänk vad kroppen klarar ändå! :) Och för alla som frågar hur jag kan springa samma dag som jag kört ben.. det är faktiskt så för mig att dag nummer 2 och 3 efter ett benpass är svårare än dag 1. That´s why :)

Så glöm inte konditionsträningen - den gör otroligt mycket gott för oss, både fysiologiskt och själsligt skulle jag säga.

Gillar

Kommentarer

Sofias
Sofias,
Underbart! En snabb fråga, när du gör ditt casin på kvällen hur mycket casin tar du? Kram!
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
tar 1,5-2 dl beroende på hur hungrig jag är 😊 kram!nouw.com/fitnessjulia
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229