Kraftfull tjej under Morgonpasset!

Hej fighters!

Hoppas ni har en bra onsdag såhär långt. Jag ser att klockan redan hunnit bli över ett... tiden springer verkligen i väg när man har roligt. Precis som talesättet säger och nu på morgonen har jag haft kuuul;)

Fast först hände något mystiskt: Efter morgonpromenaden vid 07 (som förövrigt ägde rum i strålande sol) krängde jag på mig den gamla tävlingsbikinin samt klackskor och struttade runt i vardagsrummet. Det är faktiskt så att bikinin fortfarande passar mig haha och jag kände mig sugen på att testa några poser igen. Plötsligt kom tanken upp att jag kanske skulle satsa till höstens tävlingar ändå eftersom träningen går bra samt att jag inte direkt kämpar med att hålla denna formen... Det hade bara krävts några kilon ner till för att tävla tror jag... tankarna och idéerna började snurra.

- Men vet ni vad det konstiga är? Just som jag tänker dessa tankar ökar pulsen och jag känner mig mer och mer illa till mods, osäker i mig själv och rejält HUNGRIG. Som att min kropp fick en allergisk reaktion mot tävlingsplanerna. Nästan panik för att jag började tänka på pliktlagda cardiorundor, schemalagda träningspass och low-days. Direkt ville jag tag av mig bikinin och äta en rejäl frukost! Så det gjorde jag.

Dagens frukost bestod av 2 dl havregryn som jag kokade till gröt, tillsammans med gröten åt jag pudding gjord på 2 dl Gourmet Pro Mintchoklad samt skar ett äpple över. Efteråt toppade jag frukosten med ytterligare 8 st majskakor med chiafrön... HAHA. Sjukt hungrig var jag och i behov av att inte tänka diet-tankar och tävling alls. Är nog inte redo för det ännu i alla fall. Vi får se om det händer att jag tävlar igen helt enkelt, man är ju bara människa :)

Efter min "uppladdningsfrulle" bytte jag fokus och riktade tankarna mot det jag verkligen älskar istället: Nämligen styrketräning och tunga lyft... Direkt blev jag på bättre humör och taggad att dra iväg till gymmet ;) Jag har dessutom nya kläder i garderoben som ökar på motivationen ytterligare.. älskar träningskläder!

Fördelarna med att träna så tidigt som jag gör ibland är att gymmet nästan är helt tomt. Kommer man runt 10-11 har alla som kör morgoncardio dragit till jobbet och alla som tränar på lunchen har inte hunnit dyka upp = perfekt! Jag personligen älskar att köra lyft på just Krokslätt eftersom de har en bra matta där samt sköna crossfit-vikter som underlättar mina vinklar eftersom de är högre och större :)

Idag ville jag inget hellre än att känna mig stark och muskulös. Det behövdes ett riktigt girlpower-pass denna morgon och med tanke på min stabila frukost borde det inte vara omöjligt, eller hur?

Jag började med lite stretch innan jag gick på marklyften. Det blev först några lättare reps och set på 60 kg (10 reps x 2 set) som även det fungerar lite som uppvärmning för hamstrings, knän och leder. Direkt kände jag av den stundande träningsvärken från gårdagens benpass som var mer bodybuildinginspirerat med högreps och pump. En variation i träningen ger definitivt träningsvärk!

Sedan gick jag upp på 70 kg där jag också körde 2 set. Även här kändes det stabilt och bra idag. Trots träningsvärk i både rumpa och hamstrings fick jag till god teknik på de lättare vikterna. För mig är det även så att träningsvärken släpper mer och mer under träningens gång. Man kickar igång systemet med andra ord :)

Nästa 3 set var på 80 kg och då började det kännas lite mer. Varje set innehöll 6 reps (totalt 18 reps på 80 kg) Jag är i ärlighetens namn något missnöjd över tekniken på sista setet med 80 kg för då föll jag tillbaka i "samma lyftningsmönster" som tidigare. Då menar jag att jag sätter mig för långt bak i lyftet och förlorar kraft i rörelsen. Tyvärr är detta lätt hänt när jag börjar bli trött :/ Det var detta setet jag filmade och det ligger på instagram om ni vill se hur det ser ut. Några av repsen klippte jag faktiskt fort för var ej stolt över dessa :P

Man får definitivt bra tryck i musklerna när man lyfter. Såväl ben som armar och rygg aktiveras - vilket jag älskar! I nuläget gillar jag helkroppsträning väldigt mycket :)

Förresten för er som missade erbjudandet i förra inlägget slänger jag in en påminnelse här. Fynda 2 st Rehband knäskydd för bara 589 kr HÄR (tidigare 658 kr)

Marklyft med 80 kg:

GIRLPOWER!!!

Innan jag kände mig färdig med alla marklyft ville jag även upp på 90 kg såklart (att det är tidig morgon är ingen ursäkt hehe) Jag avslutade mina marklyft med 3 set x 3 reps på 90 kg. Det kändes dessvärre lite tyngre än väntat idag men tre snygga reps kunde jag ändå klara av efter varandra. Totalt blev det 9 reps på 90 kg denna morgon :)

Efter marklyften plockade jag av en 5-kh viktplatta från varje sida och fortsatte att använda stången + 80 kg. Det sparar både tid samt utmanar mig att fortsätta bygga på mina fasta kurvor (med det menar jag rumpan såklart) Det hade nämligen blivit dags för en av mina BÄSTA övningar för just rumpan: HIP THRUSTERS!

För er som undrat: såhär sätter jag mig framför stången - sträcker ut benen rakt och rullar upp stången över mig till höften:

Sedan placerar jag fötterna i sär och lyfter upp stången som en första repetition:

​Se till att hålla kontakt och en fokuserad rörelse genom hela lyftet: såväl i övre läget (squeeze) samt på vägen ner (lite långsammare) för bästa effekt :) 

​Mina höftlyft innebar 8 reps x 6 set med 80 kg (sååååå jobbigt) det blev 48 lyft för min rumpa med andra ord, och tro mig när jag säger att det bränner rejält mycket ;) Kan verkligen rekommendera denna övning! 

Som avslutande benövning körde jag även stela marklyft med en 20-kg kettlebell då jag valde att stå med fötterna brett isär som en zumo-mark. Det ger en bra kontakt i både rumpa, hamstrings och fästet där emellan :) rekommenderas också! 

Innan det var dags för mig att skutta hemåt och ta en välförtjänt dusch ville jag även mosa lite mage. Nu för tiden har min motivation för just magträning ökat rejält och jag försöker få in lite på nästan varje pass. Favoriten at the moment är när jag hänger och kör crunches med benen. Jag varvar sidolyft med raka lyft. Ibland ger jag mig på utsträckta ben men ännu är jag något svag. 

​tips: för att aktivera mer mage än lår vid hängande crunches är det viktigt att du lyfter "högre än höften" - alltså nästan som att du rullar upp rumpan mot magen. Annars blir det mer ett höftlyft :) Är raka ben för tungt - kör hellre med böjda knän några gånger till för att aktivera magmusklerna :) 

​Det slutade med att jag körde mage i över en halvtimme bara för att det är så roligt nu när formen blir bättre ;) Älskar verkligen hur min kropp svarar på tung träning + bra kost. När man hittar något man verkligen brinner för och trivs med att göra är det integ svårt att hålla sina rutiner och goda vanor! 

HITTA DIN GLÖD <3 

- Nu blir det middag för denna hungriga tjej! ;) kramis på er 

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229