Gårdagens teknikträning på GKK:

Godmorgon finisar!

Jag valde att blogga om mitt benpass idag istället för i gårkväll eftersom det blev ruskigt sent tillslut ;) Jag och Jonas var kvar tills det stängde (21) och sedan tar det över en halvtimme för oss att ta oss hem från Slottskogsvallen. Gissa om Ms Julia Eliasson var dö-hungrig sen?? Helt galet. Men det är också då maten smakar som bäst.

Men hur var passet då? Jo, eftersom jag laddat med kolhydrater under hela eftermiddagen hade jag mycket styrka - men var däremot väldigt "seg" i musklerna. Det blev inte särskilt explosivt i musklerna utan mina rörelser blev mer som seg kola än som en kanon.... Om det nu är en tydlig beskrivning? ;) Det hela handlar i alla fall om att det tog lite tid för mig att resa mig med stången osv.

Har man en stark bål och stabil rygg och teknik så är det absolut ingen fara att man inte exploderar upp från bottenläget. Det är dock en skönare känsla när muskelfibrerna är explosiva tycker jag :p men bara att anta utmaningen! Jag genomförde allt som jag skulle trots sega (men starka) muskler.

Det absolut bästa med att vara på GKK är att det alltid finns andra styrkelyftare nära som är mer än villiga att korrigera tekniker och utförande! Man kan bara bli bättre och för mig är det guld värt att få tips för att fortsätta min utveckling. (På bilden är 60 kg)

De håller koll på min teknik vilket får mig att tagga till extra mycket!;)

Jag började mitt pass med knäböj (såklart!) och det slutade med att det blev flera olika varianter av det också ;)

Som vanligt började jag med att "känna på vikterna" innan jag bestämde mig för vilket arbetsset jag skulle köra på. Det blev uppvärmning med stång - 40 kg - 50 kg - 60 kg - 70 kg och sedan slutade jag på 80 kg.

Mitt arbetsset därefter blev 4 reps x 5 set på 80 kg :) (20 reps totalt) och det var seeeeega 4 reps alltså... Haha. Ibland tror jag för en sekund i botten att jag inte kommer klara det men ändå kommer jag alltid upp. Det gäller att 1) lita på sig själv. "Jag klarar detta, jag vet det". (För egentligen vet jag ju att mina benmuskler känt på mer vikter förut i mitt liv och de klarar vikten) och 2) Att bara pressa igenom. Fortsätt lyfta no mattar what. Ha i huvudet att du ska upp så titta lite uppåt, bit ihop och fortsätt pressa pressa pressa!
-känslan när man trycker igenom och kommer upp igen är ljuvlig! Victory!!!!!

Efter att vi kört vanliga knäböj i typ 50 minuter (uppvärmande vikter + arbetsset + vila mellan) så fortsatte vi med en annan typ av knäböj: nämligen stoppböj!

Jag tycker att just stoppböjen är GRYMT BRA för att verkligen koppla in rumpan i lyftet. Tipset är att sänka vikterna här så att man verkligen orkar sitta ner i 2 sekunder innan man trycker sig uppåt. Jag personligen älskar och hatar denna övning samtidigt... Men den gör under för teknik, kontakt i rumpan och den explosiva styrkeutvecklingen. (Se video på instagram snart)

Jag körde 4 set x 5 reps med 60 Kg i stoppböj! Så alltså 20 reps här också totalt även om fördelningen var lite annorlunda från innan :) men jag klarar ju fler reps per set när vikten är 20 kg lägre också :p

Efter alla knäböj fortsatte jag med ytterligare en basövning!! Nämligen marklyft ;) Här på GKK bara måste man ju passa på med styrkelyft eftersom experterna inom området cirkulerar runt en.... Är det någon gång man ska be om råd så är det definitivt här.

Så det blev även 6 arbetsset x 5 reps på 80 kg i marklyft (utan dragremmar och bälte denna gång så även greppstyrkan i handen går framåt!)

Jag fick riktigt bra tips om hur jag skall placera fötterna, hur jag skall låtsas att jag "stoppar latsen i fickorna" och hur jag INTE skall falla bakåt så som jag gjort tidigare. Råden var helt ljuvliga för min teknik och även min kraft!

På instagram ligger en video på lyften:D

Slutligen ville jag snabbt avsluta med en mer isolerande övning för hamstrings som komplement till alla styrkelyft. Jag personligen tycker att det kan vara skönt att faktiskt sänka vikterna och verkligen satsa på att pumpa lite också. Det blir en slags kombination av "bodybuilding-träning" och styrkelyft då ) hoppas på både volym och styrka i musklerna med andra ord!

Här kör jag bakre lårcurl i en grymt skön hammer strength maskin! Lättare vikter och 100% kontakt! Kör långsamma negativa och explosivt upp! ;)

Det kändes som ett riktigt bra avslut på ett träningspass som tog oss nästan 2h! Men det var roligt att få hänga på Jonas och göra det som en dagsutflykt tillsammans :)

Ett extra stort tack till alla styrkelyftare som var på plats och redo att steppa in för att hjälpa mig med detaljerna! Och tack för all glädje och värme ni sprider till mig som inte vanligtvis hänger på GKK :D

Gillar

Kommentarer

Elin
Elin,
TOTALÄLSKAR sådana här utförliga inlägg med bilder och massa text!! Underbart och jätteinspirerande såhär på morgonkvisten! Ha en fin dag, Julia!! 😊
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
kul att höra 😃 skall bli bättre på det! kramis nouw.com/fitnessjulia
Belliblonkan
Belliblonkan,
Du är så grym! Jag förstår att du var både trött och hungrig när träningen slutade så sent, ha en trevlig dag idag!!
Kramar
nouw.com/belliblonkan
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
men å tack 😃 kramis nouw.com/fitnessjulia
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229