Dietist, Hälsa, tänkvärt

Fredagens vego-lunch: Bönsallad

När det närmar sig helg och helgmys avslutar jag fredagen med vego mat. En måltid fylld med näring och fibrer. Inte nog med att bönerna är bra för hälsan i allmänhet (magen, vikten, blodfetter och näringsämnen) De är även ett av de bättre alternativa proteinkällorna för vår miljö :) Många win-win här.

Jag äter något mindre kalorier på förmiddagen i vetskap om hur kvällen kommer se ut. Jag kallar det god planering. För mig handlar det inte om att ”kompensera” utan snarare om medvetenhet. Genom att välja en näringstät - men kalorisnål måltid som mättar bra och bidrar med diverse hälsofrämjande effekter uppnår jag en fin balans till min helg. Till mina lyx-tillfällen. Precis som små barn som bara får godis på helgerna. Lite så.

En god vego lunch idag alltså; en bönsallad bestående av grövre grönsaker för näring, mättnad och fibrer. Tillagad i wok-panna med rapsolja för de fina fetterna och kryddad med en taco-inspirerad blandning med en dust av kanel... mmm så gott! Enkelt - men gott :)

Gillar

Kommentarer

Alexandra
Alexandra ,
Det skulle vara intressant att höra vad du som dietist anser om näringen i wokgrönsaker som ändå värms 2 gånger, hur mycket vitaminer kan det vara kvar egentligen? Undrar varför du heller aldrig äter spenat, broccoli, ärtor, kiwi, nötter, frön och liknande "super"livsmedel? Hoppas detta inte låter anklagande utan jag frågar bara för att jag själv är så noga att äta varierat och näringsrikt och du är ändå en dietist som äter samma mat varje vecka och mycket kemiska produkter som barebells 😊
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
Jag har svarat på detta i efterföljande inlägg 😊nouw.com/fitnessjulia
Hanna
Hanna,
Jag undrar, likt ovanstående, om du själv verkligen tycker att maten du själv får i dig är hälsosam och varierad? Din kost verkar utifrån sett sprängdfylld med E-ämnen snarare än vitaminer och ditt ledord verkar vara närmre kalorisnålt snarare än varierat? Det är ju ett begränsat antal livsmedel du väljer att komponera ihop i olika konstellationer gång på gång... Inget illa menat och jag hoppas inte du tar illa upp, men även om jag inte har en regelrätt kostutbildning skulle jag varje dag i veckan välja en näve blåbär framför Nocco eller grönkål och spenat framför trötta frysta grönsaker, jag är därför nyfiken på hur du resonerar och hoppas få svar! Ta hand om dig!
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229