Fitnessjulia: update on my leg session!

Hej fighters!

Precis som jag nämnde i inlägget tidigare idag hade jag väskan färdig och redo till skolan för att enkelt kunna dra vidare mot gymmet. Vi slutade runt lunchtid och på så vis kunde jag nu ha hela eftermiddagen till annat :) Dessutom är det något visst med att sitta på svårvagnen och surpla PWO - C4 på väg mot gymmet... jag blir taggad i hela kroppen ;) Den är verkligen BÄSTA pwo:n! (namnet är en direktlänk)

Nu för tiden så kör jag relativt spontana träningspass med mycket fokus på basövningar. Det enda jag egentligen är otroligt noggrann med är att benpassen skall förekomma 2 ggr/veckan. Detta är något jag sysslat med sedan nyårslöftet 2011-2012 och är en rutin jag tänker fortsätta med. Jag hade helt raka, smala ben och en rumpa som var så platt att den nästan gick "inåt" (om ni förstår? haha) Att investera i benträningen har verkligen gjort att jag idag är mest stolt över bena ben ;) Det är min favoritgrupp att träna och också den "kroppsdel" som jag gillar mest :) Det kunde jag aldrig tro förr när jag började styrketräna!

Idag började passet i benpressen. Jag gillar att börja lite tyngre och kanske avsluta benpassen med lite lättare vikter och övningar. Nästan som ett droppset fast på hela passet.

Det blev en hel del set här i benpressen. När jag väl får in ett skönt flow kan jag besluta mig för att lägga extra mycket tid på just den övningen. Idag hade jag riktigt bra kontakt i rumpa och baksida lår när jag körde - därför resulterade det i ca en halvtimme här.

Jag körde totalt 8 set per ben med 6 reps per set. Totalt 48 reps per ben med andra ord ;) Det var 80 kg pålastat men jag är osäker på vad själva släden väger. Push it up girl!!

Efter en svettig och tung halvtimme liggandes i benpressen (med enbart mig själv och Foo-Foghters i öronen) fortsatte jag benpasset med fokus framsida istället. Jag minns när jag satsade hårt mot bikinifitness-scenen.... då var det iiiiiinte ofta jag fick sätta mig här och köra leg extentions. Mina quads (framsida lår) är ganska välutvecklade och i bikini fitness är självklart proportionerna väldigt viktiga. Det sades dessutom att jag kanske till och med var lite "för" muskulös över låren kontra rumpan. Jag förstår naturligtvis resonemanget eftersom man vill att rumpan skall se så stor ut som möjligt - men just nu struntar jag fullständigt i det och satsar på de övningar JAG ÄLSKAR!

JAG TYCKER ATT MINA BEN ÄR COOLA! Precis som jag skrev tidigare.... det är min bästa muskelgrupp ;)

Här körde jag totalt 3 set fast med stigande vikt. Jag började på den som står "90" och stegade sedan upp till "130" där jag körde 3 set och sedan 2 set på "150". Jag är ytterst osäker på att det står i kg... tror snarare på lbs (då kan man dela siffran med typ 2.2) Men tungt och härligt var det i alla fall ;) Ni som sett mig träna ben vet att jag inte drar mig för att skrika (eller snarare morra) när jag tar i :P

Efter två tyngre benövningar -varav en av dem var mer baksida och en mer framsida - körde jag ytterligare en övning för baksida. Jag körde sittande legcurl i maskin där jag håller tillbaka negativt. Det innebär att jag tar i explosivt under själva lår-curlen och sedan bromsar jag på vägen tillbaka upp. Detta är något jag kört sedan min förra diet då jag ville förbättra mina hamstrings och det har verkligen hjälpt till på vägen. Jag får en bra isolering i enbart hamstrings. Dessutom är jag ganska noga med att INTE köra för tungt på mina hamstrings eftersom jag faktiskt tappar kontakten då. (Lite som bicpescurls.... man får inte direkt bättre kontakt och utveckling när man kör för tungt) Totalt körde jag 5 set x 10 reps.

- Märker ni att jag kör många set per övning istället för att flänga omkring på gymmet? Det fungerar för mig i alla fall :) Jag gillar inte att vila allt för mycket och inte heller att testa massa nytt. För min del har det varit fördelaktigt att snarare bli riktigt duktig på vissa övningar. Bättre teknik --> önskade resultat av just den specifika övningen :)


Slutligen ville jag avsluta passet med lite isolerande övningar för rumpan främst. Jag får även med hamstrings här men oväntat mycket i rumpan. På min instagram ligger videon uppe får detta supserset ;) Det svider galet mycket!!

Jag varvar stela marklyft med en 24-kg kettlebell (20 reps) med gobletsquats med samma kettlebell (också 20 reps) Detta gör jag 3 gånger :) dödens övning även om det är en relativt lätt vikt ;)

Ibland händer det även att jag slänger in lite kickbacks utan vikt mellan seten för att ha en "aktiv vila". Det hjälper mig att hålla gluteus aktiv och den brinnande känslan bibehålls. En ständig spänning i muskeln under hela dessa 3 superset:

Efter benpasset ville jag ut i solen ;) Precis som ni kanske märkt nu kör jag ytterst sällan cardio efter min styrketräning. Jag vill istället fylla på med mat och återhämta mina muskler som är i nedbrytningsfas. Progression och utveckling av de fasta kurvorna är i fokus :D

Dock sken solen och det var VARMT ute! Vi alla vet hur hälsosamt det är att få in lite vardagsmotion och faktiskt hålla sig aktiv. Jag bestämde mig (trots trötta ben!) att promenera hem i solen med en poddcast i öronen. Det var verkligen inget snabbt tempo på denna tjej... men skönt kändes det :)

Sedan väntade en god måltid med ris och kyckling rakt ut i musklerna som ni såg i inlägget innan.

Detta är min balans!

Hoppas ni känner er inspirerade :D

​PS: Det är STOR lagerrensning just nu hos gymgrossisten med rabatter på mellan 30-70% så långt lagret räcker. Missa inte det - KLICKA HÄR för att komma till sidan - kanske behövs lite påfyllning av kosttillskott, redskap eller kläder hemma? 

Gillar

Kommentarer

Lina
Lina,
Du är så bra!! Heja dig! 😍
En fråga, hur mycket ungefär lägger du på mat/ månad? Själv lägger jag runt 1800-2000kr utan alla kosttillskott och runt 2500-300kr om man räknar in allt.... Det är synd att det ska vara så dyrt att leva hälsosamt!!
Kram <3
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
tack söta du 😃 Jag lägger mycket pengar... runt 2000 kr eller eventuellt lite mer. MEN är det någonting som verkligen är värt att investera i så är det ju hälsan och det man faktiskt stoppar i sin kropp 😊 kramnouw.com/fitnessjulia
Lisa
Lisa,
Hur långa brukar dina pass vara? 😊
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
ca 1.5 timme 😊nouw.com/fitnessjulia
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229