Träning, Fitness, tjejer

Fitnessjulia: Tillbaka på 90 kg i knäböj!

Låt mig uttrycka följande: Vilket jäkla pass!

Hela min kropp surrar av endorfiner. Pulsen är fortfarande förhöjd och jag känner närvaro av samtliga muskler i kroppen. Blodet rusar runt i omloppsbanan och jag ser bara möjligheter. Livet kan ta tuffa vändningar ibland, men det är dagar som dessa, pass som dessa, som bidrar till det jag känner att livet är och borde vara. Kort och gott; Gör det som bidrar med lycka och välmående!

Jag befann mig ganska tidigt på gymmet idag. På förmiddagen ganska kort efter att vi vaknat faktiskt. Förvisso fick jag lång sovmorgon så tidigt på dygnet var det kanske inte, men jag och Jonas tog en skön och rask promenad för att sedan beslutade oss för att fortsätta träningen inne på gymmet. Tack vare all påfyllning ("cheat" om man så vill) från igår var kroppen laddad med energi och så även psyket. Det är en skön känsla att glida på överskottsenergi och sedan forcera extra kraft ut i träningen. Man har råd att spilla energi på tyngre övningar, fler vikter och närvaro.

Det kändes hundra procent rätt att kliva in på mitt gamla hemma-gym igen där jag så många gånger tränat benpass förr. Blir något speciellt.. en stämning och atmosfär som är svår att beskriva. Jag vet att jag stod här med drömmar om ambitioner om fitnessvärlden, om att tävla, om att lära känna folk och inspirera andra. Nu står jag här igen och det känns verkligen roligt att hälsa på. Många fördelar med att hälsa på mamma ;)

Jag började mitt pass med den övning jag älskar mest: Knäböj. Ett givet val eftersom den är så komplett. Det finns få övningar som aktiverar muskulatur på samma sätt enligt min egen uppfattning. Jag ÄLSKAR böj. Extra bra blir det när Jonas är med och kan passa, då vågar jag ta mig an ännu mer vikter.

Jag startade med uppvärmning på cykel i fem minuter. Sedan lätt stretching och uppvärmning med en träpinne. Väl redo för knäböj startade jag med lägre vikter för att känna på dagsformen. Jag upptäckte att jag var stark. YES (!) Glädje från noll till hundra.

Jag arbetade mig upp till arbetsvikter enligt följande:
6 reps på 40kg , 6 reps på 50 kg, 6 reps på 60 kg (Easy)
5 reps på 70 kg , 5 reps på 80 kg.
... Det gick bra!
Givetvis ville jag ge mig på ännu tyngre i och med att det kändes så rätt i hela kroppen. Jag var redo för att återigen ta mig an 90 kg i knäböj. Det krävs ändå rätt inställning och fokus både rent mentalt och fysiskt för att orka prestera på den vikten tycker jag. För 1.5 år sedan hade jag för vana att köra knäböj åtminstone en gång i veckan, med totalt tre benpass. Nu är jag återigen tillbaka i samma spår och liknande ambitioner kring progression varpå det är rätt riktning att öka vikterna efter förmåga.

Because baby i'm back!

Med riktigt go känsla, kraft i benen och stabil bål genomförde jag 5:or på 90 kg i knäböj (!). Uppskattar att ha Jonas bakom som stöd och extra support i fall att det skulle behövas. Dock klarade jag riktigt bra idag på egen hand ;) Är otroligt nöjd och glad nu över detta.
5 reps x 2 set på 90 kg idag :)

Därefter fortsatte passet med stela marklyft. Jag började lätt med bara stången för att sedan höja till 50 kg (12 reps utan problem) Ökade därefter min "vanliga" vikt till 60 kg. Upplägget blev 12 reps x 4 set på 60 kg stela marklyft. Absolut en förbättring och framsteg :D

Jag följde upp alla dessa stela marklyfts-set med 15 reps x 3 set Good-mornings med stången ganska långt bak på ryggen. Hade 5 kg + 2.5 kg-plattor på vardera sida. Denna övning träffar väldigt bra i hamstrings och vid övergången till rumpan. Fungerar fint att ta till direkt inpå marklyft för fortsatt fokus på hamstrings.

Därefter körde jag liggande lårcurls, också fokus hamstrings. Upplägget var 12 reps x 4 set liggande bakre lårcurl. Just liggande i maskin träffar muskeln bra upplever jag, en övning jag ofta genomför på mina benpass faktiskt :)

Avslutningsvis blev det lite komplement framsida också. Varför inte liksom, vi vill ha till det snygga och fina svepet ;) Jag valde den klassiska "lårspark", leg-extensions, med möjlighet till god teknik, kontakt och träffar väldigt bra i främre muskulaturen. Jag jobbade mig upp till tyngre och tyngre vikter. Gick från 10-reppare till 8-reps, 6-reps och avslutade med en vikt som kräver max 4 reps. Skönt! Benen skakade rejält efteråt vill jag lova och inte konstigt att jag flyter runt i eufori nu.

En benpass av rang! Kopiera gärna upplägget men med individanpassade vikter och återkoppla med respons / feedback om det :) Lets go Girlpower - det är dags att bygga!

Gillar

Kommentarer

Fitnessjulia
Fitnessjulia,
svarar visst på dina 😊
nouw.com/fitnessjulia
emmabergendahl
emmabergendahl,
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229