Hälsa, tänkvärt

Fitnessjulia: Tankar kring julmaten

Godmorgon finisar!

Idag är det torsdag den 22 december och julafton närmar sig med stormsteg. Jag har svårt att ta in det fullt ut. Är det verkligen sant? "Nu är det jul igen?"... Dessutom är jag oerhört tacksam över att min syster sätter sig på tåget hem från Uppsala idag och som ni förstår saknar jag henne oerhört mycket.

Jul är min speciella högtid faktiskt, en av de viktigaste i just min kalender. Det är då familjen prioriteras som mest och alla dagarna är uppbokade med mys och härligt umgänge. Jag lägger skolarbetet åt sidan och bara njuter.

Det är mycket god mat och goda bakelser som december bjuder på och jag tänkte dela med mig lite av hur just mina tankar går inför den stundande julhelgen.

--> För det första brukar jag slappna av ganska mycket gällande maten såhär års. Jag jagar varken en toppform eller känner pressen att bevara en viss form för det visuella. Som tidigare nämt är prestationen på gymmet prio ett. Att få chansen att variera livet lite är viktigt för att jag skall tycka det är roligt och spännande. Man ser därför vissa skillnader mellan säsongerna.

Däremot betyder inte den avslappnade inställningen att jag går fullständigt lös på julbordet från den första december, det är varken gott i längden eller särskilt hållbart. För visst bjuds det på godsaker under alla 4 adventshelgerna och sedan ökar man upp volymen ytterligare från uppersittarkväll till annandagen med så väl julmat som godsaker. Det blir lätt ganska mycket av det goda om man passar på vid varje tillfälle som bjuds under december månad eftersom man ofta går på ett eller flera julbord med så väl jobbet, vänner och släktingar. Dessutom har man kanske julbak 1-2 gånger och traditionsenliga adventsfikan.

Mitt råd är egentligen att äta med måtta, som med allt annat. Det är absolut gott men det finns mycket här i livet som är gott vilket egentligen inte innebär att man äter det hela tiden. (Dessutom blir det nästan godare när man begränsar det lite, blir mer speciellt då tycker i alla fall jag) För min egen del brukar jag försöka begränsa mig till just julhelgen. Det är på julafton och annandagen som jag firar "på riktigt" och det är då jag väljer att njuta av både julbord och diverse julbakelser. Lagom är bäst :D

Dessutom finns det mycket som faktiskt är ganska bra på ett julbord också! Lax, ägg, sill, potatis, rödbetor, brysselkål, frukter, nötter och knäckebröd kan man kanske välja att äta desto mer av och ta lite mindre av det ordentligt feta, salta och söta :)

Personligen vill jag finna en balans på julbordet. Det har jag gjort de senaste tre åren och i slutändan mår jag faktiskt bättre av det.

De år jag gått "all in" och ätit i princip allt i min väg vaknar jag upp dagen efter och känner mig rejält svullen med magknip och annat tråkigt. Kroppen signalerar att det inte är den bästa typen av livsmedel. Därför äter jag det lilla extra med måtta och mer av de goda och även hälsosamma livsmedlen som jag är mer van vid. Jag vet om mina svagheter; tillexempel pepparkakor, lussebullar, vörtbröd och ostar och det hör julafton till i min värld. Att unna sig lite extra på julafton är absolut inga problem - men att unna sig lite extra i en månad är kanske ingen jättehit. Förstår ni vad jag försöker komma fram till? ;)

Det är viktigt för många att delta på ett julbord eftersom det ligger flera sociala aspekter med. En gemenskap och kärlek i att äta tillsammans och dela mat tillsammans. Men precis som jag nämt tidigare går det alltså att äta och njuta av ett julbord - antingen helt fritt eller med vissa smarta val för att ändå göra det så hälsosamt som möjligt :)

--> Alltså; Ha en riktigt GOD jul för både kropp och knopp!

Kramis på er


Ja jag saknar definitivt gymmet och trivs inte alls med att ligga sjuk hemma för nuvarande :(

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229