Hälsa, Träning, Fitness

Fitnessjulia: söndagens överkroppspass

MEN YES!

Jag vaknar upp denna måndag med självförtroende och självkänsla på rätt plats. Mår fint i kroppen, förutom träningsvärk i benen som från en annan planet, känner mig utsövd och på oerhört gott humör. Det är en ny arbetsvecka framför mig och denna gång mottagning och mer samtalsbaserad nutritionsbehandling. Ääälskar blandningen mellan att ena veckan samarbeta med läkare, kirurger och sköterskor på väldigt klinisk nivå och att andra veckan enbart sitta ned med individen och anhöriga i samtalsrum. Bästa av två världar.

Det passar dessutom bra att denna vecka vara något mer stillsam dietist på SÄS. Jag har träningsvärk i större delen av kroppen efter helgens två tyngre pass... lördagens benpass har ni redan läst om men tänkte även presentera gårdagens rygg- och tricepspass här och nu!

Det var nämligen överkropp som stod på schemat igår.

Efter att ha startat min söndag med 45 minuters svettig crosstrainer hemma i vardagsrummet satt det fint med storstädning, frukost och sedan direkt vidare till gym. Vi gillar effektivitet.

Väl på gymmet körde Jonas ben och jag med mina nytränade ben satsade på rygg och triceps istället. Väldigt roliga muskelgrupper att träna enligt mig då det fortfarande känns rejält och tungt.. som basövningar. Inget ”duttande” som tråkar ut mig ;)


Jag började passet med att cykla tio minuter med ganska högt motstånd (8:an) Men med bra musik i öronen är det ingenting som stoppar mig osv ;) hehe. Därefter gick jag vidare till tunga roddar. Ville starta passet på topp. Jobbade mig upp till tunga 6:or på 60 kg i stångrodd och kände mig väldigt nöjd där. Totalt 7 set varpå 3 på tunga arbetsvikten.

Gick därefter vidare till latsdrag. Jobbar likt tidigare upp mig i en pyramid där jag helt enkelt startar på en lättare vikt och stegvis ökar till maximal vikt för att sedan trappa ned igen. Ett roligt och jobbigt upplägg hehe. Blir givetvis många set och reps här, mellan 6-12 per vikt beroende på tyngd och ca 10 set totalt.

Bytte sedan grepp till smalt för att fortsätta på inkörd väg med roddar. Älskar det smala greppet i och med min fäbless för pullups ;) Genomförde 10-12 reps x 4 set här.

Tredje ryggövningar blev sittande drag i maskin, enarms rodd ovanifrån (förstår ni då?) med fria viker. Hängde på två 20-kg och drog en arm i taget. 8 reps x 4 set per arm.

Femte och sista ryggövningen var lats pulldown med rep i cablecrossen (12 reps x 4 set) varvat med triceps pulldown i samma cable. Gick successivt över till triceps plus dropset och avslutade hela kalaset med scullcrushers.

Mycket nöjd tjej och given träningsvärk ;)

Gillar

Kommentarer

Belliblonkan
Belliblonkan,
snygg outfit 😃nouw.com/belliblonkan
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
Viktorhognas
Viktorhognas,
Älskar dina inlägg alltså!! 😊nouw.com/viktorhognas
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
kul att du tycker det 😊 nouw.com/fitnessjulia
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229