Hälsa, Läsarfrågor, tänkvärt

Fitnessjulia: Q&A Läsarfrågor - Godisförbud

Hej Julia! Tack för en grym blogg. Jag har för mig att du inte äter godis och jag undrar varför? När beslutade du för att lägga godiset på hyllan? Hur gick du tillväga? Vad är tomma kalorier? tacksam för svar. (har själv svårt med motivationen för godisförbud)



Svar: Hej på dig!
Tack för fina ord och kul att du gillar bloggen! Jag förstår precis vad du menar med motivationen.. det kan vara svårt i perioder att motivera sig till att hålla vissa löften. Speciellt om det är löften gällare något man tycker om. Egentligen behöver man inte skaffa sig förbud eftersom det inte behöver vara "svart eller vitt", "allt eller inget". Egentligen räcker det med att forma goda vanor över lag. Gällande godiset kan man begränsa sig till helgen, eller till en dag i veckan? Det kanske är ett löfte som är lättare att hålla för just dig? prova dig fram :)

personligen då: Som person är jag väldigt förtjust i söta saker, framförallt bullar och LÖSGODIS.. Måste äta allt i skålen och förr ville jag mumsa godis flera gånger i veckan.

Dessa vanor ledde successivt fram till att jag beslutade mig för att införa godisförbud. Jag insåg att jag inte kunde begränsa mig till lagom eller lite godis, och inte heller till bara helgen... Förbudet beror på att det var lättare för mig att avstå helt.

--> Så den 30:e augusti 2015 mumsade jag Marabous vanliga mjölkchoklad som jag varvade med schweizernöt. Riktigt gott var det men jag kände samtidigt att det var nog nu.: "Efter idag inträder mitt godisförbud" - och så blev det! Har nästan hållit det helt sedan dess förutom när jag åt lite lösgodis i Hemsedal tidigare i år 2017. Mellan 2015 till nu i februari 2017 var det inget godis alls :) Efter Hemsedal har jag inte ätit mer godis för så gott var det inte haha. Det var mer sött, vanlig mat är godare tycker jag :)

Hur gjorde jag? Jo; Jag började med att rita upp 21 st rutor på ett papper eftersom det är sagt att man kan bryta en vana efter ca 3 veckor. Detta papper satte jag upp på mitt skafferi och fick lov att kryssa varje kväll som jag klarat det. Om jag inte skulle klara det fick jag INTE kryssa eftersom jag tänker att en tom ruta skulle fungera motiverande. "Ville ha så få tomma rutor som möjligt..."

--> I kombination med att jag inte heller köpte hem något gick det faktiskt lättare för mig än vad jag trodde det skulle göra. Man kan själv bestämma att INTE utsätta sig för triggers.. Så som att promenera förbi hemmakväll eller godisavdelningen på Ica om det känns jobbigt. Vad som än fungerar - gör det! 

--> Självklart var det tuffare på helgen eftersom det nästan "förväntas" av en att ha godis om det är fredag-lördag och söndag. Jag fick påminna mig själv om att jag ville testa på hur det kändes och att jag ville bryta en vana. Det skall antagligen vara lite kämpigt att bryta en vana ;)


Vi dietister pratar ofta om betydelsen av "tomma kalorier" till våra patienter. Det är kalorier som inte innehåller något annat, inga näringsämnen eller mineraler alls utan bara energi. Exempel på dessa livsmedel är socker-läsk och godis. Livsmedel man egentligen klarar sig utan eftersom de inte tillför några näringsämnen. Det är energirika livsmedel som man dessutom lätt kan få i sig i stor mängd utan att bli speciellt mätt..

Mängden av energi i dem är nästan svårt att förstå tycker jag själv. Några godisbitar i min hand (ca 100 gram) motsvarar ca 400 i  tomma kalorier. Man märker knappt att man äter det! (Och hur ofta äter man bara 100 gram? Det är bara att börja räkna... 500 gram lösgodis... Ca 2000 kcal. Nästan hela dagsintaget igen. Jämför då med att äta en stor, god, näringsrik måltid framför filmen istället...

Jag vet flera som väljer bort en näringsrik måltid för att kunna "kompensera" kalorierna från godiset men det är inte så det fungerar. Maten bidrar med otroligt mycket mer, struktur, fibrer, arbetsmaterial för tarmar, nyttiga fetter, mineraler, vitaminer... Kompensera inte med maten utan ät hellre lite mindre godis isåfall :)

Sammanfattning; Varför slutade jag?
Jag kunde inte begränsa mitt ätande av godis och var trött på den vanan. För mig blev det "allt- eller inget-principen" . Jag kan tänka tillbaka och vara glad över minnet av godis, men behöver det inte längre i min kost. Detta har fungerat för mig. Jag har hittat en balans med nyttig mat och träning. Man behöver inte välja bort godis men för mig fungerar det bäst för jag kan inte kompromissa med mängderna. Jag fått större insikt i vad jag stoppar i mig och har därmed också verktyg att själv göra valen för mig. Tomma kalorier är kalorier som inte ger någon näring, exempelvis godis och läsk, Dessa behöver jag inte i min kost känner jag :)

Ibland kan det vara svårt att stå på sig eftersom många i ens omgivning gärna vill äta godis, unna sig, tillsammans men då är det bara att förklara så som det är.
obs; Jag anser inte att man ska undvika godis helt men man kan försöka välja att äta det på helgerna. För mig var det lättare att undvika det helt.

Kramis

Gillar

Kommentarer

Emelie
Emelie,
Det hade varit intressant att höra hur du ser på sötningsmedel bl.a., på tal om livsmedel utan näring. Du verkar äta _väldigt_ mycket sötningsmedel i form av proteinpulver, aminosyror, bars, nocco, karamellsås, osv.. Det är ju ingen näring i de produkterna förutom protein och de är typ helt konstgjorda med massa konstiga kemiska tillsatser. Hoppas du inte tar illa upp, men med tanke på att du nästan läst färdigt till dietist hade det var så intressant att höra din syn på detta! 😊
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
Hej Emelie! Jag tar inte illa upp, tycker det är en relevant fråga just med tanke på tomma kalorier. Anledningen till att jag hellre äter tillexempel kalorifri karamellsås än vanlig karamellsås är för att jag hellre lägger mina kalorier på mat. Mat som ger näring. Att jag dock inte avstår allt sött helt är ju för att jag tycker om det 😊 Jag vill alltså få det söta men undvika kalorierna. Det dagliga intaget jag har av kalorier vill jag ska bestå av så mycket mat som möjligt kontra godis, läsk osv. Gällande sötningsmedel som sådant är det ingenting farligt och som dietist skulle jag rekommendera tillexempel läsk med sötningsmedel framför sockersötad läsk. All den "storm" kring sötningsmedel beror till stor del på okunskap och rädsla, men antingen går sötningsmedlet genom oss ungefär som kostfibrer eller så bryts det ned till aminosyror (tillexempel aspartam). Detta betyder inte att man behöver använda sig av enbart sötningsmedel men det jag vill säga med detta är att man inte heller behöva vara rädd för att använda sig av dessa typer av produkter 😊 Dessutom förekommer sötningsmedel ofta i en ganska liten och obetydande mängd i produkterna 😊 kramnouw.com/fitnessjulia
Emma
Emma,
Åh, är också nyfiken hur du tänker kring Emelies fråga. Jag själv får i mig mycket sötningsmedel så skulle vilja veta din åsikt kring det. 😊 Och jag har varit exakt likadan som dig med godiset. Har ALDRIG klarat av att äta bara lite lösgodis så har alltid köpt hem typ 1 kg flera gånger i veckan. Sedan har jag insett att det inte har funkat, haft godisförbud i en månad och sen har det gått tillbaka till 1 kg godis flera ggr i veckan, därefter har jag haft godisförbud igen osv osv - och så har det hållit på haha. Nu har jag dock hittat en bra balans då jag istället för helt godisförbud bara tillåter mig att äta godis fredagar och lördagar, och jag har tagit bort alla de godissorterna som man plockar "bara för att" och tar bara av de som jag verkligen är sugen på. Vilket brukar bli typ två sorter varav mestadels choklad haha. Är himla nöjd med mig själv att jag har lyckats hålla det på denna nivån, för för min del vill jag verkligen lära mig att lagom är bäst.

Sen det du skriver att du föredrar en god och stor måltid framför smågodis.. För min del tycker jag det är såå himla tråkigt med måltider för man äter upp dem på typ 15 min MAX, medan 300 gram godis kan du sitta och småäta på i en timme. SÅ mycket mer tillfredsställande för min del. 😃
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
Hej emma, hoppas mitt svar till emelie var intressant för även dig 😊 Härligt det låter att du hittat en balans, grymt jobbat 😃 Tycker absolut att din strategi låter som ett hållbart tänk. Gällande tiden det tar att äta förstår jag precis vad du menar. Jag har också alltid älskat att små-plocka med mitt godis, blanda olika färger och smaker. Nu för tiden äter jag ofta min bön-sallad under längre tid. En stor portion som innehåller olika färger och smaker. Jag äter faktiskt ofta med händerna också just fär att få den effekten 😉nouw.com/fitnessjulia
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229