Hälsa, tjejer, Läsarfrågor

Fitnessjulia: Q&A Läsarfråga


Hej Julia!Tänkte på ditt inlägg kring mer frågor, så jag tänkte helt enkelt fråga dig en fråga kring kost och bulk! Vet ju att du i dagsläget ligger på ett överskott för stt bygga kvalité och muskler. Och det ser ut att gå otroligt bra, är väldigt imponerad över ditt jobb att lyckas blir större och starkare men ändå hålla dig lean! Jag vill uppnå precis samma men tycker balansgången är svår. Vill hålla mig lean men ändå bygga, vad anser du vara ett rimligt överskott, räcker 100-200 kcal eller ska man höja mer? Vill maximera muskeltollväxten men som sagt inte lägga på mig för mycket fett även fast jag vet att lite kommer naturligtvis tillkomma! Hade varit otroligt roligt om du ville dela detta i ett inlägg med detaljerade tankar kring dig själv och även allmänt.Jag kör i dagsläget inte så mycket kondition, promenerar endel men inte mer än så, och försöker lyfta tungt iallafall 5-6 gånger i veckan!


Svar: Hej! Det stämmer att jag i dagsläget ligger på ett uppskattat energiöverskott för att få tillväxt. Kul att du tycker att det verkar gå bra, tackar så mycket för det! Om jag ska vara ärlig gillar jag dock inte termen "Bulk", för det stämmer inte riktigt in med den bilden jag har av min nuvarande livsstil. Jag tror dock att jag vet vad du menar med termen. Ett period med kaloriöverskott helt enkelt.

Jag kan hålla med dig att en balansgång mellan "lägga på sig kvalité men inte öka allt för mycket i fettmassa" kan vara trixigt. På fullaste allvar har det tagit mig några vändor genom åren innan jag kom underfund med hur min egen kropp fungerade. För mig handlar det mycket om att vara observant. Märker jag efter några veckor att vågen tickar iväg allt för fort kanske jag får minska lite på överskottet. Alternativt ändra i träningen.

Energin som intas sätter jag i relation med energin som utgift, alltså det jag gör av med. Ett alternativ kan vara att öka utgifterna genom mer motionsträning jämsides med styrketräningen. Att köra kondition är visserligen inte i direkt anknytning till muskeltillväxt men desto starkare korrelerat till välmående och en frisk kropp. Dessutom kan man tack vare en mixad träningsform just uppnå en bra balans mellan intag och utgifter.

Jag tycker att fördelarna med att "våga äta mer" är kopplade just till träningstillfällena. Att man kan äta mycket mat innan ett träningspass för att verkligen orka prestera på topp, höja vikterna i träningen och träna hårdare än man kunde på diet. Dessutom får man sedan möjlighet att fylla på kroppen efteråt. Kroppen behöver energi för att både reparera skador, hålla hormoner, enzymer och andra processer igång - och samtidigt vill man få till en muskelökning som innebär en direkt tillväxt av vävnad. Självklart kostar allt detta energi och genom ett lagom överskott ökar man förutsättningarna för sig själv :)

Hur mycket man vill lägga sig plus tycker jag som sagt ska höra samman med utgifterna. Vet man med sig att man inte vill köra mycket konditionsträning kanske det räcker att man ökar lite. Vill man addera mer träning / alternativt öka intensiteten på sina styrkepass kan man öka lite mer. Så som du beskriver verkar du ha en ganska hög träningsfrekvens och även promenader. 100-200 kcal är kanske lite snålt kan jag personligen tycka. Men precis som tidigare nämt gäller det att vara observant på vad som händer efter några veckor, Man får ge det tid helt enkelt. Lite fettmassa kommer naturligtvis på köpet och det är ingenting farligt eller onyttigt med det.

För min egen del ligger jag mellan 300-500 kcal plus från mitt eget uppskattade energibehov. (Med energibehov menar jag både REE, vilometabolismen + PAL, min uppskattade fysiska aktivitetsnivå) Det jag gör av med en vanlig dag plus ungefär en måltid extra. På helgerna äter jag upp till 800 kcal plus, men det varierar. Det är alltså inga jätte stora överskott egentligen eftersom det inte riktigt behövs. Det är därför jag tycker "Bulk" är felaktig term i sammanhanget.

Oavsett säsong vill jag leva hälsosamt, äta bra mat och röra på mig. Det finns inget egentligt syfte att lägga på sig massa extra vikt som man sedan måste gå och släpa på, om primära syftet är muskeltillväxt. Det är en myt att fettmassa "omvandlas" till muskelmassa. Däremot kan lagrad energi i form av fettmassa används vid träning som successivt kan bidra till en muskeltillväxt. Men det är alltså själva träningen och tillhörande proteinsyntes som är faktorerna bakom.

Sammanfattning: Var uppmärksam på vad som händer, våga äta mat och träna hårt men lägg eventuellt till lite mer energikostande träning som konditionsträning om du upplever att det blir en obalans på intag och utgifter. Det krävs egentligen inte enorma kaloriöverskott för att bygga muskler, men man måste förstå att mekanismer i kroppen kostar energi. För att kunna öka muskelvävnad krävs det att det finns energi över att använda. Man får själv hitta hur stort överskott som är lämpligt men jag ligger på ca 300-500 kcal plus från uppskattat energibehov (REE +PAL)

Gillar

Kommentarer

Fitnessjulia
Fitnessjulia,
Se svar på din fråga i Q&A Läsarfrågor 2, kramnouw.com/fitnessjulia
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
hej Joanna! Ja kul att du tycker det 😊 Känner att det är skönt för mig att dela upp frågestunden i olika spann, så att inläggen kommer då och då istället för ett enda stort frågestundformelär. Dels ger det mig mer tid att svara noggrant, men också ökar möjligheten för er att se "lagom mycket frågor och längre svar" tror jag. Håll utkik efter din fråga 😊 kramis nouw.com/fitnessjulia
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229