Träning, tjejer, tänkvärt, Fitness

Fitnessjulia: Min träningsvecka och tankar kring min träning

En läsare frågade mig hur en träningsvecka kan se ut nu för tiden. Ni som följt mig under flera års tid vet att mina upplägg har varierat ganska friskt. Från att till en början, för sisådär 6 år sedan, enbart bestå av cardio på crosstrainern till att vara bodybuilding, till att vara styrkelyftande till att vara en kombo av allt.

Där är vi idag: En kombo av allt.

Jag tror i alla fall att det gör mig gott med en typ av variation. Jag vill få in konditionsträning, "cardio" om man så vill, i min vardag. Att få träna hjärtat hjälper väldigt mycket i andra sysslor och situationen. Konsitionsträningen gör att jag känner mig vältränad, ger mig känslan av att orka med utmaningar, små som stora, i vardags- och arbetsliv. Det är dessutom den träningsform jag anser hjälper mig hålla vikten stabil och huvudet fräscht, hjärnan skarp. Mycket positivt med andra ord.

Förutom konditionsträning, promenader och ibland löpning gillar jag att känna mig stark. Jag får en rush av att lyfta tunga vikter, får endorfinpåslag av att verkligen ta i så att jag skriker och njuter av den lilla nervositet som infinner sig inför ett tungt lyft. Jag tränar därför med viss styrkelyftbasis på flera av mina träningspass. Vill få med ett eller två av "lyften" i min grundträning. Det hjälper mig även att utvecklas i själva skulpteringen av min fysik.

Tredje delen av min träning handlar just om skulptering. Från att ha ett rent hälsomoment med välmående fysiskt och psykiskt - till styrkemoment för att få en kick och öka i kraft vill jag också se ut på ett visst sätt. Ha en viss fysik. Där kommer bodybuildingen in. "Pump-träning" som många också väljer att kalla det. Fokuset ligger på att träffa specifika muskler, isolera muskelgrupper, träna dem många gånger, om och om igen, regelbundet. Man stimulerar och utmanar. Genom att både ha bra kondition och mer styrka blir även utvecklingen i dessa mer hög-repeterande övningar bättre. Jag orkar mer och kan reppa mer vikt. Win-Win-Win.

Mår dessutom otroligt bra av denna insikt att JAG behöver alla tre delarna i min träning :)

Så hur kan en träningsvecka se ut för mig då? Jo jag tänkte ge ett uppstaplat exempel här, dagarna kan flyttas fram en dag beroende på när jag väljer att vila:

- Måndag: Startar morgonen med 40-45 minuter cardio. Avslutar dagen med axlar och armar (biceps & triceps) efter jobbet
- Tisdag: Startar morgonen med 40-45 minuter cardio, kan vara på crosstrainern hemma, Har här ofta vilodag från gymträningen på eftermiddagen.
- Onsdag: Startar morgonen med 40-45 minuter cardio. Tränar ben efter jobbet där knäböj och zumomark ofta hör till övningarna som bygger upp passet.
- Torsdag: Startar morgonen med 40-45 minuter cardio, tränar rygg, triceps och baksida axlar efter jobbet. Kan bli marklyft här om jag en körde det på benpasset.
- Fredag: Startar morgonen med 40-45 minuter cardio. Tränar axlar och mage efter jobbet. Känns lagom tungt och "roligt" efter en arbetsvecka.
- Lördag: Startar morgonen med 50-60 minuters promenad, oftast i sällskap av Jonas. Har ofta vilodagar lördagar, passar på att vara helt ledig.
- Söndag: Startar morgonen med 40-45 minuter cardio. Tränar ben på gymmet, med inslag av böj, mark och adderande isolerande övningar som vanligt.

Givetvis kan dagarna variera lite men oftast ser det ut något såhär. Kör i dagsläget ingen cardio/konditionsträning i anslutning till styrkepassen. Tidigare har jag gjort det men känner mig nu mer bekväm i att fokusera helt på styrkan när jag väl är där och sedan åka direkt hem. Har ju oftast varit en lång dag på jobbet innan :)

Hoppas ni tyckte detta var givande!

Gillar

Kommentarer

emelie
emelie,
hej! jag är som du morgonpigg och tränar gärna på morgonen innan jobbet. är lite nyfiken på vilken tid du brukar gå och lägga dig på kvällarna och hur många timmar sömn du får ungefär på vardagarna?
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
Ja men visst är det härligt 😃 Somnar ca 22, sover sedan 6 h i ett sträck. Därefter sover jag ytterligare 1 timme på bussen mot Borås och 1 timme hem från Borås så 8 timmars sömn per dag 😊nouw.com/fitnessjulia
idamarkestig
idamarkestig,
Imponerad att du håller dig till detta, låter som ett bra upplägg! nouw.com/idamarkestig
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
kul att du tycker det 😃 kramnouw.com/fitnessjulia
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229