Fitness, tjejer, Träning

Fitnessjulia: Girls who deadlift

"Jisses vilket pass!" Ja så lät det på mig och min goa kollega Anna i går efter träningen tillsammans på iron Works.

Glada och fyllda med vällustkänslor, som spritt i benen, traskade vi mot bussen i den behagliga höstkvällen. Vi båda hade taggat till ordentligt inför söndagens träningspass och belönades definitivt av inställningen efteråt. Vill man mycket - kan man mycket - och vi ville mycket ;)

Vi började passet med marklyft. Anna som är jäkligt all around-tränad och även personlig tränare tipsade mig om tekniker och strategier för att optimera min mark. Vi båda började värma upp med stången, sedan 60 kg, 70, 80 kg. Några reps (6-8 st) per vikt för att väcka kroppen och komma igång. Därefter gick jag upp på arbetsvikter medan Anna gick vidare på sina vikter. Hon är starkare än mig förstår ni ;)

Jag körde 6 reps x 2 set på 90 kg. Sedan 2 reps x 3 set på 100 kg. Sedan ner på 90 kg igen. No mercy.

Anna kom som högst upp på 135 kg.. HEHE. Heja girlpower alltså! Men med mitt nya fokus och upplägg (som jag kommer dela till er) hoppas även jag på att klättra lite i vikterna. Det är om än motiverande att se andra dra tyngre mark än en själv. Definitivt inspirerande att se lätta ettor på 125, 130 och 135 ;)

Efter mina arbetsvikter i marken gick jag ner på 70 kg och tekniktränade med instruktion av Anna. Det var explosiva, smala marklyft med god kontakt i rumpan och mixat grepp utan dragremmar. Efter 8 reps x 2 set på 70 kg klev jag återigen upp på 80 kg och körde 6 reps x 2 set här. Kändes väldigt stabilt och bra. God muskelkontakt!

Vårt markande tog ca en timme, men var verkligen roligt och skönt i hela kroppen! Det är något speciellt med marklyft och vad det gör med ens kropp...

Efter basövningen gick vi givetvis vidare till lite mer isolerande övningar och pumpträning också. Det är roligt att utnyttja maskinparken på iron Works och speciellt när det inte är så mycket folk en söndagskväll. Allt till vårt förfogande.

Vi började med chins med egen kroppsvikt. Jag lyckades med följande repsantal: 8-7-6-4-4 stycken.

Därefter gick vi vidare till två Superset i maskin med viktplattor för ryggen: sittande drag med smalt grepp för skuldra / varvat med bredare grepp för lats. Dessa två övningar körde vi i 5 superset.

Efter detta fortsatte vi med stående lats pulldown med rep i cabel varvat med dubbel bicepscurl med stång i cabel. Totalt fyra Superset.

JÄKLAR VILKET GIRLPOWER-PASS DET BLEV! Så mycket glädje och sprudlande energi :D

Gillar

Kommentarer

EGillberg
EGillberg,
Snyggt!!!! Låter som ett riktigt bra pass! 😊 nouw.com/egillberg
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
tack 😃 ja det var det!nouw.com/fitnessjulia
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229