Hälsa

Fitnessjulia: Full day Of eating

Ni har frågat mig vad jag äter under en dag och samtliga bilder nedan är fotade från gårdagens intag, förutom frukostbilden den är från idag. Jag äter dock oftast samma frukost så spelar ingen större roll tänkte jag ;)

1) För att starta dagen stabilt och bra vill jag ha ett mål som innehåller långsamma kolhydrater samt protein och fett som mättar. För mig är det både smidigt och gott att laga gröt på morgonen. Dock har jag märkt att när jag äter enbart havregryn och lite bär blir jag direkt hungrig igen, därför berikar jag gröten med både ett helt ägg + extra tillsatt flytande äggvita för att öka upp fettet och proteinet. Gröten stannar längre i magen och håller mig mätt längre :) Nu för tiden gillar jag att krydda med "pepparkaks-krydda" , men annars adderar jag ofta bär och kalori fri sås.

2) Efter ca 3 timmar är det dags för lunch. Oftast (inte alltid) Brukar lunchen vara mer rik på fett och mindre av kolhydrater. I går åt jag torskfilé med wokade grönsaker i rapsolja och extra tillsatta mandlar till. Andra dagar kan detta målet bestå av tillexempel lax eller en adderad avokado - ni förstår nog grejen ;)

3) Fram mot eftermiddagen (innan mitt pre-gym-mål) Tar jag ofta en eller två frukter för att kunna fokusera på mina studier. Jag får för mig att jag pluggar bättre när jag äter samtidig haha. Ett bra mellanmål kan vara just frukt eftersom de är rika på vitaminer :) Gott och nyttigt! I går åt jag både en sharon och sedan ett äpple medan jag läste om kvalitativ forskning!

4) Dags för måltiden innan gymmet! Beroende på när jag tränar kan ordningsföljden av måltiderna variera men de är oftast ganska lika i sammansättning. Till skillnad från lunchen vill jag få in mer kolhydrater i detta målet. Dessutom gillar jag att äta just fisk innan träningen eftersom det känns lättsmält mot magen. Ris med ca 1 msk olivolja och fisk innan gymmet med andra ord! ca 1,5 -1 timme innan.

5) Direkt efter träningen äter jag gröt igen. Även denna gång berikad med ett ägg + extra vita. Det ger mig naturligt protein och fett. I går adderade jag både pepparkaks-kryddan och blåbär ;)

6) Så var det dags för middagen. Nu är klockan runt 20 på kvällen och jag äter mitt riktiga huvudmål efter träningen. Även detta målet ska innehålla kolhydrater. Som ni såg har jag varit ganska noga med att tima både kolhydrater och protein runt träningen. Nu var det "oturligt så" att jag gjorde storkok med fisken varav det blev fisk till kvällsmat igen. Oftast äter jag kyckling på kvällen faktiskt när jag tänker efter men i går blev det inte så. Till fisken serverades kokt potatis, spenat och tomat :)

7) Och sista målet kan ibland bestå av en protein-pudding , ibland av kvarg eller ibland en egengjord pudding av gourmet-pro med bär. Något lite mindre men proteinrikt innan jag går och lägger mig. Inte för att jag egentligen tror att jag måste ha mer protein men det är skönt med något långsammare som ligger kvar i magen vid sänggående tycker jag. Detta sista mål intar jag runt ca 22-tiden.

Precis som jag skrev i mitt inlägg innan så kan dagarna variera. Alla dagar ser definitivt inte helt lika ut, som tur är. Jag gillar att äta både rotfrukter, baljväxter och vegetariskt också - men i går blev det inte så. Jag har fotograferat min fredag och det är ju ändå en full day of eating. Hoppas ni i alla fall kan skapa er en bild av hur det kan se ut :) Jag gillar att äta flera måltider per dag men ganska korta mellanrum ändå, ca 2-3 timmar. Detta fungerar för mig och alla gillar olika.

kramis på er

  • Hälsa
  • 2 179 visningar
  • Nära Mölndal

Gillar

Kommentarer

Andreatherese
Andreatherese,
Jag har också "problem" med att inte bli mätt av havregrynsgröt xDnouw.com/andreatherese
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
Visst är det så haha! nouw.com/fitnessjulia
Marina
Marina,
Jättekul att se hur du äter nu under deff tiden 😊 Älskar att det är ren mat! Undrar dock hur mycket du äter utav allting ( hur många gram osv) just av dessa måltider samt om du använder Kreatin? Du är en stor inspiration för mig, kämpa på! Kram
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
Det är inte "Deff" - jag är på uppbyggnad nu 😊 Jag äter "ren mat" oavsett säsong eftersom det både är gott och nyttigt. Gällande gram är det egentligen ganska orelevant för mina läsare... dessa mänger ser annorlunda ut för någon. Just nu använder jag inte kreatin men gillar det verkligen för styrkeutvecklingen! kram nouw.com/fitnessjulia
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229