tjejer, tänkvärt

Fitnessjulia: Det här med Motivation?

Först vill jag bara börja med att säga att motivationen varierar. Ibland är den jättehög och man förstår inte varför man "inte alltid gjort såhär" (någon som känner igen sig?) men sedan plötsligt är den som bortblåst igen och man känner olust till det man ska göra. "Åh så tråkigt... Jobbigt också"

- så varierar det för mig till och från gällande skolan, morgoncardion, styrketräningen, jobbet, bloggen osv. Man är självklart inte på topp jämt!

Det jag personligen dock alltid försöker göra är att se framåt. Det finns en anledning till att jag påbörjat följande projekt som är större än stunden jag kanske befinner mig i just nu. Det finns ett syfte som drar starkare än vissa svackor av motivation.

Jag jobbar mycket med målbilder och även "alternativa verkligheter" tex: vem vill jag bli? Vad skulle hända om jag avbröt nu? Går det att kombinera målbilden med den alternativa verkligheten?

Ex: " alternativ verklighet är att jag hoppar av / avbryter min utbildning för att den är tuff och tidskrävande - målbilden är att bli dietist "

- det kommer inte att fungera. Ett annat alternativ är att jag hoppar av utbildningen just nu, men då måste jag ändå hoppa på den vid ett annat tillfälle för att få min legitimation och då blir det tillsammans med en annan klass. Som ni märker blir det ganska tydligt varför jag INTE faller för just denna svacka av motivation när den inträffar.

Jag tycker följande inre diskussion med sig själv är otroligt effektiv och relevant om man drabbas av motivationsbrist. Som i mitt fall där att "hoppa av" plötsligt inte längre finns på kartan efter att jag benat ut situationen och återigen riktat in mig på min målbild :)

- var inte rädd att diskutera med dig själv och granska dina automatiska tankar! På så sätt lär du dig att ta kontroll över situationerna av motivationsbrist.

Vi kan ta ett exempel till som är lite mindre konkret än en utbildning:

Ex 2: " Jag har verkligen inte lust med morgoncardio så jag struntar i den - målbilden är att hålla en bra form och även känna mig glad och nöjd som jag alltid mår efter den starten på dagen "

- här är ju situationen lite svårare eftersom fallet inte är absolut. Jag menar på skillnaden att "hoppar jag av utbildning blir jag inte dietist" och " skippar jag morgoncardion idag betyder inte det att formen blir sämre och jag kan må bra ändå"

Det kan vara svårare att motivera sig när målbilden inte direkt förstörs av att man väljer en alternativ verklighet. Jag kan ju slippa min morgoncardio idag och vara tillbaka i morgon - till skillnad från utbildningen.

Hur gör jag i sånna lägen då? Jo jag tänker många bäckar små. Vad händer om jag oftare och oftare ger vika för den automatiska tanken att jag inte orkar eller har lust? Tillslut blir det kanske inte så många träningspass totalt på en vecka och det är först då målbilden inte längre går ihop med den alternativa verkligheten. Dessutom missar jag ju den sköna, tillfredställande känslan som 9.9 av 10 gånger infinner sig efter ett avslutat träningspass.


Jag benar alltså ut situationen:
- vad vill jag idag?
- vad vill jag i det långa loppet?
- vad är den faktiska lösningen rent logiskt?

Alla tillfällen spelar roll på lång sikt. Jag brukar försöka se på mig själv och mitt liv ur ett större perspektiv och inse att jag längre fram kan ha nytta av vissa saker jag gör idag.

-och oftast räcker det att kliva ur sängen / påbörja träningen för att motivationen ska komma tillbaka. Det är lätt att bli lite låst i höger hjärnhalva och bara fokusera på sina tankar och känslor som finns för stunden. Min pappa hjälpte mig mycket under min första tävlingsdiet just med den jämförelsen:

"Prova kliva ur höger hjärnhalva ("vad vill jag göra") och in i den logiska, vänstra hjärnhalvan (" vad ska jag göra") på så sätt kan man se på situationerna mer utifrån och även medvetengöra sitt övergripande mål som man faktiskt satt upp"
Det fungerade bra för mig :)

Alla har vi dagar då man drabbas av olust även om man vet innerst inne vad man vill. Det finns nog inget rätt eller fel sätt att hantera det på, men personligen skulle jag inte vara där jag är idag om jag gav in för alla snurrande känslor och tankar som kommer och går. Jag siktar in mig på ett mer övergripande mål längre fram och försöker istället förstå mig på mina varierande känslor.

För det är OKEJ att inte alltid ha lust - men det betyder inte att det är farligt att granska känslorna. Varför vi känner som vi känner kan ha olika anledningar och bero på olika faktorer. Lär man sig identifiera dem och känna igen dem kan man också lättare hantera dem. Man lär känna sig själv också på kuppen - och en ökad självkännedom är ofta en stor vinst i många sammanhang :)

Det är såhär jag hanterar mina motivationsvackor när de väl inträffar.

sammanfattning:
Våga granska de automatiska tankarna och känslorna som kommer upp - vad är deras syfte? Varför kommer dem? Om du följer dem: hur blir verkligheten då? Och går den alternativa verkligheten att kombinera med din övergripande målbild?

Vad vill du EGENTLIGEN? Inte bara idag.

Lyckas man få fördelarna av ett arbete, utbildning, träning mm att väga över de nackdelarna som "jobbigt, tråkigt" osv finns motivation till att fortsätta.

Lär dig förstå dig själv, vända och vrida på situationer och på så vis motivera dig själv!

Kramis

Gillar

Kommentarer

lovamolin
lovamolin,
bra skrivet 😊 nouw.com/lovamolin
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
lisaryden
lisaryden,
Super bra att du tar upp motivation! Jag har uppe en fråga angående förberedelser inför en tävling/träningspass, du får jätte gärna lämna några kommentarer där om vad du känner och tycker. Jag elit idrottar nämligen och tycker därför det är intressant med förberedelsernas påverkan på resultat och motivation 😊 nouw.com/lisaryden
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
Tack, kul att du tycker det 😊 nouw.com/fitnessjulia
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229