Träning i samarbete med gymgrossisten

Fitnessjulia: Dagens jobbiga benpass

Alltså det är nog äkta hat-kärlek till benpass. 100%, alla kategorier. Det är värdefullt men det är fasiken jobbigt också ;) Något som dock är säkert är att jag älskar att det utmanar mig, jag älskar att det utvecklar mig och jag älskar att jag mår så bra efteråt.

Idag var det högreps i knäböj + marklyft + lårcurls som gällde. Jag byggde upp passet kring dessa tre övningar men det räckte gott och väl. Efteråt var jag fullkomligt dränerad i energi och kände mig i behov av att åka bil hem från gymmet trots att det tar ca 5 minuter att gå. (Gjorde naturligtvis inte det ändå utan masade mig tappert hemåt till fots, ätandes på riskakorna som jag hade med mig)

Jag började träningspasset med knäböj och blev kvar där ett bra tag. Först körde jag uppvämande set med stången (ca 15 reps), sedan med 40 kg (12 reps), sedan 50 kg (12 reps) innan jag slutligen klev upp på dagens arbetsvikt som var 60 kg. Knäböjsdelen bestod sedan av 12 reps x 6 set med 60 kg - en väldans massa böj med andra ord som definitivt gav ett bra pump i både lår och rumpa! Stor tummen upp!

Knäböjsdelen tog ca 1 timme och därefter fortsatte jag med stela marklyft fast med 50 kg. Upplägget här var 15 reps x 6 set. Tro mig när jag säker att mina ben var stumma som stockar. Musklerna svullnade upp ordentligt av den höga volymen och kotakten var fantastisk.

Det kändes extra skönt att jag hade mina Versa Gripps på mig så att jag orkade hålla genom hela avsnittet med marklyft. Även om 50 kg kanske inte är jätte tungt för händerna blir det tungt när man kör länge och många set.

Slutligen avslutade jag med 6 set liggande bakre lårcurl. Även här var volymen hög och repsantalet låg på 15 reps per set. Det svider oerhört mycket i baksida lår och övningen fungerar isolerande för muskeln om man lägger sig rätt.

Jag brukar försöka trycka mig neråt mot britsen och ligga stilla med höften. Sedan ser jag till att den bakre kudden (vikten) verkligen vilar nere vid hälsenan så att det blir tungt för baksida lår på så väl uppåt och neråtrörelse. Drar oerhört skönt när man hamnar rätt och ta med fördel inte en allt för tung vikt eftersom det är risk att man aktiverar andra, hjälpande muskler då :) Det är hamstrings man vill åt här!

Det var definitivt ett bra benpass att börja dagen med ;) Girlpower all the way!

Gillar

Kommentarer

Madeleine
Madeleine,
Vad du är fin! Och sån inspiration. Du har fått mig att förstå att även en person som aldrig gillat idrott (jag, 33 år) kan få en tränad kropp som dessutom aldrig varit snyggare än nu. Tack!
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
Tack söta du! Roligt att höra att du känner dig inspirerad 😊 kramnouw.com/fitnessjulia
philip
philip,
Är det en iPhone 7 du har?
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
det är en sony A5100 😊nouw.com/fitnessjulia
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229