Träning, Fitness, tänkvärt

Fitnessjulia: Benpass som tog kål på mig!

Godmorgon finisar!

Jag ligger alltså fortfarande i sängen och myser.. klockan är tio på morgonen denna söndag och min kropp skriker efter vila och sömn. Jonas hade otroligt svårt att väcka mig i morse. Som studier visar behöver vi hårt tränande minst lika mycket sömn som barn behöver.. de generella rekommendationerna kring sömn överensstämmer alltså inte helt på oss. Det märks tycker jag; Har jag tränat hårt och mycket under de senaste 4-5 dagarna har jag omöjligt att vakna innan 9-10 timmars sömn i alla fall. Infaller detta under arbetsveckan kompenseras det med sömn på eftermiddagarna och typ tidig sänggång.

Nu var det alltså dags igen och jag tycker inte de är alls konstigt. Jag har träningsvärk i hela underkroppen- och ländryggen nu och det är stora muskelgrupper att ha inflammerade faktiskt. Klart man behöver vila!

Som jag skrev i går så kände jag mig nästan knockad efter passet. Det kröp sig på någon timme efteråt och höll mig sovandes i soffan fram och tillbaka i två timmar. Passet var baserat på basövningar och tydligen blev det rätt hårt. Intensivt blev det och ganska kort vila men jag njöt under hela passet och hade verkligen riktigt roligt!

Jag började mitt pass med löpning som vanligt. Det är ett skönt och smidigt sätt att värma upp och kickstarta kroppen. Löpning gör mig dessutom på bra humör. Jag sprang i lutning 3 och hastighet 8.5 km/h under 15 minuter innan jag trippade ner för trappan på Ironworks för ett benpass nummer 2 (körde ju lite utfall och zumosquats i går efter min halvtimmes löpning)

Passet började med zumo deadlifts följt av vanliga marklyft. Körde 6-8 reps x 4 set zumo deadlifts på 50, 60 och 70 kg ( set på 70 kg) Och tekniken kändes tight och bra, mycket kraft. Gick därefter över till klassiska marklyft och körde 2 set p¨å 70 kg, 2 set på 80 kg, 3 set på 90 kg (där jag slet av en valk i handen, aaj) och avslutningsvis en 3:a på 100 kg marklyft med remmar. Detta tog ca 1 timme och kändes riktigt bra idag även om det gjorde ont i handen hehe :)

Efter marken gick jag över till tredje basövningen för dagen: Knäböj! Kände mig smidig och varm i kroppen och redo för mer ben-och rumpa. Får ju pump i underkroppen av löpningen till och med haha.

Började värma upp böjen på 40 kg, 50 kg, 60 kg vilket kändes ovanligt lätt. Tekniken infann sig verkligen och var ett av mina bättre hittills. Då ländryggen kändes trött från marken innan stannade jag på 70 kg och körde 5:or där. Totalt tre set. (Ni ser förresten ovan hur jag höjer vikterna med mindre vikter lite i taget)

Fortsatte sedan resterande timme med maskiner; Körde 6-8 reps x 5 set framsida lår, leg extensions, och även 8-10 reps (explosivt upp och långsamt ner) x 5 set baksida lår, leg curls. Slutligen ville jag komplettera med en sista övning innan hemgång: Avslutade hela passet med en mer isolerande övning för rumpan, nämligen hip abductur.

Ja, detta pass tog kål på mig men var liksom för roligt för att känna efter. Jag hade sovit bra innan, ätit bra och värmt upp bra. Var fylld av endorfiner och hade bra pump i ben och rumpa som triggade mig att bli bättre. Klart jag ville köra på ;) Bara se till att vila lite mer nu.. efter dagens pass då haha!


Gillar

Kommentarer

tildabexell
tildabexell,
Grymt pass!! villen krigsre du är!!nouw.com/tildabexell
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
tack snälla 😃nouw.com/fitnessjulia
fitbyemmajulia
fitbyemmajulia,
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
tack sötis! 😃nouw.com/fitnessjulia
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229