Hälsa, Dietist, Recept, TIPS

Eat your greens - Hitta ditt sätt

För vissa känns ”minst 500 gram” som en ganska liten mängd frukt och grönt.. för vissa känns det desto mer.
Faktum är att ca 3 större nävar grönsaker och 2 frukter väger ungefär kring 500 g tillsammans. När jag håller mina föreläsningar om bra matvanor lyfter jag ofta det och försöker vinkla rådet åt en positiv riktning: hur man kan göra för att uppnå minst ett halvt kilo frukt och grönt per dag.
För det finns olika sätt att öka sitt eget intag på och för att ordentligt implementera en vana gäller det att hitta sitt sätt. Det kanske är ett utmärkt val att lägga paprika/gurka/sallad/tomat på mackan och skiva ett äpple på gröten till frukost. Välja att ta en frukt mellan frukosten och lunchen istället för något annat småplock och ca 30-50% av tallriken till grönsaker. Voilà!
Gör en god sallad i en trevlig skål och ställ fram på köksbordet för att öka tillgängligheten. Skär upp lite morotsstavar, gurkstavar, paprika och blomkål som ”pre dinner snack” att tugga på medan du lagar mat - eller framför tv:n på kvällen tillsammans med en dip. Förslagsvis kvargdipp för mindre mättat fett.

Tycker man det är bökigt att tillaga grövre grönsaker i ugnen (så som mina plåtar vilka jag då verkligen älskar) kanske det känns lättare att slänga på en panna med frysta grönsaker istället? Minst lika bra och väldigt smidigt! :) Händer mig ofta att tiden gör att just frysta grönsaker blir mitt alternativ i vardagsrushen.


Just wok av olika slag kan bestå av grövre och mer fiberrika grönsaker/rotsaker så som morot (gul och orange), palsternacka, broccoli, haricotsverts mfl. Vill man inte själv koka exempelvis morötter/broccoli/rödbetor, ugnsbaka dem eller äta dem råa, rekommenderar jag att istället addera lite wokade grönsaker till måltiden för en mer matig känsla än de mer tunna grönsakerna innehållande mer vatten.


Det stämmer inte att frysta grönsaker saknar näring. Det är en klassisk matmyt. Ofta snabbfryses de direkt efter skörd och blir därför välbevarade.

Min personliga favorit är den Classic wok från Findus ;) På bilden är det dock en från ICAs egna.

Hitta DITT sätt att få i dig naturens alla underbara färger och texturer. Prova morot/zucchini/bönbiffar, dryga ut färsen med morot och krossad tomat. Gör soppor och grytor. Ät dina grönsaker och frukter. Njut och må bra! Matvanor innehållande mycket vegetabilier är en investering för sin hälsa :)

Gillar

Kommentarer

ayyah
ayyah,
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
Jeanette
Jeanette,
Just nu kommer jag verkligen inte upp i den mängd om dagen. Men då jag är igång nu igen med träning och ska göra bäyttre val i kosten, så är mer grönsaker nåt jag behöver tänka på 😊blogg.loppi.se/fruthomsen
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
finns många saker som påverkar i vardagen och det är en själv som känner när det passar eller inte 😊 Men med medvetenhet kommer man lång! nouw.com/fitnessjulia
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229