Cardio enbart för hälsan

Denna underbara söndag startade med en rejäl sovmorgon. Klockan i sig hade inte direkt sprungit iväg men det hade däremot timmarna gjort. Troligtvis var det något speciellt med lördagen i går... flera på gymmet klagade över trötthet och dålig motivation och regnet öste ner. Även jag och Jonas kände oss lite låga och kröp i sängs redan klockan nio (!!) en lördagskväll. Vi såg folk som firade kräftskiva på snapchat och hörde skratt och stim utanför fönstret blandat med regn... så lite gubbiga och gamla kände vi oss allt. Dock ville jag ingenting annat än att krypa ner, lyssna på regnet och få en rejäl natts sömn.

Jag gissade på att vi skulle vakna kring 7-tiden idag men icke; klockan visade hela 09.13 när jag slog upp mina blå. Det blev alltså en rejäl natts sömn och bra återhämtning förhoppningsvis ;)

​Efter en lugnare start fick jag med mig J ut på en härlig morgonpromenad. Det var varmare ute än vad det kanske ser ut på min outfit - hela 22 grader och lite åsk-klibbig luft. Totalt var vi ute och gick i 45 minuter och det var riktigt skönt. 

Även om det är tävlingssatsning så ser jag inte min cardio som ett verktyg eller ett måste. Att röra på sig gör jag frivilligt för min hälsa. Det är verkligen bra att få upp både flås och puls ibland och även några kilometer under fötterna varje dag. Kroppen är gjord för att röra på sig och även vårt huvud mår bra av det. Däremot skulle jag inte tvinga mig nöta, nöta nöta en redan trött kropp med cardio om jag inte kände för det bara för att "bränna kalorier". Läser man mer ingående om nutrition och träning vet man att största skillnaderna ligger i kosten och inte i träningen. ​Man kan inte sitta sig tjock direkt. ​Är man riktigt aktiv men äter mer än sitt behov går man ändå upp i vikt och är man helt inaktiv men äter för lite går man ner i vikt. Självklart finns det skillnaderna i VAD man tappar om man väljer att vara inaktiv - fett eller muskler - men ni förstår nog min poäng?

Kosten är viktig - men totala omsättningen energi per dag ökar med ökad aktivitet naturligtvis. Dock kanske maskinerna som påstår att man bränner 300 kcal/timmen inte talar helt sanning och kanske gynnas man av att orka mer HELA dagen än just 100% vid två tillfällen per dygn och resterande timmar helt utslagen.  

Tycker bara det är synd när vissa atleter plågar sig i timtal varje dag för att förbränna fett... kanske är det bättre att träna styrketräning för musklerna, promenera överallt för att få in aktivitet i vardagen och eventuellt skära kosten lite till? Troligtvis ger det samma effekt på fettförbränningen men bidrar istället till ett ökat välmående i vardagslivet. Oavsett vad man väljer så hoppas jag man gör det som känns bäst och som man mår bäst av. 

För mig är det bästa att några gånger i veckan höja pulsen, försöka promenera till gymmet, till maxi, till stan osv men INTE slita sönder mig i flera timmar. Jag gjorde mycket cardio i min förra resa och det bröt ner mig totalt. Nu är cardion något jag ser fram emot, något jag mår bra av. Det är det viktigaste :) 

Gillar

Kommentarer

sofie
sofie,
Hej! Ny läsare som hittat din fina blogg. Vilket härligt inlägg, som en frisk bris 😊 Ha en fin dag!
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
Hej Sofie! Kul att höra 😃 kramis nouw.com/fitnessjulia
pia
pia,
Hej! Vet du vad man har för symptom om man är övertränad?
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
hej, nej inte mitt område 😊nouw.com/fitnessjulia
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229