Fitness, Träning

Benpass part two

Mina ben är så ömma!

Efter gårdagens mysiga julbak tillsammans med Jonas familj hade vi ytterligare en punkt på dagordningen: träning. Vi hade ätit gott (se gårdagens inlägg) och dessutom mumsat godis så energi i kroppen fanns det. Vi körde först hem Jonas syster Linn i snöstormen, lite läskigt att åka då måste jag ändå erkänna, och sedan drog vi på julmusiken i bilen, mimade lite pwo i form av torsk och ris. Dags att ladda inför gym helst enkelt!

Det är absolut en fördel att dela detta intresset tillsammans. Man kan peppa och stötta varandra till att orka och mentalt förbereda sig. Både jag och Jonas hade ben på schemat.. ben? Tänker kanske ni då men ja så är det. Ben del 2 ;)

Jag fokuserade mer på baksida lår i lördags varpå söndagens benpass var mer fokus framsida lår. Anledningen till att jag går på benen relativt hårt nu hör samman med min längtan efter utveckling. Tror på regelbunden stimuli och påfrestande på muskeln i kombination med bra återhämtning och regelbunden vila. En muskel som inte tränas växer liksom inte och när jag delar upp benen och tränar dem 3x veckan tycker jag både volym och styrka går framåt!

Jag började mitt pass med sittande leg extensions för framsida lår. Let them quads buuurn! ;) Körde 10-reppare x 6 set med pyramid, jobbade mig uppåt i vikterna och de sista tio var oerhört tunga hehe. Älskar det.

Därefter fortsatt jag med utfallsteg i smithmaskinen. Ett ben i taget. Ner och upp igen med bakre benet upp och ihop på mitten, sedan ner och bak igen med samma ben. Om igen x 8 set per ben. Sedan byt. Jag körde 5 set per ben och det tar ordentligt bra vill jag lova!

Därefter fortsatte jag med sittande hipabduktur för att få in lite mer rumpa. Utfallsteg aktiverar förvisso rumpan väldigt bra (rekommenderas!) men kände ändå ett behov av att komplettera lite. 12-15 reps + dropset x 6 set här.

Följde upp med sittande leg extensions med ett ben i taget. Inget viktmagasin utan fria vikter på denna maskin. Upp och håll statiskt på varje reps, kör varannat ben: upp och håll. Magisk kontakt i framsida lår. Körde detta i 6 set och sedan var jag heelt färdig. Behövs inte alltid hur många övningar som helst men desto fler set på samma övning. Det är min melodi för struktur :)

Gillar

Kommentarer

tildabexell
tildabexell,
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
Ebba
Ebba,
Tips på mellanmål uppskattas!
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
majskakor / linskakor med skivad avokado på och lite citronpeppar är sanslöst gott 😊 nouw.com/fitnessjulia
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229