Under vår lilla tripp till Uddevalla så fick vi äran att vara med mammas kusin när hon provade ut brudklänning tills sitt bröllop. Vi åkte ut mot Grebbestad till Åsas design och åh va roligt det är att gå in dessa butiker. Vackra klänningar, skor & tjusiga hattar överallt.

Jon verkade så nöjd han med.

Tror vi va där närmare 2 timmar och Helena fick provat massa olika varianter, korta som långa och tillslut fann hon den perfekta klänningen.
De ska bli så kul att få se henne i den på deras bröllopsdag i sommar. Längtar som bara den!

Under graviditeten så tyckte jag det va kul att se vad andra föräldrar använde sig utav för grejer. Så tänkte skriva vad vi använder som skötväska och vad vi har i den.

Tyckte först att det var lite svårt att hitta en skötväska som föll mig i smaken, både i modell och i pris. Men så hittade jag en på mitt jobb ifrån Tenson som hade bra med fack och som var lagom i storlek.
Och denna är vi hittills supernöjda med!

Detta har vi oftast i:

Tvättlappar
Amningsinlägg
Handsprit

Nu sitter vi faktiskt i bilen påväg till Uddevalla jag, Jon, mamma och mina systrar. Blir första bilturen för lillkillen som är lite längre. Kommer nog gå galant. Blir lite stop längs vägen för lite mat och blöjbyten så ska han nog vara nöjd.

Filippa

Under förmiddagen bestämde vi oss för att åka upp på fjället och ta en promenad i det fina vädret. Så himla vackert det är då det är några minus grader, massa snö och solen skiner. Underbart med frisk luft och rosiga kinder.

Jon verkar älska att åka vagn, eller han somnar direkt man börjar köra honom. Så det blir många fler promenader med hela familjen.
Nöjd mamma, pappa & bebis.

Det fick bli fiskpinnar med mos till middag och nu blir det varsin semla. Blev så sugen tidigare idag så jag bakade några så vi kan frysa in och ta fram när man blir sugen eller får besök.
Blivit helt tokig i semlor. Speciellt med rostade mandelbitar i!

Filippa

Går knappt att förstå, att vi har skapat dig. Att du har vuxit inuti min mage. Att du är en blandning av mig och den andra mannen i mitt liv.
Som jag älskar er två.
Och idag blir du hela 6 veckor.

När vi hade varit på föräldrargrupp-träffen förra veckan så blev Jon plötsligt väldigt täppt i näsan. Han andades tungt och då fick jag lite smått panik. Vi ringde upp våran distriktsköterska på BVC och fick tips att droppa några droppar saltlösning eller bröstmjölk i näsan. Då brukar de vanligt vis nysa till.

Det gjorde vi och tillslut kom det en stor snorkråka. Usch tårarna sprutade och fy va rädd jag var. När de är så små kan det endast andas genom näsan och näsborrarna är ju så små.

Det har skett någon gång där efter, så nu har vi alltid med oss saltlösning i skötväskan.

Filippa

Förra veckan bokade vi lokal och kyrka till Jons dop så håller vi på att kika på lite inbjudningskort.
Jag letade lite inspiration på pintrest och hittade massa fint från en tjej som har en egen hemsida där hon gör olika inbjudningar med handgjorda motiv. Klickade hem några provkort därifrån och titta så fina de är.
@annagorandesign heter hennes instagram.

Nu ska vi bara bestämma oss för vilket vi vill ha och sedan lägga en beställning.

Filippa

Jag och Lars valde att gifta oss strax innan lille Jon kom till världen.
Vi tänkte att vi gifter oss lite lätt med bara våra närmsta i familjen och ta det stora sen. Och det blev en väldigt fin vigsel som sedan fortsatte med en härlig middag hemma hos familjen.

Fantastiskt vacker och god tårta ifrån Ronjabakar.

Folk borde gifta sig mer, det är verkligen en sån stor glädje i det. Stort som litet!

2/12/2017

Filippa

Dags att lämna Ho Chi Minh och flyga vidare till nästa land, Kambodja.
Denna gång åkte vi med Qatar, som vi nu är väldigt förtjusta i. Sköna säten, gratis dricka, bra filmer och fräscha våtservetter (som jag älskar) plockade på mig massa!
Dock skulle vi bara flyga 55 min så vi blev båda lite små besvikna för vi ville flyga längre så vi kunde se klart filmen (How to be singel) så jäkla rolig film. Vi ska försöka se klart den ikväll på hotellet!

På flyget fick vi massa lappar som vi skulle fylla i, bland annat visum. Vilket vi inte förstod riktigt. Så när vi kom fram fick vi betala för visum vilket kostade 30$ och sen foto som kostade 2$ ingen härlig överraskning för två backpackers. Men det var bara att betala och le mot kameran.

När vi väl fått våra väskor och tagit ut pengar var det dags att försöka fixa skjuts till Sihanoukville. Vi hade tänkt ta en buss men för att komma till bussen var man tvungen att ta taxi in till centralen och det skulle kosta en viss peng. Så vi chansade och kollade vad det skulle kosta att ta taxi hela vägen. (Lyx lirare)
380 000 riel ville de ha för 3,5 timmes enkelväg alltså 800:- svenska kronor ungefär. Det var alldeles alldeles för mycket för oss så vi drog till med kanske ett skambud på 200 svenska men de bara skrattade. Slutade med att vi nästan vann matchen och sitter nu i en taxi på väg till hotellet och vi betalar endast 200 svenska kr var för hela vägen fram till hotellet. Hade säkert kommit undan billigare men så kan man ju tänka om allt. Vi är nöjda och fick till och med beröm av taxichauffören, att vi var good dealers ;)