Varierad träning = friskare häst

Jag kan inte nog poängtera vikten av att träna sin häst allsidigt, alltså varierad träning. oavsett om du tävlar dressyr,hopp , western eller distans så mår hästen bra av en allsidig träning. Din häst blir inte en bättre dressyrhäst bara för att du trimmar i ridhuset varje dag , inte kommer den att bli en bättre hopphäst om du bara tränar hoppning heller . Snarare tvärtom. Ensidig träning kan dels orsaka att hästen tappar motivationen men framförallt så kommer det att orsaka skador förr eller senare. Hur många hästar som skadas varje år på grund av felaktig och ensidig träning är svårt att säga men efter att ha kollat försäkringsbolagens statistik så talar det sitt tydliga språk. Jag tror att en hel del skador skulle kunna undvikas med en mer varierad och bättre planerad träning.
För att få en allsidig träning så kan man använda sig av en rad olika aktiviteter. Det finns säkerligen fler än det jag skriver här nu men det är en fingervisning om vad man kan göra. * Longering eller tömkörning * Markarbete * Dressyrarbete * Hoppning * Road walks , alltså skritta på hårt underlag * Klättring * Galoppjobb * rida i skogen Ett veckoschema skulle tex kunna se ut så här Måndag: Dressyr , ca 30 minuter effektivt arbete plus lösgörande arbete Tisdag: uteritt med klättring/galoppjobb Onsdag: Lång skrittur på hårt underlag Torsdag: Markarbete/hoppning med effektivt arbete ca 30 minuter plus lösgörande arbete Fredag: uteritt på varierat underlag i skritt och trav lång och låg form Lördag: Tömkörning/longering Söndag : Vilodag
När man lägger upp ett varierat träningsprogram så ligger fokus på tre områden. * Arbeta muskler, hjärta och lungor * Bygga upp skelettets och senornas hållbarhet * Utbilda hästen och få den mer lösgjord Jag lägger upp ett träningsprogram efter dessa tre områden och varje träningspass ska ha som mål att uppfylla minst ett av fokusområdena. Muskler och kondition byggs ganska snabbt och hästar behåller sin kondition och styrka i ca en månad utan träning. Det bästa sättet att träna muskler , hjärta och lungor är klättring och jobb i galopp. Satsa på intervallträning istället för att ligga i långa tunga jobb. Klättra eller galoppjobba i korta perioder och varva med skrittpauser för återhämtning. Har man tillgång till att bada med sin häst så är det ett perfekt träningsätt att rida i vatten. Samtidigt som det tränar kondition och styrka så är det Skonsamt för leder och senor dessutom.
Det tar drygt två år av konsekvent träning för senor och skelett att nå full styrka . För att stärka senorna är det viktigt att arbeta på varierat underlag. Arbete på hårt underlag , tex asfalt, gör senorna starka men oxå lite stumma . Mjukt underlag gör senorna elastiska och arbete på ojämnt underlag gör att senorna lär sig att anpassa sig till varierad påfrestning. Varierat underlag är dessutom bra för hovarna . Men man måste vara lite försiktig när man börjar arbeta hästen på hårt underlag om den inte är van det, och tänka på att inte gå i för högt tempo för länge. Kan man variera underlaget under ett och samma pass så är det det allra bästa.
Dressyr , markarbete , hoppning och tömkörning hjälper till att lösgöra hästen och det tränar följsamhet och lydnad men tänk på att även variera den här typen av arbete. Sitt inte å nöt samma övning under hela passet utan ha en plan om vad ni ska träna på det här passet och när det känns bra så går man vidare till att bara lösgöra och sen avsluta. Några tips på vägen som jag brukar gå efter är * Öka inte mängden ridning , variera det befintliga arbetet istället. * Ha en dag i veckan för återhämtning , skritta ut en timme på varierat underlag. Planera oxå träningen så att ett hårt pass en dag följs av en dags lättare pass. * Ge din häst nya uppgifter hela tiden , nöt inte sammaövning. * Sätt upp små och stora mål för din träning och för dagbok över den.
  • Tips

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229