Amsterdam

Vår vistelse i Amsterdam var kort. Men vi gjorde det mesta vi kunde under de begränsade dagarna. För efter knappt två dagar i Amsterdam satte vi oss på tåget mot Berlin.

Vi hade hyrt ett rum som låg strax utanför innerstaden. Det var en väldigt speciell känsla att dela lägenhet med en främling i dens egna hem. När vi kom hem på kvällen fick vi smyga in och försöka hitta till rummet där vi skulle sova. Utan att tända några lampor försökte vi med stora klumpiga väskor se till att vi inte gick in i ett rum där ägaren till lägenheten låg och sov. Det var nervöst och rätt obekvämt. På grund av att vi kommit fram så sent fick vi senare inget naturligt sätt att hälsa. Det gjorde att vi nervöst väntade på att stöta ihop med personen någonstans i lägenheten.

***

För att ta oss in till staden fick vi först ta en kvarts promenad till tunnelbanan för att sedan åka i kanske tjugo minuter innan vi var framme.

Som vanligt spenderade vi den första dagen med att mest vandra runt. Bara njuta av att vara där och se hur staden ser ut. Vi gick in i småbutiker som såg intressanta ut eller satte oss på en bänk och åt glass.

När jag valt mina kläder på morgonen fanns det inte en tanke på att det kanske skulle bli ramen till middag. Jag bar en vit enkel tröja som jag köpt i Bologna, ett klädval jag skulle ångra fram mot kvällen.

På vägen hem från restaurangen var min vita tröja långt ifrån sitt tidigare vita skick. Likt en flugsvamp gick jag runt med röda fläckar över det vita tyget. För att på bästa sätt dölja mitt misstag knäppte jag jackan tillslut, trots den varma kvällen

***

Av en slump visade det sig att Drew och Julia, som vi träffade i Prag, också var i Amsterdam Känslan av upprymdhet pirrade till i kroppen, det fanns inte på världskartan att jag inte skulle få träffa dem en sista gång. Vi bestämde oss för att lite senare mötas på ett ställe som heter Jazz Café Alto.

Baren var mysig och belysningen dov. Den gav ett varmt och familjärt intryck och snart skulle livespelningar dra igång. Vi lyssnade på bandet och under pauserna pratade om vad som hänt sedan sist vi sågs. Vi delade minnen och tips, pratade om vart vi skulle här näst och vad vi inte vill missa

***.

Dagen därpå hade vi inte jätte mycket tid kvar att spendera i Amsterdam. Tidigt på morgonen åkte vi in till centralstationen och låste in våra väskor för att sedan njuta av de få timmarna vi hade kvar tills tåget skulle åka. Utan att riktigt veta vad vi ville göra hittade vi en båttur som passade vårt tidsschema perfekt. Det slutade med att vi tog en guidad båttur med varsin drink i handen genom Amsterdam, fick höra mycket historia som ligger bakom många byggnader samt husbåtarna. Det var både intressant och ett mysigt avslut. Trots den korta tiden fick vi ändå se en hel del av Amsterdam.

Det tråkigaste med den korta vistelsen var dock att vi inte hann besöka några museum, något som jag garanterat planerar att göra i framtiden.