(Skulle publicerats igår eftermiddag)

Nämen hej på er!! JAG VET att det var typ två veckor sen jag uppdaterade här. Men senaste tiden har varit så smockad och ärligt talat är det faktiskt enormt skönt att vara utan telefonen och den konstanta uppkopplingen. Vill iaf säga tack till alla som ständigt lojalt kommer och kikar in här.

Det har hänt så mycket sedan jag sist skrev. Nu befinner jag mig åter igen i mitt älskade Sri Lanka efter en fantastisk vecka i maldiverna (Jag ska skriva ett separat inlägg sen om maldiverna!). På flygplatsen tillbaka hem från maldiverna mötte vi då upp hannes och Hannas pojkvän Jarl. Det var fantastiskt. Vi hade bokat ett jättefint hotel i Ella över jul, så vi var där mellan 22-25 dec.

Ella var precis lika vackert som alla säger. Växtligheten är total och hela staden är så chill. Dessvärre ligger Ella i en kallzon, vilket gör att vi många gånger faktiskt frös. Där så bodde vi på ett sjukt fint och lyxigt hotell som heter Jetwing. Vår tid i Ella var kort men intensiv. Vi besökte bland annat den kände bron Nine arch bridge, badade i vattenfall och tog tåget till Nuwara Eliya. Ella är verkligen värt ett besök av alla som åker till Sri Lanka.

Den 25e vinkade vi av Ella och åkte ner till södra kusten igen. Så i skrivande stund befinner jag mig på stranden i Ahangama. En fanatiskt fin liten stad jättenära Ambalangoda (där vi var med sköldpaddorna). Här spenderas dagarna på en surfingbräda. Vi har nämligen åkt till ett surfingcamp, förteget heter lapoint. Detta behöver dock ett inlägg för sig själv, så vi tar det en annan gång.

Nu ska vi iväg och plocka skräp på stranden.
Hörs senare
Kramar

Jag, Hanna, hannes och Jarl direkt efter mötet på flygplatsen

Från nine arch bridge

Vattenfall!

Fantastiska tågresan från Ella

Sköldpaddan Bubbles som bara flyter på grund av plasten i magen

En annan sköldpadda som fått en huggen av en sjöman

Sköldpaddsägg som någon hade lämnat utanför inhägnaden. 102 exakt var det. Det var så coolt att få vara med och ”plantera” dom (vet inte riktigt hur man säger). Äggen kändes så konstigt. Inte alls hårda i skalet, snarare mer som en ljummen pingisboll. Dessa kommer förmodligen kläckas i januari. Så synd att vi inte kommer vara där!

När jag matade min favoritsköldpadda Silver!

Vi fick göra vårt personliga avtryck sista dagen

En bild på vårt lilla gäng här nere, detta var när vi skulle säga hej då. Det var så sorgligt

Bilder från i lördags och Mirissa!! Underbar strand

Heeej på er!! NU ÄR VI PÅ MALDIVERNA!! Känns helt surrealistiskt att vara här. Lite magplask var det dock att komma hit söndags kväll och det var storm!! Alltså det var sån storm att vi var tvungna att vänta på flygplatsen i 3 timmar för båten till vår ö inte kunde åka.

Tack och lov har vädret tagit sig och hela dagen har bjudit på strålande sol. Maldiverna är precis så vackert som man ser på bilderna. Hela tiden får jag nypa mig i armen, det känns som om jag står i ett vykort.

Vi bor som sagt på en ö som heter Maafushi. Ön är rätt liten men har ändå flera olika hotell, restauranger och aktiviteter. Det är dessutom inte alls lika dyrt som jag trodde att det skulle vara. Om man går ut och äter så kostar en pasta runt 8 dollar och en juice runt 3 dollar. Fisk och skaldjur är fantastiskt gott och prisvärt här. Igår åt vi en tonfisk tartar-liknande förrätt. Den gick för 7 dollar.

Dom är ju muslimer här så det är ganska mycket nya regler. Exempelvis är alkohol totalförbjudet och du är ENDAST tillåten att ha bikini på en av stränderna här. Annars måste man täcka sig. Det är ju ovant, men det funkar bra ändå. Människorna på ön är oftast väldigt trevliga och hjälpsamma.

Idag så var vi och snorklade. Vi var ute från 09-15 och fick snorkla vid tre olika korallrev samt besöka en sandbank. Vi såg allt från delfiner till sköldpaddor till Nemo&Doris.

Imorgon eller imorgon funderar vi på att åka till någon av resortöarna.

Nu ska vi ut o äta!
Kram

Jag och Hanna är typ de ända som inte är här på smekmånad... så idag försökte vi anpassa oss lite till de andra

Hej kära läsare,

Nu är det Hanna som skriver här igen.

Förutom att sysselsätta oss med att ta hand om sköldpaddor här på västkusten av Sri Lanka så har vi även lagt några timmar denna vecka på att städa de fantastisk stränderna som Sri Lanka har, och wow vad mycket plast vi har hittat.

Mängder av pet-flaskor, skor, tandborstar, plastpåsar och annat skräp plockar vi dagligen på stranden. Skräp som har hamnat i havet på grund av oss människor och som, förutom att det ser otroligt tråkigt ut, skadar alla djur i vattnet och förgiftar vår planet.

Här kommer en bilder på skräpet som vi plockade ihop på en kort strandremsa på en timme. Skärpning!

godmorgon! Nu är vi inne på vår sista dag med sköldpaddorna. Knäppt hur tiden har gått fort den här veckan. Vi är även inne på vår sista dag med många av tjejerna som vi bott med tillsammans med här. Många av dom har vi nu bott med i en månad. Man blir verkligen som en lite familj här. Det känns som vi känt varandra sen för alltid.

Sköldpaddorna som vi jobbat med i veckan är alla på ett eller annat sätt sjuka eller handikappade. Flera av dom saknar fenor, andra är blinda, vissa har sprickor i skalen och vissa har både krokar och plast i sig. Det är så sorgligt. De flesta av sköldpaddorna kommer aldrig någonsin att komma ut till havet igen. En blind sköldpadda utan fenor har ingen chans att klara sig. Och det värsta utav allt är att det BARA är på grund av oss människor som dom har dessa skador. Det är jättevanligt att sköldpaddorna fastnar i fiskmännens nät med deras fenor och fiskmännen bara skär av fenorna. En av sköldpaddorna som heter Bubbles flyter bara och kan inte dyka under vattnet. Bubbles har fått plast i magen och är därför som en flytande madrass...

Den här veckan med sköldpaddorna har vi matat dom, rengjort dom, ”myst” med dom och städat burarna. Trots att det vi gjort mot sköldpaddorna aldrig kan bli förlåter eller ogjort, så känns det lite skönt att få ”ge tillbaka” lite. Att i alla fall försöka underlätta lite för dom sköldpaddorna som är skadade.

Nu ska vi gå till vår sista dag med sköldpaddorna. Ska bli lite sorgligt att säga hej då faktiskt.

Vi hörs senare!

Rafael, innan och efter vi skrubbade honom. Rafael har sprickor och skador i hela skalet efter att han blivit huggen av en fiskare.

1 av 7 albinosköldpaddor som finns i världen

Jag och Hanna skrubbar en sköldpadda, ser ni att vänstra fenan är borta?

Godmorgon älskade ni.

Befinner mig som sagt nu i ambalangoda (sydvästra delen av Sri Lanka). Våra dagar ser i princip ut som följande;
- 07.00 för morgonpromenad och bad
- 08.30 frukost
- 09.30 jobba med sköldpaddorna
- 12.00 bad
- 12.30 lunch
-14.00 jobba med sköldpaddorna
-16.00 hänga på stranden, ta en AW på chillpill (baren bredvid)
- 17.00 spela vollyboll
-18.30 middag
-20.00 kortspel

Ungefär såhär ser våra dagar ut här. Är så tacksam och glad!!

Från vår morgonpromenad

Med sköldpaddorna

Med våra enorma väskor på bussen som ALLTID är proppfull. Här var vi påväg från Kandy till södra kusten och Unuwatuna. Det var en utmaning kan jag säga er.

Väl framme i unuwatuna på en jättemysig resturang. Denna stad rekommenderar jag verkligen. Så många mysiga restauranger och gågator.

Smootiebowl till frukost

Gick upp innan soluppgången för att se fiskmännen som sitter på pinnarna i havet och fiskar.Det visade sig efter 2 timmars väntande att det inte var säsong... stränderna här är helt fantastiska. Som på film.

Dogcare center på söndag!! Så otroligt fint att vars där. Vi fick bland annat se en hund med downsyndrom! Så charmig var den.

Heeej alla!! Nu är vi på det nya boendet i Alambangoda. Denna vecka sätter vi igång med sköldpaddorna! Boendet här är så mycket bättre än i Kandy. Visar bilder senare!

Hej så länge!

Hej på er!

Idag har vi spenderat vår sista dag på barnhemmet, och vår sista dag med barnen. Egentligen var tanken att vi skulle stanna en vecka till med dom. Men både jag och Hanna kände att det skulle bli för tufft. Det är svårt att förklara, men här nere är det som om alla ens sinnen ständigt går på högvarv. Dessutom har vi haft som mål att alltid prestera 100% varje dag med barnen hela dagarna. Vi har ju som sagt jobbat på ett väldigt kristet barnhem tillsammans med nunnor. Det har minst sagt varit en utmaning. Skillnaden på uppfostran av barn är enorm här jämfört med Sverige.

Men självklart kändes det jättetufft att lämna barnen idag. Hjärtat kunde inte låta bli att verka lite. Vi har verkligen börjat komma barnen nära nu och de har visat en stor uppskattning till oss. Att jag och Hanna fått möjlighet att göra detta är så stort och så fint. Ifall vi lyckades ge dom hälften, av den kunskap och kärlek som dom har gett oss, har vi gjort ett bra jobb. (Det kommer komma ett mer utförligt inlägg senare om vår tid med barnen)

Så just nu befinner vi oss på sydvästkusten här i Sri Lanka. På måndag ska vi påbörja vårt nya volontärarbete med sköldpaddor. Ska bli så spännande och coolt.

Hörs senare
Kram

Kom på att jag inte visat så mycket hur vi bodde under veckorna som vi arbetade med barnen. Så nu kommer en liten bildbomd med det. Detta var alltså i Kandy.

Dessa bilder visar vårt sovrum, matsal samt köket.

Badrummet

Godmorgon!!

Förlåt att det var så länge sen som ni hörde något från oss, men det har ständigt kommit saker i vägen. Den här helgen har minst sagt varit full.

I fredags, efter att vi var klara på barnhemmet, åkte jag o Hanna tillsammans med två andra volontärer till ett hotell som vi bokat över helgen. Det var verkligen så skönt att komma ifrån ”hemmet”, jag har nämligen drömt om vägglöss varje natt sedan en av de andra rummen fick det... vi hade iaf bokat ett hotell i Kandy uppe i bergen för att bara kunna slappna av, ta en varmdusch och sova ordentligt.

Fredagen så gick vi i alla fall ut på kvällen på ett riktigt Nice hak. Det var som en bar/resturang/hak för backpackers. Där tror att det var första gången för många av oss, att bara kunna vara oss själva, släppa alla vägglöss och äckel och bara ha en kravlös kväll.

På lördagen så åkte vi in till Kandy och utgjorde massa ärendet. Bland annat stod klädtvätt högst upp på listan. I och med att det är så fuktigt här så har samtliga av våra kläder börjat mögla... vi hittade även ett helt fantastiskt fik som serverade bara massa smoothies och gott riktigt kaffe. Alltså ni anar inte hur mycket man kan uppskatta en cappuccino och en mangosmoothie efter två veckors konstans curryätande. Tror att både jag och Hanna var lite lätt gråtmilda under hela vår vistelse där....

Under lördagen besökte vi även Helga’s folley hotel. Alltså vet inte riktigt ens hur jag ska förklara vad det var. Men kortfattat så handlade det om en kvinna som ägde ett hotell, och på grund av hennes depression målade varenda centimeter av huset svart. Med tiden som hon senare blev gladare så började hon måla huset med färger och sedan dess har huset använts som ett ”terapihus” där folk kan komma och måla på. Det var verkligen helknäppt. Men så coolt. Ett måste om man är här!

Slutet på lördagen var däremot inte lika roligt. Efter att vi alla kommit hem från restaurangen så mådde en av tjejerna jättedåligt och drabbades av en extrem matförgiftning. Detta ledde till att vi var tvungna att åka till akuten med henne. Alltså jag säger bara en sak, bli inte sjuk här i Sri Lanka. Vården och deras bemötande var under all kritik. Själva mottagandet tog så lång tid och 100 papper var tvungen att skrivas och det var så mäckigt. Väl inne på sjukhuset så kändes det som om nästan ingen tog oss seriöst och många sjuksystrar bara stirrade på oss och skrattade. Där inne var det också så ohygieniskt och överallt var det människor som typ krampade, kräktes eller grät. Under hela vistelsen hade jag rysningar och kände stor hemlängtan... det hela slutade med att hon var tvungen att stanna där under natten och vi åkte tillbaka till hotellet och sov några timmar. Förhoppningvis kan vi nu hämta henne om någon timme.

Så som ni hör har det verkligen varit en intensiv helg. Nu laddar vi bara om för nästa vecka. Ser fram emot den!

Hej så länge!

På “Hipsters hideout lounge”

På Helg’s Folley.

Hej käraste vänner!!

Hoppas att allt är fint med er.

Som några av er kanske sett på nyheterna är det storm i vissa delar av Sri Lanka just nu. I Colombo som är endast 3 timmar härifrån har stormen slagit till rejält. Detta gjorde att vi tyvärr inte fick åka till våra projekt idag. Våra ledare ansåg att det var för farligt att vistas på vägarna då stora delar har blivit skadade. Konstigt nog har det knappt regnat här idag, så allt känns lite oklart. Hade vi inte läst nyheterna hade vi inte ens vetat om stormen??

Nu har vi iaf varit 3 dagar på barnhemmet. Som Hanna skrev igår känns allt så otroligt stort. Det är så fint att se deras totala lycka när vi är där. När vi är på barnhemmet är vi med barn mellan 1-7 år. På morgonen är vi med barnen som är 1-2, då har vi mest lekt med dom och matat dom. Sedan är vi med barnen som är mellan 2-5. Dom är verkligen helt fantastiska. Med dom så leker vi mest och sjunger sånger. Det känns som om dom letar rätt mycket efter närhet, alla är väldigt måna om att vara nära, höras och röras. Känns både fint med sorgligt. Därefter brukar vi avsluta dagarna med tjejerna som är 6-7. Med dom har vi mest engelskalektioner. Dom är så ivriga att få lära och tar in allting vi säger väldigt snabbt. Det är så knäppt på något vis, att jag liksom över en dag blev lärare och ska försöka lista ut hur bra pedagogik går till. Trots att det känns svårt ibland, så gör barnen det så lätt för oss. Det är som om vi nästan byter ”tjänster” ibland. Jag tror att både jag och Hanna upplever att både vi och dom får mest ut av våra engelskalektioner ihop. Jag tror och hoppas att vi kanske gör störst skillnad där. Vi försöker verkligen att uppmuntra och se dom för vilka dom är helt tiden.

I helgen har vi tillsammans med 2 andra volontärer bokat hotell inne i Kandy. Vi känner att vi vill spendera så lite tid som möjligt här på boendet. Tack och lov har vi lyckats med att varken bli magsjuka eller fått konstiga bett än. Så vi håller verkligen tummarna på att det förblir så.

Juste! Vill åter igen säga tack för den fantastiska respons jag fått på videon jag la upp. Blir så himla glad.