Min gymrutin

Hej! Tänkte att jag skulle dela med mig av min träningsrutin jag kör med på gymmet nu i och med att jag verkligen hittat den jag älskar allra mest. Listar några fördelar jag älskar med den här slags träningen lite längre ner i inlägget.



Jag tränar utifrån det här upplägget. Vilket jag trivs otroligt bra med. Det innebär att man tränar 3 gånger i veckan där man växlar mellan två olika slags pass. Jag tyckte till en början att det verkade krångligt och jag blandade ihop passen med varandra. Men efter några veckor så fattade jag hur det går till. Kan verkligen rekommendera att klicka in på länken för att läsa mer om hur det går till veckovis. Är inte den bästa på att förklara, haha :P Men gör ett litet försök.

Pass 1: Knäböj, bänkpress & skivstångsrodd
Pass 2: Knäböj, marklyft & militärpress

Första veckan kör du kanske måndag pass 1, onsdag pass 2 och fredag pass 1. Sen veckan efter börjar du då måndag med pass 2, onsdag pass 1 och fredag pass 2. Så att det blir lika mycket.


Såhär ser till exempel nästa veckas träning ut:



Där man då gör 5 repetitioner i 5 set. Och då kör med en vikt man bara orkar lyfta 5 gånger. För att veckan efter öka med 2.5-5 kg på varje övning. Vissa veckor måste man köra samma vikter flera veckor, men då är det okej.

Det är ju en konstant utveckling och en konstant muskeltillväxt vilket jag älskar. Jag har inte tålamod för konditionsträning med kilometers långa löprundor, spinningpass och sånt. Jag trivs så himla bra med den här träningsformen för att jag känner verkligen hur stark jag är och blir vecka för vecka. Varje träningspass blir en morot istället för något jag bara vill få gjort.

Kan rekommendera alla att prova på detta i åtminstone 4 veckor utöver sin vanliga träning. Eller i alla fall att klicka in på länken som finns längre upp i inlägget och läsa. Inte ens ett samarbete (lol, är inte influencer liksom)

Fördelar jag gillar:

* Det går snabbt att köra endast 3 övningar, ca 1-1.5 timme!

* 1-1.5 timme 3 gånger i veckan kan jag definitivt lägga på träningen.

* Den positiva effekten av dessa tre pass är långvarig i och med att de är styrketräning av stora muskelgrupper.

Nackdel jag upplever:

* Jag tycker att det inte går att öka vikterna så som man kanske hade velat i och med att ena veckan kanske du får två pass med marklyft och nästa vecka får du bara ett pass på dig att vänja musklerna med den nya vikten inför den tredje veckan och ny vikt. Fattar ni? Eller är det bara jag som är klen? Hahah

Man skulle ju kunna vänta med viktökningen efter att man kört sammanlagt 2 pass av varje pass. Det är dock, utöver den lilla nackdelen, en sjukt skön träningsform och ett bra upplägg. Tips tips!


Kram, Felicia

Gillar

Kommentarer

celinelundqvists
celinelundqvists,
Ska testa detta faktiskt! Låter ju superbra!
nouw.com/celinelundqvists
feliciaidachristina
feliciaidachristina,
Ja gö det! Berätta gärna vad du tycker när du provat på ett tag! 😄
nouw.com/feliciaidachristina
Hilma
Hilma,
Så skönt att du hittat en rutin som du trivs med 😊
nouw.com/hilma
feliciaidachristina
feliciaidachristina,
Ja verkligen! Hoppas du har en fin helg, kram! <3
nouw.com/feliciaidachristina