Hej på er!

Har precis klivit ut ur duschen efter ett väldigt svettigt pass på gymmet. Först blev det 15 minuter på crosstrainern sedan 10 minuter intervaller på rullband och avslutade med ben- och rumppass. Totalt var jag lite mer än två timmar på gymmet.

Har verkligen börjat tycka om att träna. Varje dag så längtar jag efter att få sluta jobbet, åka hem ta min pre-workout shake och sedan bränna loss på gymmet. Det är en sådan härlig känsla att faktiskt tycka om träning och tycka om någonting som faktiskt kommer att belöna dig i framtiden.

Förra veckan var en jobbig vecka. Fick endast in tre träningspass då det var mycket annat som stod på schemat som behövde göras i första hand. Men denna veckan har det än så länge blivit totalt fyra pass och på söndag blir det femte. Jag känner att jag totalt måste ha två vilo dagar då jag har varit väldigt trött det senaste. Det är jättekonstigt faktiskt. Klockan ringer 06:40 och jag snozar väl fram till typ 07:30 (inte bra). Sedan är jag på jobbet mellan 08:00-17:00 sedan åker jag direkt hem, tar min shake, äter ett mellanmål och drar till gymmet. När jag är på gymmet är jag inte ett dugg trött. Jag brukar oftast träna mellan 17:45-19:45 och kanske vara hemma strax efter 08:00. Då väntar en matlåda som jag äter och sedan duschar jag och gör mig i ordning för sängen. Jag somnar sedan runt 22:00 men ändå är jag döds trött på när jag ska vakna och jag har till och med börjat få påsar under ögonen. Förstår verkligen inte vad det kan bero på.

Jag hade dock en väldigt skön känsla igår. Jag ville verkligen gå till gymmet och fick typ tvinga mig själv att ha en vilodag då min kropp verkligen behövde det. Antagligen så kommer morgondagen vara likadan, att jag måste tvinga mig själv att stanna hemma. Detta är en sådan skön känsla, att bli ledsen över att inte få träna. Så idag när jag drog till gymmet var jag mer taggad än någonsin och svetten bara rann från pannan.

Nu resten av kvällen ska jag titta på lite serier och bara ta det lugnt. Känner verkligen att jag måste vila ut denna helgen så att mina påsar försvinner och att jag känner mig redo för en ny vecka. Snart startar nämligen vecka sex med mitt träningsschema alltså bara tre veckor kvar av det. Dock kommer jag såklart fortsätta följa det till visst del efter dessa veckor men jag kommer höja vikterna såklart.

Godnatt.

Och nej jag är inte så svart om ögonen, det är bara mitt smink som runnit.


Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

Hej på er!

Länge sedan jag skrev nu men har verkligen haft fullt upp. Jobbar, tränar, äter och sover konstant känns det som. Har inte gjort så mycket sen sist mer än att jag har fått hem mina produkter från Women's best. Älskar dessa produkter och framförallt älskar jag att allting är rosa.

Idag har vi gjort lite nytta iallfall. Först jobb mellan 08-17 sedan till mio för att beställa nytt matbord med stolar och en ny soffa, och det kommer bli så fint i nya lägenhet. Sedan åkte jag och P hem och jag byte om till träningskläder och tog mig en pre workout-shake. P skjutsade mig till gymmet där två kompisar väntade. Idag blev det en och en halvtimmes träning vilket känns gött. Nu sitter jag hemma och äter och ska strax gå och lägga mig. P har inte kommit hem än så får se när han dyker upp.

Imorgon ska jag försöka att gå upp 05:30 och bege mig mot gymmet, men får se hur det går med det.


Likes

Comments

Hej på er!

Idag var en riktigt bra dag på gymmet. Jag kände mig riktigt seg först när jag skulle åka dit. När jag väl var framme så började jag med att köra crosstrainer 30 minuter och sedan ett gött benpass. Jag har kommit in nu i del två av mitt träningsschema och en så länge känns det riktigt bra. Länge sedan jag svettades så mycket som jag gjorde idag.

Något som jag tycker är extremt jobbigt dock är att träna på måndagar. Det är fullt med folk eftersom att väldigt många tänker tanken "jag börjar på måndag" Om jag hade kunnat så hade jag lätt haft vilodagar på måndagar men mina fritidsaktiviteter tycker inte att det är en lika bra idé då jag måste vara hemma tre dagar och det vill jag inte. Dock är det gött att träna på måndagar också för då känner man att man har kommit igång med veckan ordentligt. Och om man är som jag så är det lättare att fortsätta träna i veckan sen då man redan har gjort sitt första pass.

Resten av kvällen ska jag äta, duscha, diska och sedan sova. Har varit ganska trött av mig idag så jag hoppas att jag kan komma i säng tidigt. Imorgon ska jag jobba igen och sedan ska jag dra ut till tenhult för att umgås med kompiar och äta trerättersmiddag som kommer bli så gott. Alltså blir det vilodag imorgon som jag brukar ha på tisdagar.


Likes

Comments

God eftermiddag!

Idag började dagen med bananpannkaksfrukost. Detta är något av de godaste jag vet, en nyttig och väldigt lyxig frukost. Sedan har jag bara latat mig resten av dagen och senare ikväll blir det ett gött överkroppspass samt mage. Så det blir nog bra. Ikväll blir det också att göra i ordning alla matlådor inför veckan och planera hur veckan kommer att se ut. Jag ska också laga mat och då kommer det antagligen bli kyckling med mozzarella och svampstuvning inne i kycklingen med råris och någon sås.


Likes

Comments

Hej på er!

Tänkte ge lite tips idag på hur man håller sig motiverad på att träna. Ni som har läst mitt inlägg om "att hålla löften" tycker säkert att man inte ska lite på mina tips nu eftersom jag har väldigt lätt för att sluta träna. Men sanningen är att jag innan bara har följt ett tips nämligen "det är bara att bestämma sig". Detta tips stämmer såklart delvis men även fast jag har bestämt mig så finns det fortfarande dagar då jag inte känner att det räcker. Det finns de som säger att "först bestämmer man sig och sedan gör man det". Det jobbigaste för mig när det gäller detta är att jag varje dag måste tänka denna tanken alltså bestämma mig varje dag.

Mina tips hur man håller sig motiverad och hur man gör sitt bästa när man väl är på gymmet:

1. Gör ett till instagram konto. Jag har två instagram konto. Det ena där jag har mina kompisar och följer vad de gör och så men jag har också ett "träningskonto" där jag nästan bara följer träningskonto. Här går jag alltid in och kollar precis innan jag ska träna för att inspiration och för att "peppa" mig själv. Detta kontot är också bra då jag kan lägga upp egna träningsfoton och videos och detta peppar faktiskt mig. Det viktigaste med detta konto är att när man känner att man inte vill träna eller inte känner att det kommer bli ett bra träningspass så är det bara att gå in på instagram och bläddra igenom allas träningsfoton, videos och "transforming-foton". Då blir jag motiverad iallafall.

2. Når jag mina mål genom att ligga i soffan? När jag känner att jag vill stanna hemma istället för att träna så ställer jag alltid denna frågan till mig själv: Når jag mina mål genom att ligga i soffan eller av att vara hemma? Svaret blir alltid nej och tro det eller ej men detta hjälper mig väldigt mycket. Detta tips har jag faktiskt fått från en som heter Sandra Friberg på hennes youtube-kanal.

3. Ta på mig träningskläderna. Ett väldigt bra tips är att utan att tänka så sätter man på sig träningskläderna. För det som jag tycker är något av det jobbigaste det är att ta steget till att byta om. Om jag ska vara ärlig så är det inte så jobbigt att byta om och när man väl har på sig kläderna så är det ju väldigt onödigt att inte träna.

4. Planera. Planeringen är väldigt viktig del till att hålla sig motiverad. Bestäm på till exempel söndagen vad du ska äta varje dag, vilka dagar du ska träna och vilka dagar som ska vara dina vilodagar. På detta sätt är det som att träningen blir som att du har planerat in "möten" med dig själv och de kan man inte ställa in.

5. Åk direkt till gymmet. Att åka direkt till gymmet efter skolan eller jobbet är det bästa. Om du skulle ha råkat glömma träningskläderna hem så åk direkt hem och gå raka vägen och hämta kläderna och åk till gymmet. Så fort man sätter sig i soffan eller börjar kolla på mobilen m.m. så blir man oftast väldigt bekväm för det är ju väldigt skönt att krympa ner i soffan när man är trött.

6. Bestäm vad du ska träna. På samma sätt som planeringen för veckan är viktigt så är också träningspassen viktiga att planera. Att åka till gymmet och inte veta riktigt vad man ska träna eller vilka övningar man ska göra är bara väldigt dumt. Ett pass blir mycket mer effektivare om du redan när veckan börjar vet exakt vad du ska träna vilka dagar, vilka övningar du ska göra, hur många gånger du ska göra allt och vilka dagar du ska köra kondition. På detta sätt behöver du inte fundera så mycket på gymmet utan bara göra. Detta gör att pulsen höjs då du hela tiden håller igång, passet blir effektivare och du kommer känna dig mer stolt när du är klar för att det känns bättre.

7. Bussen/ parkeringstid. Något som kanske är väldigt barnsligt men som är väldigt viktigt för mig är att dels om jag åker buss så kollar jag inte när bussen går hem på gymmet utan jag kollar den när jag är i omklädningsrummet efter mitt pass. Om jag kollar bussen innan jag är klar så kommer jag bara bli stressad och bli ofokuserad. Samma sak gäller om du kör bil. Ta längre parkeringstid än vad du tror du behöver. På detta sätt behöver du inte stressa när tiden håller på att ta slut.

Det finns väldigt många fler saker man kan göra och tänka på men det viktigaste är planering och att hela tiden påminna sig om varför man gör det och hela tiden ställa frågan "når jag mina mål på detta sättet?" Anledningen till att jag har slutat träna är väldigt mycket på grund av dålig planering. Planeringen har jag fortfarande lite problem med men jag blir bättre och bättre. Detta är tipsen jag tycker är bäst och som fungerar bäst på mig.

Vilka är era bästa motivationstips?

Likes

Comments

Imorse ringde klockan 05:30 och 45 minuter senare så var jag på gymmet. På gymmet blev det 30 minuter crosstrainer och sedan direkt in i duschen och vidare till jobbet. Ritigt bra jobbat av mig själv tycker jag. Jag brukar ändå vara duktig på att prioritera att sova annars.
Nu har jag nyss slutat och ska alldeles strax åka hem. På träningsschemat står det överkropp idag men är inte helt säker än på att jag kommer kunna åka till gymmet. Har så fruktansvärt ont i magen och känner mig inte alls pigg. Får åka hem och vila och hoppas på att det blir bättre så att jag kan åka till gymmet ändå.
Om det inte blir gym idag så kör vi morgonträning imorgon också. Annars om jag kommer iväg till gymmet ikväll så struntar jag i gymmet imorgon och sover lite längre imorgon.


Likes

Comments

Det värsta jag vet är att göra någon ledsen för att man på ett eller annat sätt brytit ett löfte som man lovat att hålla. Nu brukar jag inte bryta löften men ibland händer det och det är absolut inte kul. Det jag inte kan förstå är att jag kan må så dåligt av att bryta ett löfte till någon annan men att bryta ett löfte till mig själv är hur enkelt som helst.
Jag har i många år haft nyårslöften och varje år har alltid "gå ner i vikt" stått som en punkt på min lista. Och varje år har jag också inte kunnat hålla det.

Jag köpte mitt första gymkort när jag gick i åttan och jag gick då och "tränade" (var nybörjade så skulle nog inte kalla det för riktig träning) cirka två gånger i veckan. Först i huskvarna då det var där jag gick i skolan. Sedan tränade jag lite inne i jönköping city men gick sedan helt över till friskis uppe på A6, när det fanns där. När jag väl valde att träna uppe på A6 så var det mest för att det inte var lika mycket folk där men också för att min kompis J tränade där och då kunde ju vi träna tillsammans. Nu låter det som att detta höll i sig länge men jag skulle tro att det höll knappt två månader. Sötsuget tog över och jag sköt upp träning till imorgon, varje dag.

Två år senare (och många kilo plus senare) skaffade jag gymkort i tenhult. Under denna tiden både min mamma i Ulricehamn så att skaffa i tenhult där min pappa bor tyckte jag då var en väldigt bra idé. Jag började träna med min kusin F och vi tränade kaske 3 gånger i veckan tillsammans. Efter några veckor så fick min kompis J, som också skaffade i tenhult, med mig på ett bodypump-pass. Jag var väldigt nervös till en början då jag har väldigt svårt med "korriografi" och att träna inför andra. Men jag följde med, valde en plats längst bak och följde med på övningarna så bra jag kunde. Efter passet var jag så glad. Glad att jag hade vågat men också för att det var ett av de roligaste träningspassen jag varit med om. Jag kunde knappt gå efteråt. Efter det bokade jag pass efter pass efter pass... Jag hade dock ett problem och det var att jag inte vill gå själv och väldigt ofta hade J läxor när jag inte hade och tvärtom. Så väldigt många av passen som vi bokade fick vi avboka.

Efter ett år gick mitt gymkort ut och jag hade då inte tränat på flera månader och struntade då i att förlänga det.
I slutet av tvåan på gymnasiet bestämde jag mig för att ta tag i det igen. Jag längtade efter att få köpa det där gymkort på fitness 24/7 men för att köpa det så var jag tvungen att vara 18 år och det var ju hela 2 och 1/2 månad kvar. Jag bestämde mig då för att jag skulle börja springa. Men felet med mig är att jag sätter alldeles för stor press på mig själv. Jag började springa som jag hade bestämt men det räckte inte med en gång om dagen några dagar i veckan utan jag skulle ville springa två gånger om dagen varje dag. Klockan ringde varje dag klockan 04:30, upp och klä på sig och ut och springa direkt. Jag sprang mellan 2,5-3 km varje morgon. Hem och in i duschen, fixa mig, äta frukost och iväg till skolan. Hem från skolan, byta om, ut och springa, hem duscha, äta, läxor och sedan sova. Såhär så mina dagar ut i cirka två veckor fram till en dag då jag inte skulle hinna springa innan skolan för att vi skulle börja tidigare. Och då istället för att springa efter skolan så tänkte jag "om jag ändå missade imorse så kan jag missa nu i eftermiddag också" och då var jag inne i tänket att skjuta upp det till morgondagen som innan.
Det jobbigaste när jag tänker tillbaka på denna tiden var att jag faktiskt såg förändringar när jag var ute och sprang. Jag orkade längre, svettades mer och jag sprang inte lika mycket som en säck och hade tunga steg utan jag började få en bra "springhållning" samt sprang med lätta steg. Jag kände mig lättare. Jag tröttnade på att gå upp och springa på morgonen och ville hellre prioritera sömn före träning. När jag väl fyllde 18 år hade jag ingen lust att köpa gymkortet då jag precis hade fått körkort och det var mycket roligare att köra bil.

Det blev nyår och jag hade samma nyårslöfte som vanligt. Jag och J bestämde oss för att köpa gymkort på 24/7 och börja ta tag i vår träning igen. Min syster G fixade ett träningsschema till oss och vi började träna. Vi hade bestämt oss för att inte fråga varandra "ska vi träna idag" utan istället fråga "när ska vi träna idag". På det sättet försöka tvinga oss till gymmet. Vi tränade fem dagar i veckan efter träningsschemat och på J började man se resultat medan jag som har mer fett på kroppen inte såg någon skillnad. J skulle ta studenten detta året och började därför väldigt mycket att göra och därför slutade träna. Jag gick själv till gymmet någon gång i veckan men var inte alls effektiv då jag var riktigt trött på att träna själv och inte se någon förändring, inte ha någon träningsvärk och vågen som stod still.

Alla dessa gånger, alla dessa löften till mig själv har varit väldigt enkla att bryta då jag inte har påmint mig själv om vad det är jag strävar efter.
I år har jag inte satt upp något nyårslöfte om att jag vill gå ner i vikt för jag har insett att jag inte kan hålla de löfterna. Jag har istället satt upp delmål. Första delmålet ska vara klart till 1 april och efter det så bestämmer jag ett nytt mål. Denna gången vill jag göra det på riktigt och har därför köpt ett träningsschema som är riktigt bra. Mitt mål är att gå ner 8 kg till 1 april. Dessa 8 kg har jag gått upp på det senaste året då jag har ätit väldigt onyttigt och därför börjar jag med att gåner de kilorna igen. Jag har också som mål att jag vid 1 april ska kunna göra armhävningar på tårna och inte på knäna.

Jag är inne på min tredje vecka nu och en så länge går det bra. Jag har bestämt mig för att träna själv så mycket som det går med musik i öronen då jag får mer gjort då. Jag svettas som aldrig för även fast jag bara kör styrketräning och inte med alls tunga vikter. Jag försöker höja mig så fort en övning går lite för lätt. Detta har gjort att jag har haft träningsvärk konstant sedan första dagen. Första dagen var träningsvärken oumbärlig men idag är det riktigt skönt och känna denna värken och också träna med den då jag verkligen känner hur det bränner och jag känner också när jag når de rätta muskelgrupperna nära jag tränar. Förutom att styrketräna så försöker jag att köra crosstrainer 30 minuter innan eller gå ut och gå en promenad, bara att jag rör på mig då jag har ett väldigt stillsittande jobb.

Hur ska jag kunna hålla träningen denna gång och inte skjuta upp den till imorgon? Ja, just nu har jag ingen plan på att sluta. Än så länge har jag tänkt tanken "att jag gör det imorgon" 2 gånger. Båda gångerna har jag gått till gymmet och gjort två superdunder bra pass. Efter dessa två pass så har jag mått så bra och faktiskt varit stolt över mig själv. Just nu finns det inga ursäkter som "jag ska till kyrkan idag", "vi ska tvätta idag", "jag är jättetrött", "mår inte psykist bra idag", "för mycket träningsvärk", "jag måste se på min serie" eller någon annan ursäkt. Istället så har jag gjort träningen som ett jobb. Det finns inga ursäkter att inte gå till jobbet, om du inte är sjuk då, och samma sak gäller med träningen. Jag är trött på att tänka tanken "tänk om jag hade fortsatt träna, hur skulle jag då se ut idag?". Det är slut med det nu. Jag är trött på att vara psykist svag och inte vara nöjd med mig själv. Varför se ner på sig själv när man kan göra något åt det?



Likes

Comments

Godkväll!

Ligger just nu i sängen och ska alldeles strax sova. Har varit en intensiv dag med inte lika mycket stilla sittande som jag är van vid. Idag har jag jobbat som vanligt men varit ute på några ärenden och sedan åkte jag till Tenhult för att umgås med dem i min kyrka. Vi kollade på någon monologteater som inte var så anpassad för oss i den yngre åldern utan mer för de som har levt 60 år och över. Den höll bara på en timme och sedan åkte jag hem igen till min sjuka sambo. Nu har vi nyss ätit mat, det blev skinkschnitzel med gräddsås och "sallad". Jättegott men väldigt enkelt. Nu ska jag sova för imorgon väntar ännu en jobb dag.


Likes

Comments

Godkväll allihopa!

Kom precis ut från duschen och sitter nu i köket och doftar på den härliga doften efter nybakat bröd. Nu kväll har jag nämligen bakat mitt andra LCHF bröd. Väldigt enkelt och ser väldigt gott ut dock har jag inte smakat det än då det måste svalna först. Ni får lite bilder här under dock stämmer inte "ingrediens-bilden" då jag tydligen inte kan läsa rätt på receptet men som tur var märkte jag det innan jag blandat ihop allting. Receptet på brödet hittar ni HÄR!

Idag har jag haft fullt upp hela dagen. Den började med lunch hos mormor tillsammans med mamma och min syster. Sambon skulle följt med men har tyvärr fått en förkylning vilket gjorde att han inte har sovit någonting alls inatt, så han fick stanna hemma och sova. Efter det åkte jag hem med matlåda till min sjukling. Sedan vidare för att inhandla saker till min morbrors grav då det idag är ett år sedan han gick bort. Åkte sedan till graven som alltid är jättefin och speciellt idag med alla tända ljus.
Sedan vidare till affären för att inhandla kladdkaka och halstabletter. Ja, vi har fuskat idag vilket inte alls är bra men ibland får man faktiskt det.

Nu ska jag alldeles strax sova, har en fruktansvärd huvudvärk som jag måste bli av med. Godnatt på er allesammans så hörs vi imorgon igen!


Likes

Comments

​Hej på er!

Kom precis hem efter att ha spenderat kvällen med mamma. Vi har bara ätit massor med god mat som bestod av ugnsrostade grönsaker med fläskfilégyrta. Otroligt gott faktiskt! Resten av kvällen har vi bara suttit och spelat maxi-yatzy samt ett annat spel som jag för tillfället inte kommer ihåg vad det heter. 

Under dagen idag så har vi bara tagit det lugnt men vi har också varit på hockey och Hv vann mot Rögle vilket var roligt. De är ju nere i någon svacka nu så skönt att de kunde vinna denna matchen. 

Ikväll blir det inte mycket mer än att titta på film och sova och sedan imorgon ska vi vara hos mormor vid klockan 13:00 för att äta god mat. Efter det får vi se vad som händer. Jag ska antagligen bara umgås med min familj medan Pontus är i väg.

Önskar er alla en trevlig kväll! 


Likes

Comments