Influensers = sellouts

"Hej! Denna video är i samarbete med..."

"Nej nej nej nej....... Gör du samarbeten? Usch och fy! Så du får betalt för att visa oss detta? Det betyder att du enbart utnyttjar dina följare och är en sell out. Jag avprenumererar."


Detta är något som jag ofta får höra och läsa på mina sociala medier, främst i kommentarsfältet på Youtube och Instagram. Jag satt idag och spelade in en podcast med Linda som är grundaren av Influencers of Sweden och vi kom in på detta ämne. Vi diskuterade hur folk ser på samarbeten och hur vi ser på samarbeten. Eftersom vi jobbar i samma bransch och vet hur det är att leva på sociala medier så är det för oss inte konstigt med samarbeten. Jag är absolut inte förvånad över att följare är trötta på samarbeten och sponsrade videos/inlägg men jag tycker att ni ska lyssna på hur det är från vårt perspektiv.

Jag arbetar heltid med mina kanaler. Jag planerar videos, spelar in videos, redigerar videos, går på möten, svarar på mail, pratar med företag, bloggar, uppdaterar snapchat osv osv. För att jag ska kunna göra det som jag nyss nämnde utan att gå in i vägen så kan jag inte ha ett "normalt" jobb vid sidan om. Givetvis funkar det för vissa men det beror på hur man lägger upp sitt arbete. Eftersom jag lever på det jag gör så behöver jag även tjäna pengar på mitt arbete, precis som alla andra. Dessa pengarna får jag in via annonsintäkter och samarbeten. Jag tänkte nu ta upp varför jag tror att folk hatar samarbeten:

Ens följare att man inte:
1. Tycker om produkten/företaget.
eller 2. Pratar med sin egen röst.
Jag skulle aldrig i hela mitt liv prata om ett företag/produkt som jag inte tycker om. Givetvis har jag i början av min karriär visat upp varor som jag kanske inte tyckt om men tack vare att min plattform växt så kan jag idag välja bort de samarbetsförslagen och företag som inte passar mig och de värderingar jag står för. Jag kan jobba med företag som jag älskar så som Nextory, Daniel Wellington, Lush, NYX professional makeup, JBL osv. Så ser du ett inlägg eller en video där det står/sägs att det är i samarbete med * så garanterar jag att det är någon som jag genuint älskar.

En sak som jag vill att människor ska inse är att vi arbetar med våra medier dagarna ut, hela året. Vi sliter i timmar för videos, bilder och blogginlägg som ni får ta del av helt gratis. Vi producerar material till er utan att förvänta oss något från er i pengaväg så det enda sättet vi kan få betalt för vårt jobb är via samarbeten. Personligen så tycker jag att ens innehåll blir mycket mer underhållande när man har mer pengar att spendera på utrustning, resor och ytflykter. Tack vare annonsintäkter och samarbeten får vi möjlighet att besöka fler platser och dokumentera allt till er så ni kan följa med på vår resa. Är det då inte rättvist att vi ska få göra samarbeten och få betalt för allt vårt jobb? Jag tycker i alla fall det.

Så det är såhär jag och många andra Influensers ser på betalda samarbeten. Jag kan inte prata för alla utan enbart mig själv men jag skulle aldrig ljuga och rekommendera något som jag inte kan stå bakom. Så nästa gång ni ser "I samarbete med" så kanske ni tänker till en extra gång innan ni dömmer personen som sell out och faktiskt ser allt hårt jobb personen gjort för att producera det material du kollar på. Jag hoppas ni får en fantastiskt kväll också hörs vi snart igen.

Gillar

Kommentarer

Emina
,
Visst förstår jag ditt perspektiv men jag har på senare tid inte förstått mig på jobbet att vara influencer. För vad går det egentligen ut på och vad är syftet? Det ända jag kan komma på är att det ända ni egentligen gör är att bidra till ett ännu större konsumtionssamnhälle. "Kolla! Köp det här, denna produkt är jättebra. Kolla! Detta är min favotit." osv osv. Har på senare tid märkt hur blind jag varit, vaknade upp nu då slavhandeln i Libyen fick stor uppmärksamhet. Varför är det ingen av er som uppmärksammar det? Nu tänker jag främst på er influencers som håller på med skönhet. Tycker det är så sjukt att ingenting uppmärksammas.
feliciaaveklew
feliciaaveklew,
För det första har jag själv uppmärksammat demonstrationen och det fruktansvärda som händer på min instagram och snapchat. Kommer själv delta på lördag så tycker inte att jag faller in i den kategorin som inte uppmärksammar detta.
nouw.com/feliciaaveklew
Emina 2
,

Sen angående "Vi producerar material till er utan att förvänta oss något från er i pengaväg." Det stämmer ju i alls. Nej vi gör er inte pengar direkt i handen men det är VI som gör så att du går dina pengar. Genom att kolla på dina samarbeten, för utan oss hade du inte fått några. Det är vi som sprider och gör så att du växer. Det är vi som kollar på dina videos med reklam före, mitt i och efter. Det är vi som trycker på dina adlinks. Det är vi. Otroligt dum och inte genomtänkt kommentar.
feliciaaveklew
feliciaaveklew,
jag menar att ni fysikt inte betalar för det vi producerar och därför måste få betalt via samarbeten 😊 tror du förstod det också!
nouw.com/feliciaaveklew
Elin,
Detta sker på precis samma sätt som med tidningar. ELLE och Veckorevyn finns för att folk prenumererar och köper lösa exemplar. Folk KÖPER tidningar. Ändå består tidningarna till stor del av produkter och "sälj", både vad gäller kläder och skönhet. Men det är aldrig någonsin någon som klagar på detta. Jag har aldrig sett någon bli bestört över att det förekommer annonser i varje tidning som kommer ut - eller att tidningen överhuvudtaget vågar ta betalt av dem som faktiskt stöttar dem och gör att de får existera. DETTA är ett problem. Att yrket influencer (där EN person gör jobbet själv, motsvarande en hel tidningsredaktion) inte tas på allvar. Det är HEMSKT. Alla behöver vi betala hyran och ha mat på bordet. Oavsett om man är bankman eller influencer.
nevnarien.se/
wilmawixtrom
wilmawixtrom,
Underbart skrivet! Jag har själv inget emot samarbeten alls. Jag förstår inte riktigt skillnaden på att köpa sina egna plagg och visa upp det man gillar VS att få kläder gratis/eller betalt för att få det? Oftast i de samarbeten jag har varit delaktig i får man själv välja vilka produkter man vill visa upp, företagen bestämmer inte "detta ska du ta på dig och säga att det är snyggt" Hur kan människor förvänta sig att få regelbundna uppdateringar/tips på kläder/smink om man inte får det gratis/betalt för det? Det skulle som sagt ni som har detta som arbete aldrig ha pengar till om ni samtidigt ska försörja er... Jag tycker själv att det roligaste att läsa om/se är just smink eller kläd-tips, och det tror jag inte att jag är ensam om...
nouw.com/wilmawixtrom
La Linda,
SÅ bra inlägg Felicia! Och ni som säger "vi gör så att du kan göra det här" - absolut MEN ni betalar inte ett öre själva för innehållet! Ni har inte betalat Felicia för att göra en video. Och om detta gnäll fortsätter på reklamen så kommer Felicia och co inte kunna fortsätta skapa innehåll ALLS för om inte reklamen uppskattas kommer inte annonsörerna betala för den. Enkel matematik. Så nej, det är inte ni som gnäller på reklamen som gör att Felicia kan fortsätta göra sitt jobb.
lalinda.se
louiseanderssons
louiseanderssons,
Så bra skrivet 🙌🏻
nouw.com/louiseanderssons
Ida
,
Jag kan tycka det är tråkigt när alla influensers gör samma samarbeten då det blir uttjatat och jag får då upplevelsen av att de inte är ärliga åsikter. Som nu inför black friday har många samarbeten med Gina Tricot, nakd, dw, cocopanda och mycket mer vilket inte skapar trovärdighet hos mig som följare. Sen när influensers gör reklam för bland annat natural cycles o har en spiral ändå förstår jag inte samarbetet. Eller när influensers gör reklam för nya mobiler fast man ser att de är sina vanliga iPhones dom använder alla andra dagar blir jag tveksam. Sen finns de självklart samarbeten som jag tycker är bättre o roliga att titta på o jag förstår att detta är ert arbete och inkomst källa och att samarbeten är det som genererar pengar. Men precis som med allt annat finns det för o nackdelar.