Benbuljong

En gång i veckan kokar vi en gryta med benbuljong. Benbuljong ska vara bra för leder, hår, hud, naglar och tarmar. Jag tänker inte skriva mer fakta men för den som är nyfiken mer på benbuljongens goda egenskaper och hur den kan hjälpa kroppen har google mer info.

Så här kokar vi vår benbuljong;

Märgben
1 dl äppelcidervinäger
3 gula lökar
3 morötter
Lagerblad
Vitlök
Salt och peppar


Lägg tinade märgben i kastrullen. Fyll på med vatten i litermått så vattennivån är 2-3 cm över benen (ca 3 liter i vår gryta). Häll i 1 dl äppelcidervinäger och låt dra i en timme.

Koka upp grytan och skumma av på toppen.

Skala och grovhacka morötter och lök. Mosa någon vitlöksklyfta med sidan av knivbladet. Lägg ner allt i grytan ihop med salt (1 tesked salt per liter vatten), svartpeppar, lagerblad och ev andra kryddor. Buljongen ska inte koka igen.

Låt det sedan sjuda i minst 24 timmar (gärna upp till 48 timmar).

Sila buljongen. Håller ca en vecka i kylen men kan även frysas.

Det vita hårda fettet uppe på buljongen kan användas för att steka i.

Jag köper en påse frysta märgben på 1,5 kilo och tar hälften av benen till en omgång. Desto mer ben desto mer bra ämnen antar jag. Men denna buljong tycker jag blivit bra för oss.

Ungefär kl 15 varje dag brukar min kropp bli sugen på något att äta. Då tar jag en kopp benbuljong. Kanske någon köttbit till och/eller ett kokt ägg, så jag får lite energipåfyllning innan det är dags för middag. Dagens dos benbuljong är då avklarad och det blir ett bättre alternativ än att trycka i sig något sött som är så lätt hänt när blodsockret går ner.

Vi använder även buljongen som en fond och smaksättare i grytor, såser och soppor.

Den 18 november är det t.o.m benbuljongens dag för att uppmärksamma denna hälsosamma supermat.

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229