Från dörr - dörr tog det 28 timmar

Ja precis så var det vi lämnade huset i Skänninge på Fredag morgon & kom fram till huset på Lanta Lördag kväll 17.30 lokal tid.
Vi var på Arlanda i mycket god tid i Fredags kl.13.00 & flyget skulle lyfta 16.45...trodde vi..men när vi satt på O learys och käkade lunch så fick vi ett sms, erat flyg är försenat det är framflyttat till 18.30 åååh nej inga muntra ljud precis, man vill ju bara komma iväg.

Men det blev framflyttat flera gånger så tillslut sa både Mollie och jag vi kommer inte att komma iväg, det kommer nog bli inställt 😥😥
Kan meddela att många flyg blev inställda hela tiden på grund av snökaoset.
Vi såg när vi satt i gaten hur plogbilarna säkert 15 st på rad körde på start/landningsbanorna utanför & snön yrde.
Jag är flygrädd & Mollie likaså så det var inget vidare för oss att se ovädret utanför & tänka att vi ev. ska starta på den banan.
Stressnivån var väldigt hög och irriterade var vi allihopa pga försening & nervositet.

Det blev framflyttat hela tiden..först till 19.30, 20.00, 20.20, sen 20.30..vi fick tillslut boarda kl. 20.45 och så lyfte vi 21.30 måttligt nervösa.
Vårt plans försening berodde på att de som kom från Thailand i vårt plan fick inte landa på Arlanda det fanns ingen landningsbana plogad så de fick flyga vidare till Oslo och landa där och sen invänta order att lyfta mot Stockholm/ Arlanda igen betydligt senare, ja mycket senare..
Det som avdramatiserade det hela och som var välbehövligt var att vi bokat 1:a klass den här resan & det var en överraskning för Mollie hon fick veta det när vi gick ombord på planet. Om man åker 2:a klass så går man ju alltid åt höger  men flygvärdinnan visade oss åt vänster & Mollie förstod ingenting. -Mamma det måste vara fel sa hon och jag bara log 😊 och sa inget förrän vi kom till rad 2 här ska du sitta sa jag och pekade - va sa hon MEN det här är ju 1:a klass,  ja jag vet,  men vi har bokat det sa jag då...kan berätta att hon blev väldigt glad och nöjd över det. 👍

NÖJD TJEJ 😁

Vi kom äntligen i väg och flygtiden blev 9 timmar & 50 minuter så lite tid körde piloten in..resan gick över förväntan..det var stora härliga fåtöljer som gick att fälla så man låg riktigt bra.

LANDAT I THAILAND
TRÖTTA MEN GLADA

När vi passerat passkontrollen som tar en evighet i Thailand så skulle vi bli upphämtade av en minivan som vi bokat genom John vår vän på Lanta som har "Josa Travel". Det står typ 50 thaiare och håller upp lappar med namn på,  jag och Mollie tittade på varenda lapp 2 varv gick vi men ingen med vårat namn på. En kille frågade vilket namn jag sa Mansson Knutsson Stefan maybe..han skakade på huvudet och sa Maaanssooon ööhh I dont understand sa han och skrattade. OKEJ sa jag.
Nej det är ju inget vanligt namn i Thailand precis Mansson alltså...😁 Vi letade vidare men infen med vårt namn på så man blir ju lite frustrerad efter 22 timmar på resande fot..

VAR ÄR CHAUFFÖREN ???

Inget mer strul vi pallar inte det, liksom...

Vi skriver till John sa jag på msn..okej inget Wifi..nej hur fan gör vi då 😱 trötta som as & supervarmt som det var utanför flygplatsen...jag vill absolut inte klaga jag älskar värme & sol men inte när man varit i stort sett vaken i 22 timmar...för då tryter tålamodet när svetten rinner ut med kroppen och man ser ingen chaufför i sikte.
Tillslut ringer vi John hans chaufför ska vara där han kontaktar honom och tillslut kommer det en liten gubbe med en skylt som det står Camilla på. öööhh Camilla nej det var just det, men hur kom det sig då..jooooo
John hade sagt att han skulle hämta Carola & Mollie på flygplatsen..ok sen skrev chauffören Camilla på lappen.
ja men så är det här i Thailand lite si och så med både det ena och det andra..

Mai pen rai = det gör ingenting

Nu är vi på Lanta nu ska vi vara glada det är semester i en hel månad. hej åh hå.

Han hittade oss i allafall..och fick se vår bagagevagn med ALLA resväskor.
All that sa han 🙄😏 Yes sa vi.
Ok, Ok sa han och drog i väg med bagagevagnen och lastade in våra 6 resväskor.

Sen körde han oss till Lanta och det tog typ 3 timmar från Krabi. Fick köa för att komma på färjan lååång köö men då låg jag och sov i ett säte som en klubbad oxe.

Vi åker bil - bilfärja - bil över bron sen är vi på ön.

Ett stopp blev det på Lanta Mart också för att handla lite matvaror, öl och skithuspapper 🤣🤣

LÅÅÅÅNG RESA men nu är vi glada att vi är här.
Hämtmat på kvällen sen sov vi gott..

SÖNDAG:
I dag Söndag har det varit lugnt min handyman har fixat lite... skruvat/underhållit lite trädgårdsmöbler. Vi har doppat oss i poolen det är nödvändigt när det är 35 gr i skuggan.
Vi har åkt vespa ett flertal gånger vi fick vända en gång p.g.a avstängd väg på hela Koh Lanta för att prinsessan som varit här på ön i 3 dagar skulle idag lämna ön och då stoppas ALL trafik. Det var 5 st stora lastbilar som körde om oss när vi väl kom ut på vägen och i de lastbilarna satt grönklädda militärer med gevär.
Poliser har vi sett  på hela ön.
När prinsessan åker i sin bil med kortegen så var 50: e meter har det stått polismän/militär med vapen här på ön och enda till Krabi.
Det är många mil här emellan och det går åt väldigt många militärer/poliser.

Manchusa, Johns fru berättade för oss att härifrån ön & från andra öar så är det ju utflyktsbåtar som går varje dag till olika öar man åker med en chartrad båt och det har vi ju oxå gjort tidigare år....men just i går när prinsessan skulle åka fick inga andra båtar åka till de öarna som hon skulle till.
Allt var inställt för charterturister.
Prinsessan skulle vara ensam på dessa stränder och öar och jag antar att det är för hennes säkerhet m.m

Mollie skjutsade vi till bästisen Elina på förmiddagen de har hängt ihop hela dan de tog flakbil till Relax beach och solade och badade., åt lunch tog massage och "tjuvbadade" i en stor pool som ligger vid stranden.

Och solade gjorde Mollie rejält i allafall det fick vi se när  vi hämtade henne kl. 20.00 ikväll. Det blev Aloe vera insmörjning innan sänggående. Mollie berättade att när de blev hämtade vid stranden och skulle kliva upp på flakbilen så var det en jättestor råtta på flaket. Chauffören skrek " raat" och Mollie hörde hur det lät på flaket så hon sprang därifrån hon blev livrädd.

Han slog med nån kvast så råttan flög av såg Mollie fy fasen så äckligt..ja här händer det grejer i allafall.

Nu är kl. 00.50 och jag måste sova nu för i morgon börjar Mollie skolan.

Ake skolskjutschauffören hämtar Mollie 07.55 utanför huset, Stefan och jag åker vespa till skolan vi hänger med Mollie första dagen för inskolningssamtal med fröken Sara..det blir en spännande dag för oss ALLA i morgon.

GODNATT FRÅN KOH LANTA ❤

Ta hand om Er i snöovädret hemma och kör lugnt om ni ska ut på vägarna.