Vår vecka på Bali

Efter vår första vecka i Australien tillbringade vi en vecka på Bali tillsammans med Annelie.

När vi åkte var det varningar om vulkanaktivitet hos vulkanen Mount Agung. Dock hände inte något sensationellt under vår vecka och befolkningen på Bali oroade sig inte. Vi blev dock intervjuade på flygplatsen i Perth om vad vi tyckte om varningarna och att åka till Bali. Sven svarade: - I told it to stop!

Bali var en ny upplevelse för oss alla. Vi har varit i andra länder i Asien (Thailand, Sri Lanka och Malaysia), men Bali har sin egen själ och atmosfär. Människorna är mycket vänliga här och man känner sig inte otrygg på något sätt även om man är ute och går på mörka smågator på kvällen.

[gallery ids="151,150,149" type="columns"]

Kontrasterna är stora och slående. Man går på trasiga och smala trottoarer och förbi enkla matstånd och stinkande sophögar för att plötsligt komma till ett modernt och elegant hotell eller dito restaurang. De fattiga är väldigt fattiga och de rika är väldigt rika. Trafiken är häftig, men innevånarna hävdar att de inte bryr sig. Olyckor händer inte, men om någon skulle inträffa är det i så fall är det turister inblandade. Som en taxichaufför sade: - Vi har våra egna regler!

[gallery ids="177,178,179,180,181,182,183" type="rectangular"]

Vädret på Bali är fantastiskt! 30-35 grader på dagarna och runt 25 på kvällarna. Dessa ljumma kvällar är det bästa! Det är sådan njutning att kunna sitta på en uteservering och njuta av den mjuka värmen när solen gått ner sedan länge. Det är så få sådana kvällar som vi förunnas i Sverige. Den gångna sommaren har vi väl inte haft en enda tropisk natt.

[gallery ids="194,195" type="circle" columns="2"]

[gallery ids="187,188,189" type="circle"]

Vi bodde i Seminyak (eg Legian) på Sara Residence, ett hotell som angavs vara fyrstjärnigt, men som hade en hel del i övrigt att önska.
Dock var hotellet helt OK och det var bara 5-10 minuters promenad till man kom till lite mer "civiliserade" gator. Bilderna på hotellet i booking.com togs nog när hotellet var nybyggt för 20 (?) år sedan. Hotellet var slitet, liksom handdukar och lakan, men rummen var rena och sängarna helt OK.
Våra upplevelser på Bali var många och skiftande. Några dagar tillbringade vi några timmar vid stranden, där den sköna havsbrisen svalkade och vi badade i de häftiga vågsvallen.

[gallery ids="219,220,221,222,223" type="circle"]

Andra dagar promenerade vi omkring och såg och upplevde myllret av människor, bilar och scootrar, kommersen och varuutbudet. Vi fick massage och ansikts- och fotbehandlingar. En dag hyrde vi en taxi för en hel dag och åkte norrut på ön. Mer om det kommer i en särskild blogg. Vi åt gott på bra restauranger, många rekommenderade av vänner till Annelie som varit här tidigare. Vi gick mycket under vår vecka på Bali, men vi åkte också mycket taxi, vilket var mycket billigt. Sammantaget hade vi en fin semestervecka på Bali och ingen av oss ångrade resan dit, även om kanske inte allt var vad vi hade förväntat oss. Dock hade vi olika förväntningar och föreställningar om hur det var där. När veckan var slut var vi nog alla överens om en sak;
Semesterveckan på Bali var en härlig upplevelse som vi inte skulle vilja vara utan.