Träning för att orka jobba

När man, som jag, jobbar mycket så måste man göra något för att orka med det. Några 40 timmars arbetsveckor har jag inte. Oftast är jag på jobbet vid 8-tiden (ibland tidigare) och jag stannar kvar till det är dags att gå och träna. Ibland är träningen vid 18-tiden med oftast vid 19-tiden. Det blir alltså minst 10 timmars arbetsdag, ibland mer. Dessutom jobbar jag ofta antingen lördag eller söndag och ibland både ock.

Tur att vi har ett trivsamt kontor och en vacker utsikt att njuta av

En annan sak, förutom kontoret och utsikten, som gör att jag orkar jobba så mycket är min träning.

När jag började träna med min PT Emelie Mossberg för över tre år sedan frågade hon mig vad jag ville med min träning.
- Gå ner i vikt, blev mitt svar.
Jag trodde då att träningen skulle bli universalmedlet för att gå ner i vikt. Att man också skulle må bra av att träna tänkte jag inte så mycket på. Att träning inte är detsamma som viktminskning vet jag nu. Träning i kombination med bra mat, det är svaret på en effektiv och bestående viktminskning.

Men vad ska då målet vara med träningen? Ja för min del har träningen blivit ett måste för att jag ska må bra och för att jag ska orka med jobbet. Jag unnar mig numera att lägga den tiden träningen tar på mig själv. Tidigare satt jag kvar på jobbet betydligt länge och detta i kombination med bara lite träning gjorde att jag inte mådde särskilt bra. Inte blev det så effektivt arbetsmässigt heller.

I början av min PT-träning tyckte jag att det var mycket att gå och träna 2-3 gånger i veckan, varav en gång med PT:n. Numera bokar jag in mina pass två veckor i förväg (det är så långt som man kan boka passen hos SHE). Det kan bli träning både 4 och 5 gånger i veckan. Det är riktigt, riktigt skönt. Ja jag har faktiskt blivit beroende av träningen och om jag inte är på gymmet en dag så saknar jag det. Men saken är ju den att man inte ska träna sju dagar i veckan. Kroppen måste få återhämta sig.

Bilden ovan har ni sett tidigare. Det är min nuvarande WT-coach Emmelie Rydgaard, som har tagit den. Den säger mycket om hur jag går in för träningen.

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229