Semester, solbad och bytur

Vi var riktigt trötta i går. Ursäkta ni som fick läsa min icke korrekturlästa blogg i morse, men jag var så trött att jag somnade över ”paddan” ett par gånger. Nu är den förhoppningsvis korrekt.

Första morgonen att vakna på nya stället. Ganska ok utsikt från sängen.

Jag hade valt att öppna fönstret, trots blåsten, och få in den friska luften istället för att använda luftkonditioneringen. Det var skönt att ligga kvar i sängen och känna vinden blåsa in i sovrummet. En ljum vind.

Efter en stund steg jag upp för att hjälpa till med frukosten. Trots det spartanska utbudet i hotellets ”supermarket” så fick vi till en ganska hyfsad frukost. Jag var och köpte färska bullar och lite annat smått och gott. Under frukosten hade vi sällskap av hotellets sparvar som hoppades på en smula till dem.

Efter frukosten gick vi ner och lade oss vid poolen. Ska erkänna att jag inte kände mig riktigt i form eftersom jag dagen innan vi åkte drabbades av den förkylning som många kollegor och även besökande klienter tappert försökt att smitta mig med. Det var precis som att kroppen gav upp motståndet och lät viruset strömma in. Snuva och huvudvärk och allmänt illabefinnande blev resultatet. Så det var perfekt att tillbringa ett par timmar i solen vid poolen. Pga blåsten kände man inte hur solen tog och vi hade ingen solskyddsfaktor med oss. Båda såg ut som kräftor. Inte brända men med mycket färg. Det är lugnt, det lägger sig till i morgon. Vi tål sol.

Vid lunchtid gick vi upp till lägenheten och tillredde en god hamburgare till lunch. Lite slappande efter maten och sedan besök på banken för att ta ut lokal valuta. Det finns en bank med uttagsautomat på hotellområdet. På den här ön fungerar sällan några Visa eller Master Card. No stress? Nä bara lite irriterande. Sedan tog vi hotellets gratisbuss till byn Santa Maria. Bussen blev full, jag fick sitta uppkrupen på ett hjulhus med knäna i ansiktshöjd. Inte alls bra för mitt skadade ledband. När vi steg av bussen var det mycket svårt att gå. Inte minst med tanke på gatornas och trottoarernas beläggning.

Vi knatade omkring lite i Santa Maria, men inte någon lång stund.

Till slut hittade vi byns största Supermercado. Här var utbudet bättre än på hotellet och vi köpte på oss lite lunchmat som kommer att räcka hela veckan. Det är mysigt att gå upp i lägenheten och fixa lunch, sitta på balkongen i lugn och ro och äta.

Vår intention med denna resan är inte att utforska en massa, utan att koppla av.

Ön är 3 mil lång och 1,2 mil bred så ni kan ju tänka att de inte finns så mycket att utforska. Det är just det som är vitsen med Kap Verde. Att koppla av och vila upp sig. No stress.

När vi var klara i affären hade vi turen att det stod en ledig taxi utanför och för 3 € tog han oss till hotellet.

Vi kopplade av på balkongen med ett glas rosé, fixade till oss för att gå och äta på ala carte restaurangen som i kväll ska ha levande musikunderhållning. Mer om det i morgon.