Planering är A och O

När jag tittar i almanackan för kommande vecka kan jag bara konstatera en sak! Den är fulltecknad! Helt fulltecknad! Förutom alla möten, besök, förhandlingar och telefonmöten, så ska jag hinna skriva några yttranden också. Hur i hela friden jag ska få ihop det kan man fråga sig.

Dessutom - Jag ska hinna träna två gånger under veckan också. Det är tur att gymmet har "öppet" till kl 22. Ja det är inte bemannat, men man kan komma in med sitt passerkort fram till kl 22.

Det är ju så att ska man orka jobba så mycket, så måste man stimulera sina endorfiner också. Ni vet väl att endorfinerna kallas kroppens naturliga lyckohormon. Endorfinerna väcker man till liv när man tränar och det medför att man får ny energi och orkar mer, helt på naturlig väg.
Så här säger Wikipedia (lite modifierat) om endorfinet:

Endorfin är ett peptidhormon (opioidpeptid) som kroppen tillverkar själv. Edorfin anses ofta vara kroppens eget morfin. Kemiskt är endorfin och morfin helt obesläktade. Endorfinet lindrar smärta och påverkar vår vilja att sova, äta och dricka. Endorfin utsöndras bl a vid skratt, motion och stress, men även av sex och förälskelse.

Så tillbaka till den fulltecknade kalendern; Ibland frågar jag mina kollegor (när tiden gått ifrån mig - igen) varför kommer jag alltid i tidsnöd. Svaret blir:
- Dålig planering! 
Grymt men sant.
Ja, jag vet att jag emellanåt är tidsoptimist, men på något underligt sätt lyckas jag alltid (i alla fall nästan alltid) komma i tid till mina möten.

Jag vet att jag borde bli bättre på planering (och att kanske hålla bättre koll på klockan). På ledarskapsprogrammet jag gick förra året pratade vi om att prioritera. Att dela upp alla "måsten" i olika fack.
Viktigt och brådskande, Viktigt men inte brådskande, Inte viktigt med brådskande och Inte viktigt och inte brådskande. Lätt att säga, men inte så lätt att göra i verkligheten. För alla andra tycker att just deras problem eller fråga är både Viktig och brådskande.

Att planera innebär också att vara effektiv, att hålla fokus på det man ska göra. Där kan jag ha lätt att flyta iväg och helt plötsligt inse att jag gör något helt annat än det jag skulle. Det ligger ju förstås också i rollen som chef, där man behöver ha många bollar i luften samtidigt. Kollegor som vill diskutera ett juridiskt problem, administrationen som undrar över ett administrativt problem eller har ett bokföringsproblem som ska lösas, telefonen som ringer och nya och gamla klienter vill ha ett samtal eller ett möte.

Allt detta innebär att man ständig dras med dåligt samvete och med vetskapen att man inte hunnit med allt som man föresatt sig och som förväntas av en. Trots allt har dygnet bara 24 timmar. Då känner man sig ibland så här:

Så denna veckan gäller det att verkligen fokusera och se till att det som är Viktigt och brådskande är det som ska bli gjort i första hand. I detta ligger också att hinna med träningen, för som jag sade ovan om endorfinerna det krävs att man mår bra när man ska vara effektiv.

Ha det bäst!
Ewa

Gillar

Kommentarer

Diana Sälöen
Diana Sälöen,
Jag håller fullständigt med om allt du säger....mitt största problem är inte planerandet i sig. Det fixar jag, men att hålla planen när redan första saken tar mycket längre tid än planerat....då får man planera och prioritera om, då blir det besvärligt!www.blogger.com/profile/029562845899610014
Anna
Anna,
Känner igen detta alltför väl!
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229