Ny Rörelseglädje

I dag har jag provat på något som jag faktiskt aldrig gjort förut - VATTENGYMPA.



Jag måste erkänna att jag alltid varit lite skeptisk till vattengympa och tyckt att det ser lite "fjompigt" ut. Nu efter att ha testat det måste jag erkänna att, precis som vanlig gympa, så blir det vad man gör det till. Naturligtvis beror det på ledaren och upplägget också och jag är säker på att det finns många olika stilar. Jag gick på min vattengympa på Kockum Fritid och den var mycket inriktad på kondition, vilket jag gillade.


Jag tycker om att ta i och att det efteråt känns att jag tagit i. Är vattengympa för "tanter" som någon sa? Nej det tycker inte jag. Visst fanns det ett antal äldre, överviktiga, damer. Men även tjejer i yngre åldrar. Så inte är det (bara) en träningsform för tanter som vill ha det bekvämt. Bekvämt kan man också ha  på ett Medelpass hos Friskis & Svettis. Som sagt det blir vad man gör det till.

 
 
Fördelen med vattengympa är att det är mycket liten risk för skador (om man inte drunknar förstås). Jag upplevde också, även om man känner sig - och blir - betydligt lättare i vattnet, att vattnet också bjöd på behagligt motstånd. Man kände sig genomtränad efteråt, men inte svettig (fast blöt så klart av förklarliga skäl) och det var en märklig känsla. Passet avslutade med sedvanligt streching och sedan avslutade jag med att simma några längder. Vattengympa är verkligen en träningsform som jag ska fortsätta med. Helt klart!
 
 
 
 
Så nu har jag mina träningsvarianter klara, och min rörelseglädje!
  • Varje morgon - Rask morgonpromenad 3-6 km.
  • Måndag kväll - Vattenympa
  • Tisdag kväll - Dance Jam
  • Onsdag + torsdag kväll - Xtravaganza träning (styrketräningsmaskiner)
  • Fredag kväll - Simning
 
Och det fantastiska är att alla formerna av träning tycker jag om och känner glädje av när jag utför dem. RÖRELSEGLÄDJE! 
 
Jo visst, det innebär träning varje dag. Men dagliga promenader rekommenderas av alla och räknas kanske inte riktigt när man pratar om att man ska ha en vilodag från träningen. Strunt samma, nu tänker jag köra detta ett tag och så får jag se om kroppen orkar.
 
Ha det bäst!
Ewa
 

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229