Luxors tempel och stadstur

Ännu en morgon startade vi tidigt och steg upp 06.30 för att äta frukost och packa ihop.

Kl 08.00 kom vår personlige guide för resten av veckan, Hussein, och hämtade oss. Under tre timmar avverkade vi både Karnak templet och Luxor templet. Hussein visade sig vara en synnerligen påläst och kunnig guide. Han har arbetat som guide i 12 år, är född i Luxor och mycket stolt över sin stad och dess historia.

Vi lärde oss väldigt mycket under de tre timmar vi tillbringade med honom i de båda templen.

Karnak templet är världens största tempel och ligger på Nilens östra strand (liksom staden Luxor). I går såg vi templet i kvällsbelysning och i dag blev det i dagsljus och strålande sol. Det är verkligen imponerande att detta bygge som i sina äldsta delar stammar från Mellersta riket ca 2 000 f Kr, dvs 4 000 år gammalt är så väl bevarat. Man håller också hela tiden på att restaurera templet.

Vi fick lära oss att alla tempel byggs inifrån och ut och består av tre delar. En del som är för ”allmänheten”, en del där man offrar och ber till guden Amon och den innersta, heliga delen, som bara kungen (faraon) får beträda och där kungen genom olika ritualer närmar sig gud.

Vi fick lära oss att hieroglyferna kan läsas från höger till vänster, från vänster till höger och uppifrån och ner, men aldrig nerifrån och upp. Om de ska läsas från höger eller vänster beror på vilket håll fågelns näbb pekar. Hussein lovade oss att vi under veckan skulle få lära oss både att läsa och skriva hieroglyfer, t ex skriva vårt namn.

Vi lärde oss känna igen egyptiernas symbol för livet. Symbolen visar Nilen och östra och västra stränderna samt norra delen av Egypten med gränsen mot medelhavet. Vidare fick vi kunskap om Egyptens två heliga blommor; papyrusblomman som kan avbildas antingen utslagen eller i knopp, och lotusblomman. Papyrusblomman symboliserar norr och lotusblomman söder.

Som alla andra gick vi runt symbolen för lycka. Går man fyra gånger runt symbolen blir man gift, går man runt fem gånger blir man gravid och går man runt sju gånger blir man lycklig och välbeställd. Vi gick runt sju gånger.

Efter cirka två timmar i Karnak templet åkte vi vidare till Luxor templet som är det mest välbevarade templet i Egypten. Anledningen är att templet under årtusenden var begravt under sand och sanden bevarade templet. Medan Karnak templet byggdes åt guden Amon är Luxor templet byggt för kungen. Det är också bara tre kungar som har varit inblandade i bygget av Luxor templet (förutom romarna). Den kändaste av dem är Tutankhamon, men han var inte den som byggde mest. Det var Ramses II som var den store byggaren av Luxor templet. Vid templets ingång står stora jättelika statyer över Ramses II. Kungen avbildas alltid med båda fötterna jämsides eller med vänster foten först. Det sistnämnda för att markera att kungen är stridsberedd (soldater marscherar alltid med vänster foten först). Ramses II:s drottning hette Nefertari (inte att förväxla med Nefetiti) och hon avbildas alltid tillsammans med honom.

Man håller också på att ta fram och restaurera den fantastiska sfnixavenyn, en paradgata som går från Luxor templet till Karnaktemplet och som är 3 km lång och hela vägen kantad av sfnixer.

Efter tempelturen var det dags att bege sig till båten och få hytt, välkomstdrink och information. Det var ett varmt och personligt välkomnande. Alla tog i hand och önskade oss välkomna och försäkrade att de skulle göra allt för att vi skulle trivas och få det vi ville ha. Vi fick hytt numer 315 och Mohammed och Mohammed presenterade sig som våra ”house keeper”. De fick börja jobba direkt när det visade sig att kylskåpet (som Sven behöver för sitt insulin) inte fungerade. Men det fixade de elegant med ett annat kylskåp. Vi lämnade också en hel hög med tvätt som de skulle fixa senast till i morgon.

Så packade vi upp och lyckades få plats med allt, även om hytten inte är särskilt stor. Kl 13.00 var det lunch i fartygets enda restaurang. Den bestod av en varierande och välsmakande buffé. Vi tittade oss nyfiket omkring på de övriga gästerna och identifierade ytterligare ett svenskt par, samt en hel hög med kineser.

Efter lunch gick vi upp på soldäck, tog en drink, och jag började att skriva bloggen (den här) för att inte glömma allt som vi upplevt under förmiddagen.

Klockan 16 var det avtalat att vi skulle möte Hussein i lobbyn. Efter en liten pratstund med honom gav vi oss iväg till vår stadstur med häst och vagn. Det blev verkligen en upplevelse med en tur som började i solsken och avslutades när mörkret fallit. En och en halvtimme rullade vi omkring i Luxor och fick se de lokala marknaderna, templen som vi tidigare besök nu från utsidan, kyrkor och moskéer som låg bredvid varandra i största sämja precis som egyptierna lever tillsammans trots att man har olika religioner. 90 % av egyptierna är muslimer och 10 % är kristna, men de har inga problem med det.

Vi stannade på ett café och drack gott och hett myntate. Det var verkligen en upplevelse att uppleva allt detta i sakta mak i en hästvagn.