Kap Verde - No stress

Så kom avresedagen till Kap Verde. Vi steg upp redan klockan 04 för Ahmed skulle komma och hämta oss kl 05. Trots den tidiga timmen var det en hel del människor på Kastrup. Checkat in hade vi gjort innan, nu skulle vi trycka ut bagagetaggar, sätta dem på väskorna och scanna dem. Efter en del krångel gick det bra och vi klarade maxvikten på 14 kg på bagaget. Sedan vi passerat säkerhetskontrollen (efter en del köande) knatade vi mot gaten.

Minnesgoda läsare minns våra vedermödor i Wien när vi skulle till Egypten. Så denna gång var vi på hugget och begav oss till, rätt, gate direkt. Denna gång var vi också i god tid.

Vi skulle flyga med flygbolaget Thomas Cook och det var första gången som vi åkte med dem. Planet var en Airbus 330-300 som tar 440 passagerare. När vi steg på planet satt det redan människor där för planet hade varit i Helsingfors och hämtat resenärer.

Det blev en angenäm flygning som tog ca 7 timmar.

När vi skulle av planet blev det, som vanligt en stunds väntande innan det började röra på sig. Men No stress.

I passkontrollen tog det cirka en timme, varmt var det och mycket folk. Men No stress.

Sedan skulle vi åka transfer till hotellet (vi åker ju för en gångs skull - 15 år senast - med charter). Det blev att vänta på bussen innan alla var ombord och guide och busschaufför också. Men No stress.

Bussfärden gick på ön Sals enda landsväg genom ett kargt ökenlandskap. Här är det 350 soldagar om året och regnar som mest 300 mm på ett år, ibland inte alls. Inte undra på att det mesta av ön är öken.

Första hotellstoppet var vårt - Vila Verde Resort - och det var många som skulle av där. Receptionen fylldes snabbt med folk och inte gick det fort. Efter ett bra tag kallades ytterligare personal in för att hantera alla nyanlända. Men no stress.

När det blev vårt tur fick vi betala 23 € i turistskatt, kontant inte med kort. Men no stress. När detta var gjort fick vi veta att vårt rum inte var klart. Ni får vänta 20 minuter. Vi var nu rejält hungriga och trötta. Men no stress. När 20 minuter hade gått och sedan 25 minuter hade gått och ytterligare 5 minuter så fick vi ett annat rum än det först tänkta. Men no stress.

I gengäld blev vi följda upp till rummet, vilket jag inte tror att någon annan blev. Rummet är en tvårumslägenhet med pentry och balkong. Utsikten är fin.

Efter en mycket kort uppackning gick vi till poolbaren för att få lite mat. Det var verkligen lunchtid med råge.

Sedan promenerade vi till hotellets Supermarket, som visade sig inte vara så super. Mycket dåligt sortiment, men vi lyckades knåpa ihop till en frukost. Kortterminalen fungerade inte så vi fick betala med kontanter. Men no stress.

Tillbaka på rummet, en liten drink på balkongen - trots blåsten. Till sällskap fick vi en mängd tiggande sparvar.

Så uppackning och en dusch och så var det dags att gå ut och äta kvällsmat. Al a carte-restaurangen, som skulle öppna 18.30, var stängd. Buffé kände vi inte för, så det blev ett besök i pizzerian, där vi åt en jättegod pizza. Sedan gick vi hem igen genom ödsliga gator.

Klockan är bara 22 lokal tid, men nu är vi trötta och behöver sova, efter att ha varit uppe i 20 timmar. Så god natt, och no stress.