Kairo med pyramiderna och sfinxerna

Om vi har klagat på tidig uppstigning innan så blev det etter värre idag. Klockan 03 gick reveljen och vi packade ner det sista och sedan kom Muhammed och Muhammed och hämtade väskorna. Kl 04 blev vi hämtade och körda till flygplatsen. Eftersom det var tidig morgon var trafiken inte särskilt häftig.

Luxors flygplats är inte särskilt stor. Det gick cirka ett flyg i timmen. Vi blev incheckade på alla våra flyg till Köpenhamn och vi behöver inte hantera resväskorna i Kairo. Säkerhetskontrollen bestod av två dela. Först en då man fick ta av sig både skor och livremmar och sedan en annan när man gick ut till gaten. Vi fick också själv skriva in oss i en bok med namn, passnummer och nationalitet. Vad denna bok skulle användas till förblev en gåta för oss.

Vi hade fått med en frukostpåse, men den innehöll inte mycket ”riktig mat” för oss. Ljusa bullar och någon croissant, men något annat stod inte till buds så vi fick snällt tugga i oss det. Vi åt en del av den redan innan vi passerade första säkerhetskontrollen i Luxor. På flyget till Kairo, som tog en timme, fick vi bara en fruktdryck.

När vi kom till Kairo mötes vi av NTS representant som lotsade oss ut till bussen som skulle ta oss till pyramiderna på Giza platån. Vi körde aldrig in i Kairo, utan ut på andra hållet. Dock förvånade vi oss av den häftiga trafiken. Om det fanns tre filer så gjorde man fyra och ville man komma fram så tutade man och hörde om antingen till höger eller vänster.

Vägen ut mot Giza kantades av massor av höghus (bostadshus) både färdigbyggda och under uppbyggnad. Riktigt fula hus faktiskt. Emellanåt kunde man se en minaret och ibland också en moské därtill.

Strax innan pyramiderna stannade vi och hämtade upp vår kvinnliga guide, som jag faktiskt har glömt namnet på, som sedan tog hand om guidningen av oss.

Det var verkligen en upplevelse att se pyramiderna och sfinxen i verkligheten. Vi fick lära oss att det alls icke var några slavar som byggde pyramiderna. Det var kompetenta byggare som byggde och det slavarna gjorde var att bära fram blocken som man byggde med. Så klart tog vi också lite roliga bilder med pyramiderna.

Vid sfinxen såg vi också det tempel där man gjorde själva mumifieringsprocessen för kungen som lät bygga den andra pyramiden. Vi fick förklarat för oss hur mumifieringen går till. Man gjorde hål i sidan av kroppen och tog ut inälvorna (magsäck, njurar, lever, hjärta). Hjärnan tog man ut genom näsborrarna. Hela processen pågick i 70 dagar.

Efter detta klassiska besök blev det också stopp i en butik som sålde egyptiskt bomull och det blev lite inköp till mig. Sven hittade inte det han ville ha i sin storlek så det fick vara för hans del.

Vi stannade också vi en papyrusateljé där vi fick se hur det går till att tillverka papyrus. Även här blev det faktiskt inköp av ett konstverk målat på papyrus med våra namn inskrivna i hieroglyfer.

Efter dessa stopp återvände vi till flygplatsen och efter säkerhetskontroll och passkontroll åt vi lunch och väntade på avgången till Wien. Vi gaten (F3) satt Peter från Karlstad och vi småpratade med honom medan jag skrev blogg.

Flygresan hem gick smidigt. Först ca 4 timmar från Kairo till Wien, sedan hade vi 1 timme 10 minuter i Wien att vänta och gick direkt till (rätta) gaten (F31). Sedan hade vi ca 1,5 timme från Wien till Kastrup. När vi landat och kom till bagagebandet kom väskorna samtidigt som vi. Utanför stod Ahmed och väntade med sin varma taxi och han körde oss hem. Efter lite uppackning var det dags att krypa till kojs. I morgon börjar vardagen igen efter en fantastisk Egypten-resa.