I Pisa finns det ett torn som lutar

Visste ni det att man kan se ett lutande torn i Pisa? Ja tornet lutar faktiskt, hela 14 grader, och har gjort så sedan det började byggas.

Vi landade i Livorno på morgonen den femte kryssningsdagen. Vår grupp hade bestämt sig för att dela upp sig. Några ville till Pisa och andra ville stanna i Livorno och bada. Så fick det bli. Vi som ville till Pisa var jag, Carina, Viktor, Amanda, Annelie och Nicole. Vi som skulle till Pisa hade bestämt att senast kl nio skulle vi gå av båten.

Tror ni att en kryssningssemester innebär lugn och ro och 100 % avkoppling. Inte så. Man ska i land i de olika hamnarna, som i vårt fall innebär det en ny hamn varje dag, och hinna med att se det viktigaste på några få timmar och sedan tillbaka till båten igen.

På kvällen är det ett hårt liv med restaurangbesök, vin, drinkar, underhållning och umgänge. Tänk att folk orkar åka på kryssning. I love it!

Efter frukost och ilandstigning träffade vi på taxichauffören Stefano som var villig att köra oss sex hela dagen för 270 €.

Vi började färden mot Pisa och passerade det stora hamnområdet, lantbruk och odlingar, samt en enorm militärförläggning.

Efter ca30-40minuter förd kom vi till Pisa där vi kunde beskåda det lutande tornet, försöka stötta upp det och även njuta av den vackra katedralen invid tornet, tillsammans med 100-tals andra turister.

När vi strosat runt tornet ca 1,5 timme åkte vi vidare till Viariggoto. Där det fanns privata stränder och en liten offentlig. Där blev det både shopping, lunch (den bästa pasta jag ätit) och sol och bad.

Innan vi lämnade Viareggio blev det äkta italiensk glass. Vi körde tillbaka till båten på ca 50 minuter och kom i god tid till att vi skulle lätta ankar.

På kvällen blev det middag på kinesrestaurangen Singapore, med knasig servering, men god mat.