Helfart - 2:a dagen - Mental träning

Andra dagen på halvfart känns jättebra (förutom den eländiga förkylningen). Känner ingen hunger och soppor tre gånger om dagen fungerar alldeles utmärkt. Tyvärr måste jag äta halstabletter (sockerfria så klart) p g a att jag har så fruktansvärt ont i halsen. Det var verkligen fruktansvärt dålig timing att bli förkyld samtidigt som jag skulle börja med helfarten. Men har man bestämt sig så har man och inget tillfälle är sämre än ett annat.

Jag har, inför denna helfartsomgång, lagt om min vanor. Nu kör jag den mentala träningen på morgonen innan jag stiger upp, istället för på kvällen när jag gick och lade mig. Fördelen är att jag är mer medveten (innan somnade jag ibland till skivan) och - tror jag - kan ta till mig bättre av budskapet.

När man startar den mental träningen med Xtravaganza ska man skapa sig en egen mental plats, dit man tänker sig under tiden man är inne i träningen. Min mentala plats finns i verkligheten, men man kan också bygga sig en fantasiplats, en önskeplats, där man kan vara för sig själv och ägna sig åt den mentala träningen. Så här ser min mentala plats ut:


Platsen finns på Madeira, på vår uteplats där. Det är underbart att sitta där och njuta. Att läsa en bok, att vila efter mat, att sippa på ett glas vin. Det är verkligen min mentala plats, där jag får mental näring. Det är den platsen jag ser framför mig under min mentala träning.

Vad gör då den mentala träningen för dig?
Stärker din självkänsla, ger dig mental styrka, hjälper dig att fokusera på målet och ger dig verktyg för att nå det mål som du ställt upp för dig.

Du som kanske ännu inte börjat på Xtravaganza, eller som inte "tror på" vikten av den mentala träningen, till dig måste jag säga:
Den mentala träningen är A och O för ett bra resultat!
  • För att kunna klara Helfarten.
  • För att kunna bibehålla det god resultatet.
  • För att ändra sina undermedvetna och inlärda beteenden.
  • För att ge dig nya vanor och hjälpa dig att göra de god och rätta valen. 
Frågor som ställs i början av den mentala träningen på Intensiv programmet är:
  • Vad behöver du göra för att nå resultatet?
  • Vad ska du sluta göra för att nå resultatet?
De frågorna måste du själv ställa dig, för det är på det viset du blir medveten om vilka beteenden hos dig du måste förändra. Vilka val du gjort för att skaffa dig din övervikt.

Du får också uppmuntran: Du kan!

En annan sak som man ska göra är att skapa sig en positiv målbild.
Hur vill du se ut när du nått ditt resultat? Det behöver inte vara ett foto. Det kan vara ett klädesplagg du vill komma i. Det kan vara något du vill kunna göra. Jag har dock som min målbild valt ett foto.

Det är ett foto taget för cirka 25 år sedan, när jag var cirka 35 år.
Jag är smal, vältränad, solbrun och klädde i bikini.

Nu som 58-åring kan jag så klart inte räkna med att se ut exakt så igen, men jag vill ha den bilden att sträva mot. Både vad det gäller vikten och figuren, men också för att nå resultat med min fysiska träning - Rörelseglädjen.

Det räcker faktiskt inte med viktminskningen för att nå ett bra resultat. Jag har ju redan gått ner ca 18 kg! Man måste ägna sig åt Rörelseglädje också, att bygga upp sin kropp igen, att skaffa sig en bra fysik. , när jag uppnått det, är jag helt nöjd med mitt RESULTAT!
Innan jag startade upp min Helfart igen kände jag ett psykiskt motstånd. Det är svårt att starta en andra gång, att hitta motivationen. Men min målbild (jämfört med den spegelbild jag ser idag) och den mentala träningen hjälpte mig att hitta styrkan att börja igen. När jag nu väl har börjat känns det att:
- Detta fixar jag!
  Vad är ytterligare sex veckor om man jämför med resten av sitt liv?

Ha det bäst!
Ewa



Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229