Hälsoanalys

När man börjar på Xtravaganza får man göra en Hälsoanalys, en slags självscreening.
  • Hur mår man?
  • Hur har man det med mat?
  • Hur har man det med motion?

Nu ett halvår efter att vi startade på Xtravaganza och gick in på Life Time-programmet skulle vi göra en ny Hälsoanalys. Det är ganska intressant att jämföra resultatet.

I januari var jag beredd att lägga 3 timmar/vecka på min hälsa, t ex i form av Rörelsglädje. När jag svarade nu kunde jag tänka mig att lägga 1 timme/dag eller mer.
I januari tränade jag inte någonting alls och i dag har jag någon form av träning varje dag, ofta två gånger om dagen.

När det gäller Mental Träning var jag i januari beredd att lägga 3 x 15 min/vecka på det och nu kör jag Mental Träning 15 minuter/dag.

Min hälsoanalys visar också att jag i dag tycker att jag har färre vanor/ovanor som jag behöver förändra och att jag gör mer idag för att förbättra min hälsa. Jag är bättre på att ta hand om mig själv och att njuta av livet och jag njuter mer av att röra på mig än tidigare.

Något av det mest utmärkande är mina svar på frågan: Jag är nöjd med min kropp.
I januari satte jag en 0:a och i dag har jag satt en 7:a, på en 10-gradig skala. När jag nått min målvikt och också nått mitt mål med min träning. Då kommer jag att sätta en 10:a på den frågan.

Helt klart kan man säga att min hälsoanalys visar att man gör stora vinster på flera olika områden när man går ner i vikt:

Mental Näring - Att njuta av livet och unna sig att göra mer än att arbeta. Jag går hem tidigare från jobbet och jobbar mindre på helgerna. Unnar mig att umgås mer med man, barn och barnbarn och att njuta av att göra det.



Mental Träning - Att sätta upp mål i livet och att sträva efter att nå de målen. Jag märker att den här målfokusering inte bara har positiv inverkan privat, utan även i arbetet.



Rörelseglädje - Att varje dag ägna sig åt någon form av motion/träning och att göra det med glädje. Jag som var en riktig soffpotatis tidigare, njuter nu av att träna och jag skulle inte för något vilja vara utan mina härliga morgonpromenader.



God Energi - Att lära sig att äta rätt. När man äter rätt så blir man också av med t ex sitt sockerberoende, eller att känna sug efter något onyttig, även om man egentligen inte är hungrig. När man äter rätt, dvs tre huvudmål - frukost - lunch - middag och 2-3 mellanmål så känner man inte något sug efter något sött eller annat onyttigt.

Just nu går jag på Helfart, men om tre veckor ska jag återgå till att äta en bra och nyttig mat, antingen det nu blir på Halvfart (fortsatt viktminskning) eller Jämnvikt (att hålla vikten).

 
 
Det var faktiskt riktigt nyttigt att gå igenom hälsoanalysen en gång till och att verkligen detaljgranska vilka fantastiska förbättringar jag uppnått på dessa sju månader.
 
Ha det bäst!
Ewa

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229